Kentucky Route Zero: Act 4

Kentucky Route Zero: Act 4

Spelvärldens vackraste drama fortsätter leverera.

Jag har recenserat Kentucky Route Zero-akter i fyra år nu, men hittar fortfarande inte de rätta orden för att beskriva det.

Så vad kan jag säga?

Ja, jag kan förstås säga att inget annat spel – inte ett enda – på samma sätt tål en jämförelse med större verk inom de andra konstformerna, de som hängt med under hundratals eller tusentals år. Bara Kentucky Route Zero har den komplexiteten, bara Kentucky Route Zero är så formsäkert, bara Kentucky Route Zero äger den skönheten.

Och jag kan säga att när jag gör den jämförelsen så räknar jag inte ens in de aspekter av Kentucky Route Zero som är interaktiva. Jag menar att dess prosa kan mäta sig med den i stor litteratur, att dess kombination av manus, scenografi och ljud spelar i samma division som de mest vördade filmer och teaterstycken. Det faktum att det är ett spel tillåter det att nå ännu längre. Det utspelar sig till stor del i en fiktiv version av Mammoth Cave – det grottsystem under delstaten Kentucky som utan konkurrens är världens längsta – och det är knappast en tillfällighet att dessa grottor också var skådeplats för det allra första äventyrspelet, Colossal Cave Adventure.

 

I korthet:

Vad är det?

Förbluffande vackert och egensinnigt äventyrsspel

Utvecklare

Cardboard Computer

Utgivare

Cardboard Computer

Web

www.kentuckyroutezero.com

Cirkapris

230 kr (för alla fem episoder)

Pegi

Ej klassificerat

Testat på

Intel Core i7 2600K, Nvidia GTX 780, 16 GB RAM

 

 

 

Här nere, i mörkret, föddes den här berättarformen. I och med Kentucky Route Zero är det här den föds igen.

UTSVÄVNINGAR

Det är det första datorspel som fullständigt lyckas maskera den kalla kalkylerande maskin man alltid brukar skymta bakom spelberättelsernas representationer av människor och själsliv. Berättelsen rör sig drömlikt mellan stämningar, karaktärer och platser. Man inleder ett samtal med en karaktär och under samtalets gång inser man att man har blivit den karaktären. Man sitter och lyssnar på musik på en nedgången vägsylta, men inser plötsligt att taket lösts upp, att man befinner sig under stjärnorna. Allt det rigida och formelbundna och binära som brukar tynga spelens berättelser står ingenstans att finna.

Vad mer kan jag säga? Jo, förstås, det jag borde sagt för länge sedan. Att Kentucky Route Zero i grunden är en historia om en lastbilschaufför som ska leverera en antik möbel till en adress som han aldrig har hört talas om, och som i en av spelets första scener får reda på att han måste resa via en underjordisk, hemlig landsväg kallad “The zero”. Där har han färdats sedan slutet av seriens första akt. Han har inte kommit så mycket närmare sitt mål, men resan har innehållit så många magiska ögonblick och hisnande berättargrepp att ingenting kunde spela mindre roll.

I den fjärde akten fortsätter det i samma underbara stil, med skillnaden att den utspelar ombord på en båt, på väg nedför en underjordisk flod kallad “The echo”. Det blir en gravt atmosfärisk resa, fylld av människor och platser som alla berättar historier enligt den magiska realismens traditioner. Det är märkligt och melankoliskt, drar sig inte för att sväva upp till fantastikens domäner, samtidigt som det står med båda benen djupt planterade i Kentuckys mylla. Det är – trots dess många inslag av förhöjd verklighet – en historia om den lilla människan, förlorarna i en kultur där allt handlar om att vinna, de som inte passar in i bilden och tvingas stå i bakgrunden, i dunklet, under ytan.

Finns det något mer jag kan säga?

Nej, jag tror inte det. Och jag tänker att det är ett gott tecken att de rätta orden inte finns ännu. Det måste betyda att vi står inför någonting vi aldrig tidigare sett. Kentucky Route Zero är porten till ett nytt sätt att använda det här mediet, på andra sidan är kartan värdelös, kompassen bara snurrar, vi måste uppfinna nya ord för att förstå det vi ser omkring oss.


Extramaterial

Cardboard Computer har för vana att mellan varje akt släppa en fristående miniepisod, gratis för alla, och här tillåter de sig att vara ännu mer experimentella än i huvudspelet. Ladda ner dessa från kentuckyroutezero.com.

limits&demonstrations

Limits & Demonstrations

En digital konstutställning, som sannerligen känns som att gå på en analog konstutställning. Grym modern konst, som i flera fall enbart skulle kunna existera i ett virtuellt rum.

The Entertainment

En digital teaterföreställning i fyra akter, som man som spelare får beskåda från främsta raden. Oculus Rift-stöd finns förstås för extra immersion. Pjäsen släpptes även i bokform.

Here and There along the Echo

En telefon. Och ett nummer man kan ringa. Som leder en till en automatisk telefonsvarare som ger en olika tonvalsalternativ. Och utifrån denna premiss lyckas Cardboard Computer skapa en vindlande interaktiv upplevelse.

Kentucky Route Zero: Act 4 Reviewed by - .
4.75

Utslag

95
95
Ännu en överjordiskt vacker bit i pusslet Kentucky Route Zero.

Om skribenten

Liknande artiklar