facebook_pixel
Id slår fast: “Quake Champions är inte ett MOBA”

Id slår fast: “Quake Champions är inte ett MOBA”

– Det har väckts en del frågor. När folk såg Quake Champions-trailern frågade de ungefär “Åh herregud, är det ett MOBA?” Nej, det är inte ett MOBA. Det är inte ett MOBA.

Id-veteranen Tim Willitz och hans kollegor har naturligtvis inte kunnat undgå internetreaktionerna men i en intervju med Rocket Bean skjuter de ner orosmolnen.

– Vad vi gör är ett tävlingsinriktat, klassiskt arena-Quake, med tillskottet av kämpar. Vi känner att detta är den naturliga utvecklingen av inte bara Quake utan hela genren. Detta är anledningen till att du ser karaktärsdrivna spel, för det förändrar inte grunderna i hur du spelar men förbättrar upplevelsen och ger dig mer att göra.

Fokuset på kämpar får oss självklart att tänka på Overwatch, men Willitz skjuter ner även detta. Han påstår att de inte är inspirerade av Blizzards skjutare och noterar att de påbörjade arbetet innan Overwatch släpptes. Quake Champions ska tilltala gamla Quake-fans men ska också med sitt “köttiga, mogna, blodiga, tävlingsinriktade, tempostarka gameplay” tilltala nya spelare. Id ska förädla ett klassiskt spelläge för att göra det mer esportvänligt. Willitz tillägger också att spelet kommer att bli pc-exklusivt, men att Id inte stänger några dörrar.

– Vi planerar inte att göra en konsolversion. Vi vill inte ha några ursäkter, inga begränsningar. Jag älskar våra konsolfans, jag stänger inga dörrar, men för det här spelet vill vi fokusera på plattformen som kan ge oss den tävlingsinriktade esportsvinkeln vi strävar efter.

Mer ska vi få veta på Quakecon i augusti.

Om skribenten

Fredrik Eriksson

Bamseponny by night och … Bamseponny by day också faktiskt. Bästa spelet är The Witcher 3. Andra favoriter är Stardew Valley och XCOM 2. Choklad, friidrott, katter och RuPaul's Drag Race är bortom spel-älsklingar.

Liknande artiklar