facebook_pixel
Fallout Shelter

Fallout Shelter

Gör dig själv en tjänst – sök skydd från detta slöseri med din dyrbara tid.

För att vara en så långlivad spelserie har Fallout drabbats av få snedsteg. Det enda riktiga bottennappet är konsolexklusiva actionskräpet Brotherhood of Steel. Tills nu. När mobilspelet Fallout Shelter portas till pc har vi nämligen fått en ny fläck i Fallout-protokollet.

Problemet med free to play-konceptet som det ser ut i Fallout Shelter och många andra spel är inte bara att det försöker lura oss att spendera mycket mer pengar på det än vi egentligen vill. Det är förvisso illa nog, men vad värre är för spelmediet i stort är att det förutsätter en direkt spelarfientlig design. Spelets syfte är inte i första hand att vara roligt, tvärtom. Det är att vara beroendeframkallande genom att locka med belöningar hela tiden. Belöningar du måste vänta på – eller betala för, förstås. I själva verket är inte Fallout Shelter roligt alls, för då hade vi inte behövt betala för att slippa ha tråkigt. Det är lätt att fastna i Fallout Shelter, men särskilt roligt blir det aldrig. Bara ett planlöst, hjärndött tidsfördriv.

I mobilform är den här formeln lite enklare att förlåta. Om man ändå bara spelar fem minuter på bussen, i reklampausen, eller *host* på toaletten – så blir inte de här absurda vänteperioderna lika tydliga. Men att aktivt sitta och spela Fallout Shelter på en stationär dator är en plåga. Bristerna med den här sortens speldesign blir så sorgligt uppenbara när de överförs till pc-formatet att det är förbluffande att Bethesda har haft mage att porta det rakt av från mobilversionen. Jag kan inte bestämma mig för om det är korkat eller cyniskt. Men förmodligen är det både och.

I korthet:

Vad är det?

Ett strategispel där du ska bygga ett Fallout-valv och se till att det fungerar

Utvecklare

Bethesda Softworks

Utgivare

Bethesda Softworks

Web

falloutshelter.com

Cirkapris

Gratis (med mikrotransaktioner)

Pegi

Ej klassificerat

Testat på

Intel Core i5 3,3GHz, GTX 970, 8 GB RAM

1
Även i post-apokalypsen är en sådan här raggningsreplik oacceptabel.

Det nya uppdragssystemet som införs i och med pc-releasen tillför inte heller något av värde. För det första kan du få vänta över femton timmar innan dina karaktärer ens kommer fram till uppdragsmålet. Vad som då bjuds är ett långsamt och oengagerande minispel där du utforskar diverse likadana miljöer, slåss mot fiender och samlar loot. Striderna kan du inte påverka mycket alls, mer än läka dina karaktärer ibland och försöka pricka in kritiska träffar när chansen väl uppstår.

Det mest frustrerande med hela affären är det faktum att konceptet som sådant är smått briljant. Det finns gott om potential i ett strategispel om att designa ett valv och försöka överleva. Men eftersom det inte finns något som helst djup eller utmaning i mekaniken blir det snabbt bara en lång, repetitiv väntan medan livet rinner dig ur fingrarna.

Fallout Shelter Reviewed by - .
1.75

Utslag

35
35
Saknar det mesta som gör Fallout bra, och tar inte alls tillvara på sitt spännande koncept. Ytligt och händelselöst.

Om skribenten

Joakim Kilman

Värmlänning som spelat sedan barnsben. Utbildad lärare, älskar det skrivna ordet och spelar allt jag kommer över. Lagom sur.

Liknande artiklar