facebook_pixel
Midvinter

Midvinter

Rädda människobarnet från trollet i Midvinter.

En av de saker jag gillar mest med mitt spelintresse är kontrasterna. Ena stunden krigar jag med massor av andra spelare i ett toksnyggt och påkostat onlinespel, för att i nästa sätta mig med någon egensinnig liten skapelse som en ensam eldsjäl kämpat ihop på fritiden. Efter att ha följt årets bombastiska och väldigt amerikanska E3-mässa så känns det närmast som en befrielse att ge sig ut på en ödslig svensk bondgård.

Anna Jenelius jobbade tidigare hos Paradox men kör numera i egen regi med Talecore Studios. Debutspelet heter Midvinter och utvecklades enbart av Jenelius under blott sex månader. Så, vad kan en person åstadkomma på den tiden?

Någonstans i 1800-talets Sverige finns en övergiven bondgård där den lilla tomten Nisse saknat ett syfte med tillvaron sedan den förra familjen med människor flyttade. Lyckligtvis flyttar ett nytt par in på gården och Nisse kan återvända till sina forna arbetsuppgifter. Snabbt visar det sig dock att den viktigaste uppgiften inte alls handlar om hushållssysslor: ett troll planerar att stjäla parets barn och ersätta det med en trollunge. Något Nisse förstås måste stoppa till varje pris.

Det finns några olika sätt att handskas med det stökiga trollet på, och Midvinter har flera slut. Dessa påverkas av att tiden går när du färdas mellan gårdens olika miljöer, den närliggande bäcken och den mörka skogen. Efter ett par dagar (i spelet, inte riktig tid) är äventyret slut och hur det går för Nisse och familjen beror på hur du spelat. Rent mekaniskt är Midvinter peka och klicka med väldigt enkla pussel. Utmaningen ligger i att göra allting så tidseffektivt som möjligt och se till att hämta tillräckligt med kraft (lösa pussel) ur gården, naturen eller båda för att kunna konfrontera trollet.

 

I korthet:

Vad är det?

Peka och klicka på den svenska landsbygden

Utvecklare

Talecore Studios

Utgivare

Talecore Studios

Webb

talecore.com

Cirkapris

50:-

Pegi

Ej klassificerat

Testat på

Intel Core i7 930, Nvidia GTX 770 , 16 GB RAM

 

5
I slutet kommer en stor konfrontation. Utgången beror på hur du spelat.

Midvinter bjuder på en mysig, atmosfärisk och lite vemodig tillvaro där John Bauer och Alvaro Tapia står som förebilder. Figurer som Skogsrået och Näcken ur den svenska folktron dyker upp under resans gång. Vacker stråkmusik bidrar i allra högsta grad till att sätta stämningen. Alltihop – både text och röstskådespeleri – går dessutom att uppleva på svenska för en autentisk känsla. I vanliga fall är jag allergisk mot svenska i spel, men den här gången passar det av naturliga skäl väldigt bra.

Trots att estetiken fungerar i sammanhanget så ser det inte fantastiskt ut, och det hade gått att göra mer för att lyfta Midvinter ytterligare. Det är ett väldigt kort äventyr som är över på lite drygt en timme, inklusive omspelningar. Mer spelmekaniskt material eller putsande på produktionsvärden hade gjort äventyret gott. I sitt nuvarande utförande är Midvinter dock en stämningsfull liten interaktiv saga i en fascinerande miljö där alldeles för få spel utspelar sig.

Midvinter Reviewed by - .
3.5

Utslag

70
70
En stämningsfull och mysig liten saga.

Om skribenten

Mattias Frost

Smålänning i Dalarna som spelar alldeles för mycket mmorpg. Och allt annat också, för den delen. Några odödliga favoriter: Monkey Island, Theme Hospital, World of Warcraft, Team Fortress 2 och massor av obskyra indietitlar.

Liknande artiklar