facebook_pixel
Overwatch

Overwatch

Det verkar som att Overwatch kommer ta över världen.

Flera månader innan någon medlem av allmänheten hade spelat en enda sekund av Overwatch var det redan ikoniskt. På nolltid hade spelets maskot Tracer, med sina illgula spandexbyxor och glasögon, blivit lika omedelbart igenkännliga som Master Chiefs hjälm eller Marios overaller. Samtidigt svämmade nätet över av en tsunami av fan-skapad konst och hundratals cosplayare spökade ut sig som deras favoritkaraktärer på mässgolv världen över. För att inte tala om all Overwatch-porr.

Det krävs något speciellt för att åstadkomma något sådant. Det krävs en utpräglad, unik utstrålning som inspirerar folk, som får de att vilja uppleva ett spels universum och vilja spendera tid med dess invånare. Det krävs klockren karaktärsdesign, det krävs charm, det krävs talang. Det är något som alla spelskapare drömmer om men som få lyckas uppnå. Ännu färre är de som dessutom kan leverera ett spel som klarar av att leva upp till ett sådant löfte, men Overwatch är ett som lyckats.

När jag nyligen recenserade Battleborn påpekade jag hur konstgjorda dess försök att skapa den här paletten av älskvärda karaktärer kändes, och det blir ännu tydligare när jag nu spenderat tid med Overwatchs samling hjältar. Overwatchs fighters är tecknade, stiliserade, ibland rentav stereotypiska, men Blizzard ingjuter de med en karisma och charm som gör de till levande personer istället för knappt animerade actionfigurer. Varenda en skulle kunna vara huvudpersonen i sitt eget spel, och tillsammans ger de Overwatch intrycket av att vara en all star-kavalkad.

Klasskampen

De 21 hjältarna är indelade i fyra klasser: offensiv, defensiv, support och tank, men trots det finns det inte två karaktärer som känns likadana att styra. Även två hjältar från samma kategori kan ha radikalt skilda spelstilar och användningsområden. Till exempel är den roller blade-burna djn Lucio och den mech suit-bärande ängeln Mercy båda klassade som helare, men där slutar också likheterna. Lucio fokuserar på snabbhet och rörlighet, han springer längs väggar och skjuter ljudvågor som helar hans kamrater men också kan göra även de snabbare. Mercy är raka motsatsen, med en stav som skjuter en stadig helande stråle som också kan öka mängden skada en medspelare utför. Hon kan swisha mellan lagmedlemmar men hennes roll är mer lämpad för att hålla sig i bakgrunden och ge stöd till mindre grupper.

Bredden av spelstilar gör att spelet känns uppiggande match in och match ut. Jag är en sådan som vanligtvis brukar hitta en eller två karaktärer som jag trivs med och sedan enbart nöta dem, men här finner jag mig själv med att ständigt byta hjältar för att få leka med allas förmågor och kunna experimentera med nya strategier. Varenda en är en ren glädje att kontrollera och att lära sig bemästra ens en bråkdel av dem kräver en obscen mängd speltid. Alla tänkbara kombinationer av karaktärer gör varje match till en färsk utmaning och möjligheten att byta hjälte när som helst skapar en air av oförutsägbarhet.

I korthet:

Vad är det?

Multifärgad multiplayer-shooter från Blizzard

Influenser

Team Fortress 2, Hearthstone

Spelas på

Core i7-2600K, AMD Radeon HD 6800, 8 GB RAM

Kolla även in

Loadout

Overwatch_07
Inför varje match ges du råd om hur laget på bästa sätt ska balanseras.

Jag rekommenderar rentav att man inte ska hålla sig från att växla hjälte mitt under brinnande strid om saker och ting inte går vägen. Matcher svänger ofta på en femöring vilket gör att alla spelare ständigt måste vara beredda att anpassa sig och anamma nya strategier. Det är långt ifrån sällsynt att ett lag lyckas hålla ledningen fram tills absolut sista sekunden, bara för att se sina motståndare göra en plötslig comeback och vända hela matchen. Att envist hålla sig till sin ursprungsplan kommer med andra ord sällan leda till succé.

Utöver deras vapen och bas-förmågor har varje karaktär en ultimat attack – ”ult” – som laddas upp under matchens gång. Spelar man bättre laddas mätaren upp snabbare, och när den är redo kan man aktivera sin ult. Somliga är löjligt kraftfulla, som Pharahs jävla missilregn eller Junkrats radiostyrda däck som kan detoneras för att ta ut en hel klunga fiender i ett svep. Andra är bättre att spara till nödfall, som Mercys förmåga att återuppleva döda kamrater, eller Zaryas gravitationsbomb som suger in fiender.

Triggar man en offensiv ult vid rätt tillfälle och dödar ett gäng motståndare är man nästan garanterad att bli uppvisad som matchens ”Play of the Game”. Den sägs att den här lilla highlighten visar matchens bästa manöver men är i princip enbart reserverad för den som lyckats döda flest motståndare på kortast tid. Vi som håller fortet bakom kulisserna med understöd, hälsa och utrustning får sällan skina i det här rampljuset, men det är absolut inte något jag är bitter över.

Kvalitet över kvantitet

Den här variationen ger spelet en enastående livslängd, trots att det för tillfället bara erbjuder fyra spellägen. Du har Control, där bägge lagen slåss om att dominera olika positionen på banan; Escort där ena laget eskorterar en last från punkt A till punkt B; Assault där ena laget försvarar två punkter på kartan samtidigt som det andra laget försöker sno dem, och slutligen Hybrid som är en kombination av de två senare.

