facebook_pixel
Abzü

Abzü

Havet är inte så djupt, men väldigt vackert.

Det finns en teori om att människor instinktivt finner det rogivande att vara under vatten (minus då faktumet att det är svårt att andas där). Det dova, diffusa ljudet under vattenytan ska påminna oss om tryggheten vi en gång kände i mammas varma mage. Hur det nu än är med den saken så kvarstår faktum – det är något väldigt terapeutiskt med livet under havsytan. Varför skulle annars så många ha akvarier i sina hem?

Jag när själv en djup fascination för havet, och det som lever däri. Jag semestrar varje sommar på västkusten, och spenderar då gott om tid med att bara vandra runt och betrakta livet som sprudlar på havsbottnen. Således borde Abzü vara som skräddarsytt för mig. Ett ofta förödande vackert äventyr som låter oss simma runt i ett hav som myllrar av liv, med det brutna solljuset glimrandes mellan fiskstimmen och sjögräset.

Abzü fungerar bäst som just en virtuell naturupplevelse. En kort dyktur i ett fantasihav där till och med urtida vattendjur får vara med och leka. Enskilda ögonblick, som när man får simma med valarna genom ett vidsträckt, öppet djuphav – med mörker på alla sidor – tar andan ur mig för en stund. Men så påminner spelet mig om att det är just ett spel, och jag måste simma runt i små, likartade arenor och leta efter nästa punkt att interagera med för att få ta mig vidare. Det finns ganska lite att utforska bortom det du ser direkt när du först kommer in i ett nytt område, och både synliga och osynliga barriärer hindrar dig från att känna att havet faktiskt är så där oändligt vidsträckt som det borde vara.

I korthet:

Vad är det?

En akvariesimulator för new age-frälsta

Utvecklare

NoClip

Utgivare

505 Games

Web

abzugame.com

Cirkapris

180 kr

Pegi

7 år

Testat på

Intel Core i5 3,3 GHz, GTX 970, 8 GB RAM

7
Tematiken är övertydlig utan att säga mycket av värde alls.

Värst är dock det tafatta berättandet, som klistrar på en förment ”fin” new age-atmosfär över allting med en trött ”natur mot maskin”-tematik. Att en av utvecklarna varit med och arbetat på Journey och Flower märks tydligt. Särskilt det senare har stora likheter, inte minst tematiskt, med Abzü. Men Giant Squid misslyckas med att ingjuta några känslor, förutom i de där storartade stunderna där det bara är du och den rena, virtuella, naturupplevelsen, i det hela. De försöker, med inkluderandet av en haj som dyker upp och säger ”bu!” ibland, men som så klart visar sig vara snäll innerst inne. Och den mysticism, som fungerade något bättre i Journey, framstår här mest som tomt new age-flum helt utan substans.

I slutänden är Abzü en vacker bagatell som ibland låtsas ha ett djup det inte alls har täckning för. Men det är ett rogivande, meditativt alternativt till att skaffa ett akvarium.

6
Inga av havsdjuren är farliga, det är bara att leka med dem.
Abzü Reviewed by - .
3.5

Utslag

70
70
Rogivande och audiovisuellt fingertoppskänsligt. Men både utforskandet och berättandet är lamt och saknar helt djup.

Om skribenten

Joakim Kilman

Värmlänning som spelat sedan barnsben. Utbildad lärare, älskar det skrivna ordet och spelar allt jag kommer över. Lagom sur.

Liknande artiklar