facebook_pixel
Omspel – Klassiker vi minns

Omspel – Klassiker vi minns

”Det är lika älskvärt som det är oputsat”

Underskattad klassiker eller ännu ett offer för nostalgi?

Jag erkänner, jag var nervös över att återvända till Little Big Adventure 2. I de flesta fallen har spelen från min uppväxt inte gnagts sönder av tidens tand, men LBA2 är annorlunda: det fann aldrig riktigt sin plats i pc-historien. Det är ett nischat äventyr med kultfölje; dyrkat av en grupp människor som, såvitt jag vet, var lika vilseledda som undertecknad. När vi rycker undan den mjuka nostalgifilten är det förmodligen bara skräp kvar. Eller hur?

Jo visst, till viss del. Little Big Adventure 2 har åldrats illa och några av dess idéer måste ha varit tveksamma redan 1997. Det står också omedelbart klart varför det är älskat. Det är ett slapstick-äventyr med oerhört mycket hjärta. Bortom alla fånerier löper också en röd tråd av optimism. Det är lika älskvärt som det är oputsat.

LBA2:s berättelse är en direkt fortsättning på föregångaren från 1994. I Little Big Adventure fick protagonisten Twinsen i uppgift att ända styret hos den ondskefulle diktatorn Dr Funfrock och hans armé av elefantkloner. Detta gjorde han genom att resa över planeten Twinsun (som har två solar), kasta en magisk boll och ställa frågan: ”öh… hur är läget?” till alla och envar. Bara denna simpla överblick borde ge dig en bild av den korta seriens excentriciteter – från planetens antropomorfiska invånare till den aparta hjälten. Det hela är väldigt udda.

Slapstick och trevligheter

I inledningen till Little Big Adventure 2 etableras Twinsen som hjälte i en värld som av allt att döma inte längre behöver räddas. Hans ceremonitunika och magiska medaljong har lånats ut till det lokala muséet. Introt sveper över rummen i hans hus och visar foton från det tidigare äventyret innan vi tas med in i en halvfärdig barnkammare som avslöjar att han och flickvännen Zoe väntar smått. Det mjuka, lugna tempot förstörs bara av Twinsen själv – hans töntiga, skräniga röst sänker stämningen.

Små, stora planer

Little Big Adventure kanske inte är över.

Adeline lades ner 2003 men det har inte stoppat tisslandet och tasslandet kring ett planerat tredje Little Big Adventure. Med titeln Little Big Adventure 3: Genesis of the Stellar Entity skulle det ha kretsat kring Twinsen och hans son Arthur. För ett tag sedan släpptes en remastrad version av första LBA via Ios och Steam. Seriens skapare Frédérick Raynal sa att om försäljningssiffrorna blev bra kunde det resultera i ett LBA3, om än inte med en stor budget i ryggen. Vi skulle inte hoppas på för mycket.

PCG289.life_re.g26 b286a7609c2044059f366aac95ef9313

Det engelska röstskådespeleriet är svagt – en handfull människor som framställer tecknade karikatyrer och stereotyper. Det ger spelet en missplacerad flärd. Missplacerad därför att äventyret, som trots sin tokiga ensemble och Looney Tunes-fiender (varav en är en alien i en soptunna, vars fötter sticker ut genom bottnen och som vaggar fram) inte känns särskilt barnvänligt.

Det är svårt att föreställa sig LBA2:s tänkta målgrupp, för den känns så ofattbart bred. Manualen gör ett försök att reda ut vad utvecklaren Adeline tänkte sig. ”Kort sagt”, står det, ”har vi försökt att skapa en realistisk miljö i en cartoonstil.” Det realitiska kan diskuteras men det finns gott om ögonblick där slapsticken faller bort. I slutet av spelets första uppdrag promenerar Twinsen och Zoe arm i arm tvärs över Citadel Island. Spelen som kan beskrivas som genuint trevliga är få. LBA2 visar sig från sin bästa sida när det tar fram den här sidan.

Dit och tillbaks igen och igen

Strax därpå dyker utomjordingarna upp. Vad som skedde innan var ganska stillsamt: dina enda problem är en storm och ett skadat dinosauriehusdjur som heter Dino-Fly. Twinsen måste skingra stormen genom att rädda fyrvaktaren, vilket i sin tur öppnar upp för alieninvasionen. De nya bekantskaperna påstår sig vilja ha fred och vänskap, men ganska snart börjar planetens trollkarlar och barn försvinna under märkliga och uppenbart utomvärdsliga omständigheter.

