facebook_pixel
Inuti Oculus Rift

Inuti Oculus Rift

Michael Abrash har tillbringat de senaste två åren med att samla experter inom olika områden för att studera de långsiktiga utmaningarna som VR står inför. Inte bara att förbättra bilduppdateringen, latensen och upplösningen, utan att hitta ny teknik som kan ersätta dagens. Genomförbara och prisvärda sätt att läsa av handrörelser och ge haptisk respons, utan handkontroller – genombrott som ska förvandla VR från en teknik för spel till en teknik för allt möjligt. Det är helt outforskade områden.

Till exempel använder den nuvarande Rift ett par förstoringsglas framför bildskärmarna som ger ett synfält på cirka 90 grader.

– Just nu, om du rör på ögonen kan du, tro det eller ej, se dig omkring i åtminstone 220 grader, kanske så mycket som 320 beroende på huvudform, säger Michael Abrash. Det betyder att du ser ungefär en tiondel av ditt fullständiga synfält på Riften. Att ge ett vidare synfält skulle kunna vara en väldigt stor upplevelse, eller så kanske det inte har så mycket betydelse alls. Vi måste ta reda på hur vi ska kunna bygga prototyper som ger ett större synfält, så att vi kan räkna ut vad kurvan är för upplevelsen. Jag menar inte prototyper som vi ska sälja som konsumentprodukter, jag menar prototyper som väger fem kilo och måste hänga i kablar från taket. Men de skulle kunna hjälpa oss att ta reda på hur det känns. Och sedan om skillnaden verkligen är så där stor, då blir nästa fråga hur man kommer dit.

Skärmavbild 2016-06-24 kl. 16.02.40
Konsument-Riften är mycket lättare och bekvämare att ha på sig än tidigare prototyper.

När Michael Abrash talar om avancerad virtuell verklighet känns han som den vänligaste universitetslärare man aldrig haft – han som kunde ha lärt en astrofysik med lättsmälta anekdoter och diskret beröm, även om man kört på de senaste tre fysiktentorna. Jag får två gånger kommentaren ”lysande observation” under vår intervju, något som troligtvis kvalificerar mig till att leda en VR-avdelning på Nasa.

Michael Abrashs dröm är en helt virtuell arbetsyta, med flera skärmar-i-skärmen som är mer dynamisk och justerbar än ett riktigt skrivbord av trä någonsin kan bli. Han beskriver svårigheten i att läsa av handrörelser i VR och ge respons. Den bildupplösning som krävs för att vara produktiv. Betydelsen av ljud som låter äkta beroende på miljön.

– Om du extrapolerar det till spel: när man interagerar med en kontrollpanel vill man höra rätt ljud, man vill känna att saker sitter där de ska. Man vill känna dem klart och tydligt. Även om VR just nu är en smått magisk upplevelse, så är den ungefär till en procent framme. Det finns så mycket mer att göra. Det kan bli så mycket bättre.

Michael Abrashs visshet lämnar lite utrymme för tvivel, men att jämföra Oculus Rift med 2013 års DK1-prototyp är redan som att lägga en smartphone bredvid en Motorola N-Gage. Visst går det rent tekniskt att köra spel på båda, men den nyare hårdvaran gör inte så att man vill kräkas. Det är viktigt för Oculus, som nu har presenterat hela uppställningen av premiärspel – fler än 30 lanseras tillsammans med enheten under april. Nästan vartenda ett av dem jag har testat har varit roligt, och gör antingen något med VR som inte skulle fungera på en bildskärm, eller lägger något extra kul till en genre som var kul redan i 2d.


Vad är det i lådan?

Rift kommer med mer än bara VR-enheten. Det här är vad man får för pengarna

i oculus-boxen

1. Oculus Rift
Den första konsumentversionen med speciella 90-hertzskärmar i 1 080 gånger 1 200 pixlar (en för varje öga), inbyggda hörlurar och ett system av remmar som håller fast den på huvudet.

2. Oculus Remote
En enkel fjärrkontroll med navigering och volymkontroller på framsidan. Kommer antagligen att användas mest för film- och fotovisning, men kan även användas till vissa spel.

3. Sensor
Oculus sensor avgör din placering i rummet genom att läsa av infrarött ljus från lysdioder. Hållaren använder en vanlig ¼–20 UNC-gänga, så man kan även montera sensorn på ett stativ.

4. Xbox One-handkontroll och mottagare
En trådlös Xbox One-handkontroll och mottagare för Windows 7, 8, och 10. Den som man kommer att spela med innan Oculus Touch släpps.

Sidor: 1 2 3 4 5

Om skribenten

Alfred Holmgren

Omunter utvandrare med fäbless för långa promenader, rökiga arkadhallar och korta arbetsdagar. Har fler konsoler än kromosomer. Följ honom för allt i världen inte på Twitter.

Liknande artiklar