facebook_pixel
Så användes en dödskalle för att skapa musiken till Inside

Så användes en dödskalle för att skapa musiken till Inside

Om du har spelat Limbo-skaparna Playdeads nya skräckplattformare Inside vet du att det har en sällsynt obehaglig atmosfär, och att ljuddesignen signerat Martin Stig Andersen är en stor del av vad som ger spelet sin tryckande stämning. Vad du förmodligen inte visste är att soundtracket dolde ännu en morbid hemlighet. Bland instrumenten Andersen använde för att skapa spelets ruggiga ambientsoundtrack fanns nämligen ett autentiskt mänskligt kranium.

Ja, du läste rätt. Andersen använde en riktig dödskalle för att skapa ljud och musik till Inside. Din andra fråga – efter “Varför?!?” – är förmodligen “Hur då?” Jag låter Andersen förklara sig själv:

– Jag experimenterade med att använda en riktig dödskalle för att dirigera ljud genom ben. Jag använde ljudomvandlare och kontaktmikrofoner för att bearbeta synth-ljud genom skallen och sedan återställde jag dem. Resultatet var dystert och kyligt.

Originalartikeln från Develop, där Andersen pratar djupgående om sitt ambitiösa arbete med spelets ljuddesign, bjuder dessutom på följande bildbevis:

pcg_inside02

 

Var Playdead fick tag i skallen förtäljer inte historien, men de skaffade den redan 2010 strax efter att Limbo släpptes, vilket förmodligen gör den till ett av teamets mest långlivade medarbetare.

Jag rekommenderar nu att ni spelar Inside för att höra dödsmusiken med egna öron. Sedan kan ni presentera era bästa ordvitsar på temat (“Snacka om att använda huvudet!”) i kommentarsfältet.

Om skribenten

Rikard Olsson

Före detta Stockholmare som älskar pixlar, postmodernitet och pretentioner. Bor numera i England med en fru, två katter och fler Mario-figurer än någon rimlig människor borde ha. Är fin som jag är.

Liknande artiklar