facebook_pixel
Omspel – Klassiker vi minns

Omspel – Klassiker vi minns

”Ett vackert, suggestivt ögonblick och en inblick i vår hjältes inre”

Deus Ex: Human Revolution har ett nergånget kyffe som speglar sig i sin hyresgäst.

Adam Jensen bor i Chironbyggnaden, ett komplex bestående av luxuösa lägenheter i Detroits innerstad. När du kliver in hälsar en datoriserad röst dig välkommen hem och automatiska slutare täcker fönstren, vilket får guldigt ljus att sippra igenom. Ett atmosfärsikt stycke signerat kompositören Michael McCann – en sorgesam cello som hörs över dova syntar – spelas. Det är ett vackert, suggestivt ögonblick och en inblick i vår hjältes inre.

Den eleganta sammansättningen av det klassiska och det futuristiska i musiken speglas i inredningen. Antika möbler delar yta med avancerad teknologi. En kandelaber står på ett utsmyckat soffbord, men med fluorescerande ljuspelare istället för faktiska ljusstakar. Ouppackade lådor och tomma spritflaskor vittnar om att Jensen – som överlevt en terroristattack där hans flickvän dödades – har problem med att hantera sorgen. Och den krossade spegeln i badrummet antyder att hans mekaniska lemmar, installerade av Sarif Industries, orsakar minst lika mycket emotionellt tumult.

Deckards lägenhet i Blade Runner är en uppenbar influens. Musiken minner oss om arbetet från den filmens kompositör, Vangelis. Harrison Fords karaktär var plågad på liknande vis och hans bostad lika mörk, dyster och stökig. Det finns även delar av Frank Lloyd Wrights berömda Ennis House i arkitekturen, en verklig plats som var inspelningsplats för Deckards hem i filmen. Både Jensen och Deckard är hårdkokta protagonister som hämtade ur noirfiktion, och likt de bästa noirdetektiverna ger deras levnadsförhållanden inblick i deras karaktärsdrag.

Bredvid den sönderslagna spegeln finns en kom-ihåg-lapp som påminner Adam om att tala med hyresvärdinnan för att få den utbytt. Plöjer du dig igenom Adams epost hittar du ett meddelande från henne där hon säger att spegeln är en restorder, men loggar du in på hennes dator i lobbyn märker du att den varit redo att hämtas i två veckor. Den här detaljen är väldigt mycket Deus Ex: en liten, frivillig berättelse som får en plats att leva, och belönar dig för att du utforskar. Badrummet är också översållat med lådor innehållandes olika slags läkemedel, gissningsvis en del av Adams mekaniska förstärkningssprocess och för återhämtningen efter skadorna.

I Adams sovrum hittar du den elektroniska boken The Intelligence Cercuit på nattygsbordet. Den är skriven av Hugh Harrow, pionjär inom mekaniska förstärkningar, som Jensen möter senare i spelet. Boken talar om implantat djupt i hjärnan som storligen kan öka människans hjärnkapacitet. Jensen har uppenbarligen ett intresse för detta, kanske överväger han framtida uppgraderingar? Vi hittar också några krya på dig-kort på en byrå, en ledsen och halväten macka på en tallrik och inramade bilder av hans bortgångna flickvän tillsammans hans, också, bortgångna hund Kubrick.

Äntligen hemma

De elegantaste tingen i Adams lägenhet

PCG290.life_why.b_candelabra

Kandelaber
En smäcker ljushållare i klassisk stil, med en samtida twist.

PCG290.life_why.b_lamp d7b51d4f119a4741af2dc6584554bbe4

Lampa
En minimalistisk, modern golvlampa som ger varmt, ambient ljus.

PCG290.life_why.b_sink 2082c9660aa34c4bbdc0853c450ffc47

Vask
Till och med Jensens vask ser cool ut tack vare dess justerbara kran.

PCG290.life_why.b_chair 0e91f45d39ac4e11870b51f53f415428

Stol
En överdådigt antik stol, men med en samtida svartvit färgskala.

Screenshot 2016-06-06 02.55.41

Om du undrar hur Jensen, som i grund och botten är en säkerhetsvakt, har råd med en sådan extravagant lägenhet så avslöjar ett mejl från David Sarifs assistent hur det hänger ihop. Mejlet refererar till ett års betalning av hyran, som bekostas av företaget, för Adam och andra Sarifanställda som bor i byggnaden. Då Adam har ett säkerhetstänk finns bakom den enorma teven ett hemligt utrymme, som du kan komma åt via en kod. Bland annat innehåller gömman en pistol och en uppgradering för att tränga igenom rustning.

Hemligheten är en referens till originalet, där Paul Denton, halvbror till hjälten JC, hade ett liknande ställe i sitt rum på Tonhotellet. Adam är dock en betydligt mer komplex karaktär än JC. Vi fick ingen inblick i den här människans privatliv – om hans ens hade ett. När jag utforskar Adams rum undrar jag varför fler spel inte låter oss besöka hjältarnas hem. Det är ett kraftfullt sätt för att bygga ut personligheten.

Eidos Montreal har redan släppt konceptskisser för Adams nya lya i Deus Ex: Mankind Divided, och den ser lika elegant ut. Jag kan inte bärga mig tills jag får utforska hans hem och se vad mer jag kan lära mig om honom. Så vitt jag kan se har han ännu inte lärt sig att städa, och laserkandelabern gör comeback: denna gång i läckert gul snarare än blå. Jensen må ha förändrats sedan sist vi såg honom, men hans kärlek för smakfull, samtida ljussättning har det inte.

Andy Kelly

 

I korthet

Releasedatum

Augusti 2011

Utvecklare

Eidos Montreal

Utgivare

Square Enix

Webb

deusex.com

Om skribenten

Alfred Holmgren

Omunter utvandrare med fäbless för långa promenader, rökiga arkadhallar och korta arbetsdagar. Har fler konsoler än kromosomer. Följ honom för allt i världen inte på Twitter.

Liknande artiklar