En av de mest aparta sakerna med kampanjen är hur omständlig och trögstartad den är. Mycket av de tidiga sysslorna kretsar kring att samla på sig saker och utföra uppdrag på hemön och Desert Island. Du reser ständigt fram och tillbaka mellan de två – sticker till Desert Island för att hitta trollkarlsakademin, till Citadel Island för att laga din bil, och sedan tillbaka till Desert Island för att köra bilen över en klippkant (magikerna kräver detta då det är ett villkor för att slå följe med dem, trots att biltrick inte är speciellt magiska). Twinsen reser tur och retur flertalet gånger under spelets första två akter, där bara en kort sejour till planeten Zeelich slår hål på monotonin.

Under spelets andra hälft blir det mer rafflande. Trots att halva äventyret äger rum på Twinsun erbjuder alienvärlden i spelets sista kapitel många fler miljöer. Det är en konstig och otäck plats – som sägs vara förhäxad av en vanställd gudagestalt som kallas Dark Monk. Planeten har två nivåer: öarna på ytan och platserna nedanför de monsterhärjade gasmolnen.

PCG289.life_re.g18 9ada2764dad8437499e2c4ff707271ea

Spelmekaniskt sett är LBA2 klumpigt. Dess användargränssnitt och kontroller hör hemma i den genanta 90-talseran innan reglerna föll på plats. Det finns fyra humörlägen – då räknar vi inte de föremålsbaserade – och du måste manuellt byta mellan dem för att utföra enkla handlingar som att springa, hoppa, smyga och slåss. Det är bisarrt, men jag tycker faktiskt om det. Det är irriterande att byta från den normala sinnesstämningen till den sportiga bara för att hoppa över ett litet hål, men samtidigt har Adeline försett varje läge med mycket personlighet. När Twinsen står stilla i det sportiga läget springer han på plats och tar korta, häftiga andetag. I det aggressiva läget staplar han runt som vore han en fyllhund vars maniska grymtningar låter mindre hotfulla och mer förstoppade.

Noll bollkoll

Det största problemet är de grundläggande kontrollerna. Twinsens svängradie är förskräcklig, vilket gör ont när hans primära attack bygger på finlir. Han är rustad med en magisk studsboll, p.g.a. hur fånigt allt är. Men att sikta med den i de isometriska inomhusmiljöerna är en mardröm. Mer ofta än sällan missar du ditt mål flera gånger innan du får in en träff. Utomhus är det enklare där du kan centrera kameran bakom Twinsens huvud, vilket låter dig finjustera hopp och attacker.

PCG289.life_re.g10 70d0e05bb2804e4baa80d7ff481d727b

Jag vill inte lägga för stort fokus vid bristerna, men de är omöjliga att bortse från – och tydliggörs då spelet i mitt minne var snudd på fläckfritt. Samtidigt står det klart varför LBA2 är en sådan kultklassiker. Det besitter en sådan oerhörd charm att det till slut är omöjligt att inte trivas. Jag gapskrattade åt den griniga kamelen jag stötte på. När jag frågade honom om vägen svarade han tvärt: ”Jag vet inte Twinsen. Jag bor inte här. Jag importerades.” Okej, i skrift låter det inte särskilt kul, men i spelet är det svårt att inte ryckas med i stämningen.

Om vi ska lära oss något av Little Big Adventure 2 är det att spel inte behöver ha en allvarsam ton för att vara mogna. Twinsens andra äventyr är ett egendomligt ståhej. Det är löjeväckande på så många sätt. Men när jag guidade Twinsens höggravida flickvän genom en regnig, pittoresk stad slog det mig hur få titlar som intresserar sig för skildringar av livets enkla nöjen.

Phil Savage


Glad och ledsen

Twinsen kan utföra olika handlingar i spelet beroende på humör.

PCG289.life_re.b1_normal 8b1c60babfb2489ea18fea8a13048a94

NORMAL

Öppna dörrar och tala med NPC:s. Samma handlingar kan utföras via kortkommandon vilken gör det här läget helt onödigt.

PCG289.life_re.b1_athletic ac09ee1abbdc45b49dc85f46668fa066

SPORTY

Spring och hoppa, allt med överdrivna kroppsrörelser som skulle göra även de största atleterna utmattade.

PCG289.life_re.b1_aggressive f175efc677fd4879bd357ecc8fc7702c

AGGRESSIVE

Gå i närkamp med dina fiender, om de nu inte använder sig av vapen med lång räckvidd. Får dig att framstå som en suput.

PCG289.life_re.b1_discreet cce4cc65a7b14a2c88f04638d2f2cefd

DISCREET

Twinsen tolkar Elmer Fudd på jakt efter ”wabbits”. Varje steg ackompanjeras av en tung baston, vilket är lysande.


 

I korthet

Releasedatum

Maj 1997

Utvecklare

Adeline Software

Utgivare

Electronic Arts

Webb

littlebigadventure2.com

Om skribenten

Alfred Holmgren

Omunter utvandrare med fäbless för långa promenader, rökiga arkadhallar och korta arbetsdagar. Har fler konsoler än kromosomer. Följ honom för allt i världen inte på Twitter.

Liknande artiklar