facebook_pixel
Inuti Oculus Rift

Inuti Oculus Rift

Och det är då den verkliga konkurrensen börjar. Ofta jämförs de nya VR-enheterna med nya konsoler – helt nya plattformar för spel att köras på och distribueras till. Men i pc-termer tror jag att Rift kommer att bli mer som lanseringen av det första 3d-kortet. 3dfx Voodoo förändrade omedelbart hur spel såg ut och hur de gjordes, vilket också förändrade hur vi interagerade med den nya typen av 3d-världar på våra bildskärmar. Michael Abrash tänker som vanligt större. När jag frågar honom om några slutord inför lanseringen av Rift, blir han tyst en stund. Sedan säger han något som jag kommer att fundera över länge.

– Många gånger förändras världen och man förstår att världen har förändrats. Till det bättre och till det sämre. Elfte september var till det sämre. Man förstod att saker och ting hade förändrats efter den dagen. Berlinmuren faller. Man förstod att saker och ting skulle bli bättre efter den dagen. Men världen har förändrats enormt mycket de senaste decennierna, och vi har nästan inte märkt det. Jag tänker på när min dotter föddes, då fanns det inga mobiltelefoner, och det fanns datorer men de var inte bärbara. Det fanns inga smartphones, det fanns egentligen inget internet. Och nu är det vårt liv varje dag. Jag tror att det är möjligt att vi kommer att se tillbaka på lanseringen av Rift som en sådan brytpunkt, där kurvan blir brantare igen. Alla de kommunikationskanaler vi har haft fram till nu är ungefär som sådana här hårt komprimerade kanaler med låg bandbredd. Man tittar på en tv och det är inte som när man ser något i verkligheten, utan man tolkar det. Precis som man tolkar en bok och visualiserar något. Det går alltid igenom det här steget när man överför saker till sin inre mentala modell. Men upplevelsen man har i Rift, där finns det ingen överföring. Det är en direktanslutning, precis som man hanterar verkligheten. För första gången har tekniken potential att kommunicera direkt med vårt perceptionssystem rätt i in i hjärnan. Och det är allt. Det är hela upplevelsen för oss, det som kommer genom vårt perceptionssystem. Så jag tror att om 10 eller 20 år kommer vi att se tillbaka och säga att jaha, det var saker förändrades stort igen. Och det är därför jag arbetar med det här. Jag ser potentialen för vad det skulle kunna bli som något rätt fantastiskt. Absolut för spel, ja, men egentligen gäller det allting.


VR-utmanarna

Ni känner till Oculus Rift och HTC Vive. Här är de övriga VR-enheterna att hålla utkik efter

Sulon-Q-Headset-13_fixed_w_600

Sulon Q
En trådlös, kombinerad AR-VR-enhet med en AMD-processor, internminne och lagring inbyggt i enheten. Kameradata från framsidan bearbetas snabbt och skickas till en 1440p-skärm för augmenterad verklighet. Vi vet inte mycket mer om den, men den släpps snart.

starve-infiniteye-vr-headset

Star VR
Stockholmsstudion Starbreeze och det franska hårdvaruföretaget Infiniteye har hjälpts åt att bygga den här, som med sina två stora QHD-paneler har det vidaste synfältet av alla VR-enheter. Den nuvarande prototypen går i ynkliga 60 hertz jämfört med det behagligare 90 hertz på Rift och Vive.

Skärmavbild 2016-06-24 kl. 16.22.31

Playstation VR
Sonys enhet som släpps i höst är gjord för köras på en Playstation 4 och inte på en pc. Men vem vet vad hårdvaruhackare kommer att kunna åstadkomma? Den har ett snävare synfält än Rift, men kan uppdatera i upp till 120 hertz på sina 1 080p-skärmar, och kan visa en 60 hertz-ström i 120 hertz med en teknik som kallas asynkron återprojektion.

Sidor: 1 2 3 4 5

Om skribenten

Alfred Holmgren

Omunter utvandrare med fäbless för långa promenader, rökiga arkadhallar och korta arbetsdagar. Har fler konsoler än kromosomer. Följ honom för allt i världen inte på Twitter.

Liknande artiklar