facebook_pixel
Zero Time Dilemma

Zero Time Dilemma

Zero Time Dilemma vill fucka med din hjärna, och gör det besinningslöst.

Hur mycket skulle världen förändras om du gick mot röd gubbe en morgon? Hur många andra livsöden skulle det påverka? Hur många människor når en för tidig död till följd av ditt val? Har du redan utfört dessa handlingar, i en parallell historieskrivning i en alternativ tidsrumslig dimension?

Den mest pressande frågeställningen är kanske annars hur du skulle reagera på att bli instängd i en bunker tillsammans med åtta andra personer, med instruktionen ”dörren till utgången öppnas inte förrän sex av er är döda”. Detta är premissen som en brokig skara deltagare ställs inför i Zero Time Dilemma, och som spelare blir du deras räddare eller baneman. Eller mest både och, då spelet är uppbyggt kring en förgrenad tidslinje där varje möjlig händelseutveckling kan stötas och blötas tills historien når något sorts optimalt klimax.

Zero Time Dilemma hör främst hemma i genren visual novel. Större delen av den runt 20 timmar långa speltiden tillbringar spelaren i ett relativt passivt tillstånd. Åtminstone rent kontrollmässigt. Dialog och plot twists håller en alltid på halster, och många resonemang som förs når nivåer av inveckling som kräver att publiken inte halvsover. Manusförfattaren Kotaro Uchikoshi har en odödlig förkärlek till populärvetenskapliga skildringar av kvantmekanik och gymnasial etiklära. Ingen situation är tillräckligt pressande och livsavgörande för att karaktärerna inte ska famla iväg på diskussioner om fria val, sannolikhetslära eller diverse andra dilemman och principer som alla av någon anledning kan namnen på. Det följer nästintill samma narrativa uppbyggnad som actionfilm (olika situationer som utmynnar i våld) eller pornografi (olika situationer som utmynnar i sex) med skillnaden att dessa situationer här utmynnar i vetenskapliga och pseudovetenskapliga samtal. Men också lite sex och ganska mycket våld.

I korthet:

Vad är det?

Psykologisk skräck och tidsparadoxer

Utvecklare

Spike Chunsoft

Utgivare

Spike Chunsoft

Web

zerotimedilemma.com

Cirkapris

350 kr

Pegi

Ej klassificerat

Testat på

I7 2600K, GeForce GTX 680, 8 GB RAM

zerotimedilemma11
Zero är skräckkabinettens starke man.

De pusselrum som de ofrivilliga tävlingsdeltagarna försöker ta sig ut ur är tyvärr bland seriens sämsta. Här finns några smarta gåtor som också får en att känna sig lite smart när de blir lösta, men de flesta är varken narrativt motiverade eller särskilt väl genomtänkta. Vissa återkommande pussel med färger och former känns som tagna direkt från de kluriga sidorna i Kamrat-posten, medan andra är så självklara och lättlösta att det mest handlar om slitgörat att trycka på rätt knappar efter facit. Det var däremot länge sedan ett spel krävde att jag gjorde så här mycket anteckningar vid sidan om, och det är alltid ett litet plus.

Zero Escape-serien har tidigare erbjudit sitt övervåld och anime-logiska filosofidiskussioner på uteslutande portabla konsoler. Denna (förmodligen) serieavslutande del släpps dock även till pc. Marknadsföringen för spelet insisterar på att både seriens etablerade fans och nytillkomna spelare ska kunna ta till sig historien. Detta är en sanning med modifikation då de utan erfarenhet av tidigare delar lätt kan känna sig bortkomna. Jag spelade föregångaren Virtue’s Last Reward relativt nyligen, och även jag lämnas ibland konfys av karaktärernas motivationer och uppsåt i Zero Time Dilemma. Tidsresor är svårgripbara nog, och när de innefattar händelser över tre olika spel så är det besvärligt att hålla den röda tråden synlig. Trots det lyckas dock överhängande teman och händelser hålla sig någorlunda påtagliga.

Zero Time Dilemma är lika delar animemysig filosofidiskurs, lagom kul knep och knåp-pussel och explicita våldsskildringar. På något sätt lyckas dessa vitt skilda aspekter gifta sig oförskämt bra och bli en helhet som är lätt att rekommendera till de som tycker att premissen låter intressant. Ett ibland tjatigt manus och några oinspirerade pusselupplägg gör upplevelsen bitvis ojämn, men jag är ändå nöjd över att befinna mig i den tidslinje där Zero Time Dilemma är ett riktigt trevligt spel. Jag är säker på att det finns någon historieskrivning i multiversumet där spelet är en ofärdig Candy Crush-klon med en massa mikrotransaktioner. Men i det universumet är jag kanske också en pungråtta.

zerotimedilemma5
Karaktärerna har karaktär.
Zero Time Dilemma Reviewed by - .
3.9

Utslag

78
78
Rolig, sorglig och precis lagom intelligent animehistoria om tidparadoxer och människoöden.

Om skribenten

Erik Bergérus

Lagom melankolisk pojkman som gillar sobert berättande och gamla saker.

Liknande artiklar