facebook_pixel
I Am Setsuna

I Am Setsuna

En snösaga som inte rår på sina förebilder.

Vintern i I Am Setsuna värmer. Den bäddar in mig i ett mjukt bomullstäcke av minnen. Spelvärldens evinnerliga vurmande för retro står en ibland upp i halsen, men den här gången går jag i fällan. Så växte jag också upp under 90-talet och SNES-tiden, även känd som ”den gyllene gråimportens era”. Åtminstone om man var en fantast av japanska rollspel. En sådan var jag. Såväl Breath of Fire som Final Fantasy VI fick köpas för dyra barnbidragspengar. Secret of Mana släpptes dock här, vilket jag investerade i för 899 kronor på Lekhörnan i Alingsås. Ett kap!

Tokyo RPG Factory är ett namn som för tankarna till bolmande industrier, men i själva verket ska den lilla studion förvalta skimrande nostalgi. I Am Setsuna når inte hela vägen. Stötvis är det förträfflig ingenjörskonst. Pianomelodierna är fantastiska, den exklusivt snöiga världen är modig och striderna fullkomligen skriker ”Titta! jag är inte Setsuna! Jag är Chrono Trigger!”.

Då och då är det emellertid bara halvfabrikat. Temposvagt, enformigt och med en hjälte, den maskerade Endir, vars personlighet tycks ha gömts i snön. Inledningen tar tid på sig och ensemblen känns till en början tunn. Spelet tycks viska: ”Jag är inte Setsuna … Jag är slätstruken.”

Med tiden ska det dock visa sig att I Am Setsuna varken är slätstruket eller Chrono Trigger. Det är faktiskt ganska bra. Berättelsen är stillsam och melankolisk, vilket genljuder i pianoslingorna och det stillsamma snöfallet. Jag börjar bry mig om ensemblem som i sann RPG-anda fylls på pö om pö. Målet är att ta titulära Setsuna till Last lands, en plats där hon ska offras för att stilla monsterinvasionen.

I korthet:

Vad är det?

Japanskt rollspel influerat av mästartitlarna till SNES

Utvecklare

Tokyo RPG Factory

Utgivare

Square Enix

Web

iamsetsuna.com

Cirkapris

380 kr

Pegi

7 år

Testat på

Intel Core i7 3770K, AMD Radeon HD 7900, 8 GB RAM

02
Stridens hetta är berättelsens motsats: intensiv.

Det är en tragisk berättelse och varje karaktär som slår följe med en har något trasigt i sig. Det är tack vare dem och den enhetliga (om än lite väl enahanda) världen som I Am Setsuna blir något eget, och inte bara en checklista på JRPG-referenser. Jag skulle dock önska att det vågade gå djupare. Tunna karaktärer är ju en sak vi inte vill ha tillbaka från 90-talet.

Jag är däremot glad att Tokyo RPG Factory skamlöst stjäl striderna från Chrono Trigger. Hur du är positionerad sett till fienden är A och O för precis som i influensen kan du utföra attacker som fångar fler än en fiende i fällan, så som i ett flammande X som täcker skärmen. Tajming är en annan nyckel. Vågar du vänta kan du belönas med starkare förmågor, men då är å andra siden risken stor att bestarna går till motangrepp. Det gäller att spela rätt kort i rätt ögonblick. Intensiteten är tillsammans med världens och berättelsens sorgsamhet spelets stora styrka.

Det finns stunder då I Am Setsuna sannerligen känns som en SNES-pärla. Det blir dock aldrig lika intrikat som Chrono Triggers tidsresande, lika rörande som de djupa personporträtten i Final Fantasy VI, eller lika storslaget som Secret of Mana. I Am Setsuna är mestadels bara bra men det är också ett löfte om att sista kapitlet om de klassiska japanska rollspelssagorna ännu inte är skrivet.

04
Det är ändå ett väldigt passande namn.
03
En världskarta. Det finns en världskarta!
I Am Setsuna Reviewed by - .
3.4

Utslag

68
68
Melankoliskt och välkomponerat, men inte klassikern det vill vara.

Om skribenten

Fredrik Eriksson

Bamseponny by night och … Bamseponny by day också faktiskt. Bästa spelet är The Witcher 3. Andra favoriter är Stardew Valley och XCOM 2. Choklad, friidrott, katter och RuPaul's Drag Race är bortom spel-älsklingar.

Liknande artiklar