facebook_pixel
Hitman: Marrakesh

Hitman: Marrakesh

Lönnmörda försnillande svenskar.

Jag googlar på ”Marrakesh market”. Bilderna som dyker upp visar orientalisk arkitektur. En och annan turist, men mestadels män och kvinnor med nordafrikanskt utseende, ofta iklädda kaftaner och hijab. Jag tittar på marknaden i nya Hitman-episoden och tycker mig bara se turister – eller åtminstone en mindre arabisk folkmassa än väntat.

Vad jag egentligen ser är återanvända karaktärsmodeller, och anledningen till att jag nämner det är att de är indikativt för ett problem med den senaste Hitman-episoden. Den står inte lika stadigt på egna ben som Sapienza. Det framstår inte som att den har fått lika mycket tid och kärlek. Förutom återanvändningen så är den buggigare, med fler småproblem och därtill ett antal rena krascher. Det känns trist, med tanke på hur lovande Marrakesh ändå är. Till skillnad mot Paris och Sapienza får man här känslan att det är mer påtagliga saker på spel, och att ditt uppdrag står i direkt relation till den plats där du befinner dig. Dina mål är dels en försnillande svensk bankir, dels en statskuppsplanerande marockansk general. Men det som från början känns som en spännande episod av Homeland blir snart skärskådat som ett spel enligt den gamla skolan.

I korthet:

Vad är det?

Del tre i episodisk lönnmördarserie

Influenser

Hitman, Telltale-spelen

Spelas på

Core i7/FX-8350, 8 gb ram, Nvidia gtx770/Radeon r9 290

Kolla även in

Hitman: Sapienza, PCG 239, 78 %

ss_3fac4ef7c54859b9ec4f220dd996adbf68c581c1

Där den italienska staden Sapienza kändes som en stor, intressant, vacker och helt vidöppen plats, känns Marrakesh mer som en designad kuliss. Trånga gränder begränsar dina möjligheter att ta dig in i uppdragets två huvudlokaler (varav den ena är det svenska konsulatet), och ”speliga” hinder avgör vilka takåsar du kan hoppa över och vilka kanter du kan klättra på. Det känns konstlat och begränsat i jämförelse med tidigare episoder – och även om det innebär ökad utmaning blir det ändå ett steg bakåt. En rolig detalj är dock att våra kära danska grannar på IO leker lite med det svenska temat och skämtar ganska snällt och småroligt med svenska fenomen som Ikea, älgar och kaviar. Lite skandinaviskt exklusiva påskägg livar således upp här och var.

Grundmekanikerna är alltjämt solida och trots att det finns ett tydligt, irriterande konsolarv i menyer och kontroller (quick time events med WASD? Ärligt talat…) är det oftast lätt att uppnå det jag vill med hjälp av omgivningen och dess föremål. I slutändan hjälper det dock inte mot min känsla av viss besvikelse. Hade jag haft alla uppdrag spelbara i ett stycke hade jag nog kunnat svälja skillnaderna bättre, men med en episod i månaden behöver samtliga kunna leva på sina egna styrkor. Kanske gör Hitman en Star Trek där de jämnt numrerade episoderna glänser mest? I vilket fall som helst är Marrakesh en ojämn episod, i dubbel bemärkelse.


Cirkapris 80:- (460:- för hela säsongen)
Releasedatum Ute nu
Utgivare Square Enix
Utvecklare IO Interactive
Multiplayer Nej
Webb hitman.com
Pegi 18

ss_9cbebda86a6f6039bae5ef7fbb0f966b584b49e1

Hitman: Marrakesh Reviewed by - .
3.45

Utslag

69
69
Stort men styrt. Stört efter bra start.

 

Om skribenten

Liknande artiklar