facebook_pixel
Tävlingsläget i Overwatch är uppe nu – så här funkar det

Tävlingsläget i Overwatch är uppe nu – så här funkar det

Efter en veckas publikt test har Blizzard nu gått ut med att Overwatchs tävlingsläge är släppt. Det är ett klart annorlunda system jämfört med det vi såg i betan, och för många kan det mycket väl bli huvudsättet att spela från och med nu.

Här är allt du behöver veta om det nya tävlingsläget – från hur det funkar spelmässigt, till hur du rankar upp och alla prylar du får för att spela det.

Hur ser formatet ut?

Det finns gott om vägar Blizzard hade kunnat gå med sitt tävlingsläge, men överlag kommer matcherna att kännas som det Overwatch du känner och älskar. Du behöver ni nivå 25 för att delta i rankade matcher.

Alla tolv kartorna finns med i rankat spel för tillfället, och alla kartstilar har sitt eget unika tävlingsformat.

Eskort- och hybridkartor – Dorado, Watchpoint: Gibraltar, Route 66, King’s Row, Numbani, Hollywood

Varje karta med en payload kör på två matcher mot samma fiendelag, och med samma lagkamrater – en omgång vardera för anfall och försvar. Den som gör bäst ifrån sig sett över båda matcherna vinner.

Men till skillnad från Overwatchs färska e-sportscen, som bedömer ett lags förmåga att snabbt beta av uppdragsmålen, så fokuserar det officiella tävlingsläget på antalet avklarade mål. Så varje hållpunkt du erövrar ger till exempel ett lagpoäng. När du fått chansen att anfalla så byter ni sidor och ser hur många poäng motståndarna kan få. Den sida som fått flest poäng, eller knuffat sin payload längst, efter båda matcherna vinner. Om båda lagen får sin payload i mål leder det till en sudden death-match. Mer om det senare.

Assaultkartor – Hanamura, Temple of Anubis, Volskaya Industries

Kartor utan payload fungerar likartat, där varje sida turas om att anfalla och försvara – men här introduceras också ett ”tidsbank-system”. Varje anfallande lag har tio minuter på sig att vinna omgången. Om de kan erövra båda hållpunkterna, medan motståndarna misslyckas, så är matchen över. Men om båda lagen kan beta av samma mängd uppdragsmål så byter ni sida igen. Fast den här gången har det anfallande laget bara den tid de hade kvar efter deras förra anfallsrunda.

Så om ni erövrade båda hållpunkterna på Hanamura på fyra minuter, och era motståndare gjorde det på sju minuter, så spelar ni igen. Men den här gången kommer ni att ha sex minuter på er, medan motståndarna endast har tre minuter. Det är ett fantastiskt system som resulterar i färre sudden death-rundor, även om det kan resultera i längre matcher. Sudden death uppstår om båda lagen får slut på tid och ligger på samma poäng.

Kontrollkartor – Nepal, Illinois, Lijang Tower

Kontrollkartorna är de enda som inte kan sluta oavgjort. De här fungerar mer eller mindre identiskt med hur de körs i quick play, med ett undantag – nu är det bästa av fem istället för tre. Punkterna ni slåss om väljs ut slumpmässigt från en uppsättning av tre stycken, vilket betyder att ni nu kan återbesöka samma hållpunkt flera gånger i en match. Först att vinna tre omgångar tar hem matchen.

Sudden death

Om det skulle bli oavgjort blir saker och ting jobbigare. För närvarande stoppar spelet in båda lagen i en sudden death-match, där anfallarna bara har cirka två minuter att erövra en hållpunkt. Om de kan ta den så vinner de, annars vinner försvararna. Vem som försvarar och anfaller avgörs genom att singla slant, och många anser att systemet är orättvist. Blizzards Jeff Kaplan skrev i ett foruminlägg att även om det nuvarande sudden death-systemet kommer att kvarstå under den första säsongen så kommer de att försöka göra något åt saken nästa säsong.

Hur fungerar rankningen?

En del av poängen med tävlingsläget är att spela på en lite högre, mer seriös nivå. Men låt oss vara uppriktiga – den verkliga motivationen är att se ett litet nummer öka.

Innan du överhuvudtaget får en rank behöver du spela tio placeringsmatcher. Ju fler av dessa du vinner, desto högre blir din inledande rankning. Rankningen är inte lika intuitiv som i andra spel, då det går från 1 till 100, där 1 är sämst och hundra är bäst, med en majoritet av spelarna runt 50-strecket.

Efter varje match antingen får eller tappar du utveckling mot nästa rankningsnivå. Jag tror inte att din statistisk i matcherna, som kills eller hur många du helar, påverkar din rankning – så du måste vinna för att ta dig uppåt. Hur mycket du rör dig på skalan efter varje match beror på hur mycket den genomsnittsliga rankningen på ditt lag skiljer sig från motståndarnas. Att slå högre rankade lag ger fler poäng.

Varje säsong varar i tre månader (men första säsongen kommer vara kortare), med kortare uppehåll mellan varje. Det är inte helt tydligt vad som händer med din rank mellan säsongerna. Det är dock logiskt att anta att det kommer att bli någon form av återställning av rankerna, och om man ska gå efter hur Blizzards andra spel fungerar så fungerar det nog så att de med högre rankningar flyttas ner mot mitten. Men vi får se exakt hur detta funkar när höstsäsongen närmar sig.

Vilka belöningar får jag?

Nu kommer vi till godsakerna. Vad får du för att vinna rankade matcher, förutom belåtenhet och ett lite högre nummer bredvid ditt namn? Kosmetiska föremål.

Klarar du dina tio placeringsmatcher under en säsong får du en spelarikon och spray specifik för den säsongen. Att slå sig in bland de 500 bästa spelarna i rankat spel på din server kommer att resultera i en liten ikon under ditt hjälteporträtt istället för bara ditt ranknummer. Om du avslutar säsongen bland de 500 bästa får du en säsongsspecifik animerad spray.

Men för oss som inte räknar med att slå oss in i den gruppen av elitspelare så kommer varje rankad match du vinner att ge dig ett rankningspoäng. De här poängen kan sedan spenderas på kosmetiska föremål, som för tillfället bara är guldversioner varje hjältes vapen. Just nu kostar vapnen 300 rankningspoäng styck, vilket betyder att du måste vinna 300 rankade matcher för bara en enda guldpickadoll – så de är inte direkt billiga. Hjältegalleriet har också uppdaterats med en ny vapenflik, vilket öppnar för fler unika vapen i framtiden.

Om skribenten

Joakim Kilman

Värmlänning som spelat sedan barnsben. Utbildad lärare, älskar det skrivna ordet och spelar allt jag kommer över. Lagom sur.

Liknande artiklar