facebook_pixel
Titanfall 2

Titanfall 2

Spelat

Respawn förfinar änterhaken, och i stort sett allt annat också.

Änterhaken i Titanfall 2 är min nya favoritleksak. Den kan fästas vid varje yta på banorna, och är tillgänglig med Front Rifleman-klassen. Kombinerat med det karakteristiska väggspringandet ger den en fantastisk känsla av fart. Om du kan komma på ett kul sätt att använda änterhaken på i multiplayerarenorna så är chansen god att Respawn redan har hunnit stoppa in det i spelet.

Om du vill använda änterhaken för att hoppa på en fiendetitan så kan du göra det. Om du vill slå ihjäl en fiende i luften medan du svingar dig genom miljöerna så är det också fullt möjligt. I slutskedet av en förlorad match kan du fästa den i flyktskeppet för att komma undan. Det erbjuder en mer påtaglig Spindelmannen-upplevelse än något av spelen han figurerar i. Det är fantastiskt roligt, och ändå är det bara en ny förmåga i en uppföljare som behåller grunden från föregångaren men lägger till gott om nya sätt att dominera slagfältet på.

E3-demon, Bounty Hunt – där spelare ska jaga eller spela som kraftfulla titaner – visar upp tre klasser. Den redan nämnda Front Rifleman, den tyngre Hard Tracker och Counter Sniper. Den sistnämnda sparade jag till sist då den lät tråkigast. Jag hade fel. Även om prickskytten (eller trackern) inte har någon änterhake så har han de där gravitationsbomberna som syntes vid spelets avslöjande. Skyttens standardvapen, det nya D2 Double Take, kändes också förvånansvärt brutalt när jag började beta av fiender. Änterhaken är svår att toppa, men alla klasser har sina nya förmågor att experimentera med. Det gäller även titanerna, som är mer definierade ”karaktärer” i stil med ett Moba, snarare än bara olika fordonstyper.

Utvecklare

Respawn Entertainment

Utgivare

Electronic Arts

Webb

titanfall.com

Release

28 oktober

PCG294.pre_titan.g1 5f6e246b882842db881c05b9094747ef
Sex nya titaner kommer finnas tillgängliga.

Två titaner visades upp på E3 – den laserfokuserade Ion och den eldkastande Scorch. Enligt en officiella hemsidan kan vi förvänta oss fyra titaner till i det färdiga spelet. Var och en av de totalt sex titanerna har fyra unika aktiva färdigheter, plus några passiva. Ion kan avfyra ett nät och precisa laserattacker som du kan ändra vinkeln på medan attacken pågår. Scorch i sin tur har en areaeffekt som heter flame core, som sprider eld i omgivningen. De här superattackerna tar tid att bygga upp, och de ger ytterligare spänning till att kontrollera en titan.

Att få spelarna att fortsätta spela

Jag älskade verkligen demon, även om det var lite förvirrande som introduktion till spelet. Det tog mig fyra matcher innan jag fick fason på det. Alldeles oavsett så var det väldigt spelbart och fantastiskt roligt, precis som originalet var. Dock nu med fler verktyg att lära sig och strategier att klura ut för att kontrollera slagfältet. Nu tvivlade jag dock aldrig på att det skulle bli ett roligt spel, både vad gäller multiplayer och singleplayer är Respawn gamla mästare på sådant här. Mitt stora frågetecken gäller livslängden. Vår erfarenhet på PC Gamer var att Titanfall var en ideal shooter i ungerfär 20 timmar, men efter några månader spelade vi inte längre.

Det har dock lärts av misstag. Enligt programmeraren Jon Shiring kommer det inte att bli några kartor eller spellägen som kostar extra pengar den här gången. Det är klokt. Respawn har också anställt Todd Alderman, hjärnan bakom de genredefinerande progressionssystemen i Call of Duty 4. Han ska hjälpa till att utforma ett ännu inte avslöjat inslag som ska ge Titanfall 2 en rejält lång livslängd. Men den här uppföljaren skapar de mer spännande sätt att använda premissen om rörliga piloter som kallar ner enorma robotar i strid. Det här var en övertygande första titt och jag är väldigt nyfiken på att se hur den där änterhaken kan användas på andra kartor.

Samuel Roberts

PCG294.pre_titan.g4 e704c03883b8448293a4e8202025d22a
Scorchs flame core-attack gör det hett om öronen för fienden.
PCG294.pre_titan.g3 09826dd235684e8f800eb6f4a08f54db
Alla DLC-kartor och spellägen kommer vara gratis.

Om skribenten

Joakim Kilman

Värmlänning som spelat sedan barnsben. Utbildad lärare, älskar det skrivna ordet och spelar allt jag kommer över. Lagom sur.

Liknande artiklar