facebook_pixel
Salt and Sanctuary

Salt and Sanctuary

Ett nytt perspektiv kan göra stor skillnad.

Varje framgång måste kopieras och imiteras. Det är en oskriven lag i spelvärlden, och har så varit ända sedan mediets födelse. Pac-Man fick otaliga imitatörer, Giana Sisters var så likt Super Mario Bros att det drogs tillbaka från butikshyllorna och i åratal kallades fps-spel kort och gott för Doom-kloner.

En av senare års mest inflytelserika serier är Dark Souls. Lords of the Fallen snodde till exempel konceptet mer eller mindre rakt av, med tveksamt resultat. Andra har inspirerats på mer lyckade vis, som Titan SoulsHyper Light Drifter – och nu också Salt and Sanctuary.

I mångt och mycket är Ska Studios kolfärgade äventyr en 2D-version av Dark Souls. Striderna fungerar nästan precis som i inspirationskällan: du har två olika slag, ett starkt och ett svagt, du kan blockera, du kan använda en- eller tvåhandsvapen och kullerbyttan är din bäste vän. Den stora skillnaden är att du nu inte har någonstans att fly eftersom allt är i två dimensioner. Det gör striderna väldigt intensiva, och att det nästan blir ännu viktigare att verkligen läsa av mönster och kontra i precis rätt sekund.

I korthet:

Vad är det?

Dark Souls möter Metroid i ett utmanande actionäventyr

Utvecklare

Ska Studios

Utgivare

Ska Studios

Webb

ska-studios.com/salt/

Cirkapris

160:-

Pegi

16

Kolla även in

Dark Souls 3

3
Falsk marknadsföring. Den här damen ler inte alls.

Det simpla faktum att den tredje dimensionen saknas här gör också att det blir väldigt tydligt hur mycket gemensamt Dark Souls faktiskt har med ett spel som Metroid. En stor värld som spretar ut åt olika håll, där du låser upp nya delar i takt med att du besegrar fler bossar och låser upp dörrar som tidigare var stängda. Det gör också att Salt and Sanctuary lyckas bli mer än bara en simpel klon. Plattformshoppandet och Metroidvania-stuket på bandesignen parat med de tunga striderna ger det en helt egen identitet, trots att de enskilda delarna i sig är väldigt bekanta.

Det som drar ner helhetsintrycket något är dels den risiga estetiken – framför allt karaktärsdesingen som inte alls känns rätt i det i övrigt så becksvarta spelet. Fienderna och miljöerna funkar klart bättre, men alla mänskliga karaktärer ser ut som om de flytt från en dockteater. Jag saknar också en vettig karta. Det blir klart rörigare att navigera och komma ihåg hur allt hänger samman jämfört med Dark Souls. Alla som försöker spela om Metroid idag vet hur frustrerande det är att spelet saknar kartfunktion.

Förutom de klagomålen är dock Salt and Sanctuary ett väldigt imponerande och väldesignat actionäventyr som gjuter lite nytt liv i bekanta ingredienser.

2
Bandesignen är av klassiskt Metroidvania-snitt.
Salt and Sanctuary Reviewed by - .
4.15

Utslag

83
83
Mer än bara summan av sina delar. Skapar något eget av bekanta ingredienser.

Om skribenten

Joakim Kilman

Värmlänning som spelat sedan barnsben. Utbildad lärare, älskar det skrivna ordet och spelar allt jag kommer över. Lagom sur.

Liknande artiklar