Blizzard har uppenbarligen valt kvalitet över kvantitet och samtliga lägen är välbalanserade och lika kul att ta sig an men det känns ändå en smula fattigt. Det rankade tävlingsläget är till exempel fortfarande ett par veckor bort och dess avsaknad är märkbar. Det känns liksom som att det borde finnas mer innehåll i lådan från dag ett, speciellt som spelet inte bara säljs för fullpris utan också innehåller mikrotransaktioner.

Dessa kan användas för att köpa loot-lådor som innehåller fyra slumpade föremål, såsom nya utstyrslar, röstklipp, vinstanimationer, den sortens grejer. Trots att de här inte ger något spelmässigt övertag kan jag inte undgå en vagt besk eftersmak att de existerar överhuvudtaget med tanke på spelets prislapp. Om det hade varit enklare att låsa upp de här bonusarna utan att behöva betala, eller om man åtminstone kunna välja exakt vilka extraföremål man vill spendera pengar på istället för köpa slumpade lådor och hålla tummarna, hade det förmodligen inte irriterat mig lika mycket.

Och även om jag inte direkt kan klandra utvecklarna för att de inte ödsla tid på att krysta fram en onödig single player-kampanj känns det synd att vi inte får chans att se mer av de olika hjältarna i något slags narrativ. Förvisso har Blizzard släppt ett gäng animerade kortfilmer som breder ut Overwatch-universumets historia, men i princip inget av det finns representerat i själva spelet. Enligt Overwatch-wikin finns det ledtrådar till berättelsen gömda i själva kartorna, men det krävs att man är en sådan som är villig att läsa Overwatch-wikin för att kunna hitta dem och dechiffrera deras betydelse.


Cirkapris 499:-
Releasedatum Ute nu
Utgivare Blizzard Entertainment
Utvecklare Blizzard Entertainment
Multiplayer Ja
Webb playoverwatch.com
Pegi 12
Overwatch_08
En solig dag som denna gör sig Meis is-pistol extra bra.

Kartorna är i sin tur baserade på verkliga platser, som Londons gator, en grekisk semesterort, den amerikanska landsbygden eller en kinesisk storstad. Alla är de välbyggda och erbjuder gott om möjligheter för att leka med olika angreppssätt, även om de ter sig underligt alldagliga på ett sätt som krockar med de färgrika hjältar som gör upp på dem. När karaktärsgalleriet är så fullt av färgrika figurer borde de reflekteras mer i omgivningen, lite som hur varje bana i ett beat-em-up är någon karaktärs hemmaplan. Iochförsig är det lustigt nog att se Winston, en glasögonbärande gorilla i en enorm robotdräkt, när han kutar runt med sin bärbara tesla coil på en vanlig asfalterad gata.

För alla Overwatchs triumfer och brister lyckas det där det spelar som mest roll, och det är dess hjältegalleri. Det finns en anledning att folk förälskade sig i det här gänget långt innan någon fått chansen att spela med. Det är imponerande hur perfekt skapta den här samlingen verkligen är, hur mycket ren spelglädje som den här truppen har att erbjuda. Det är nästan som att Blizzard vet hur man gör ett beroendeframkallande spel, eller nå’t.

Under de senaste åren har Blizzard förfinat konsten i att komma in i spelares huvuden för att skapa spel som inte bara är vanebildande utan som folk knyter an till på ett djupare plan. Overwatch kommer garanterat ha en liknande beroendeframkallande effekt på ytterligare miljoner stackare, mig själv inräknat. Idag är det en fantastisk multiplayer-shooter och vem vet var det kommer att fortsätta när grundpaketet börjar utvidgas med nya lägen och annat innehåll. Hur som helst lovar jag att vi inte lär bli kvitt Tracer och gänget på ett bra tag.


Ultravåld

För att få en garanterad Play of the Game bör du lära dig att utföra någon av följande löjligt kraftfulla specialattacker.

Pharah
utbrytare_01_01

”Justice rains from above!” skriker Pharah medan hon avlossar ett regn av missiler mot intet ont anande fiender, gärna från ovan.

Junkrat
utbrytare_01_02

Du hör ett brummande ljud och vips så har du och alla i närheten sprängts i småflisor av Junkrats radiostyrda bombdäck.

Reaper
utbrytare_01_03

Overwatchs egna emo-kid gör skäl för sitt namn med en gun kata-inspirerad attack som sprätter bly i alla runomkring.

Bastion
utbrytare_01_04

Förvandlas till en pansarvagn som lätt kan göra slarvsylta av ett helt lag på ett par sekunder.


utbrytare_02_02

Den återfunne vikingen

Som ett gammalt fan av Blizzards 16-bitarsklassiker The Lost Vikings vill jag gärna tro att Torbjörn är en avlägsen kusin till det spelets huvudpersoner Erik, Olag och Baleog. Som för att stärka kopplingen kan man till och med man springa på en arkadmaskin för det tragiskt icke-existerande Lost Vikings VI.

Overwatch Reviewed by - .
4.4

Utslag

88
88
Oemoståndligt underhållande – med potential att bli ännu bättre i framtiden.

Om skribenten

Rikard Olsson

Före detta Stockholmare som älskar pixlar, postmodernitet och pretentioner. Bor numera i England med en katt och fler Mario-figurer än någon rimlig människor borde ha. Är fin som jag är.

Liknande artiklar