facebook_pixel
Hearts of Iron IV

Hearts of Iron IV

Paradox överträffar sig själva

Bara veckor innan premiären var Hearts of Iron IV ett halvfärdigt bygge fyllt av ofärdiga funktioner och trasig kod som kraschade med täta mellanrum. Paradox Interactives mest efterlängtade spel genom tiderna skulle släppas den 6 juni 2015, men såg ut att bli studions största fiasko. Under några svettiga vårdagar beslutade Paradox vice vd Johan Andersson, en av de som gjorde det ursprungliga Hearts of Iron till den strategiklassiker det kommit att bli, att själv gå in i produktionen och skjuta upp premiären på obestämd tid. Man kan säga att det var värt väntan.

Sedan det första Hearts of Iron släpptes 2002 har spelserien utvecklats till att bli världens i särklass mest komplexa och omfattande krigssimulator. Under åren har oräkneliga system och funktioner lagts till och fördjupats i uppföljare och expansioner. Att det fortfarande handlar om en krigssimulator är sant så till vida att det spelet utspelar sig under åren kring andra världskriget, men en spelomgång handlar lika mycket om inrikespolitik, diplomati, industriell utveckling, forskning och handel. Graden av komplexitet har ibland nått så långt att Hearts of Iron – när man väl fördjupat sig i administrationen av bränsledistribution till tyska stridsvagnar på östfronten – börjat likna ett system av Excel-ark snarare än ett spel.

Det första som slår en i Hearts of Iron IV är hur känslan av Microsoft Excel helt ersatts av ett annat anslag. Utan att komplexiteten blivit märkbart sargad är det här studions mest lättillgängliga spel någonsin. Hearts of Iron IV spelas som sina föregångare i justerbar realtid: det går att snabbspola sig igenom ett decennium av krig där man någon gång per månad fattar övergripande beslut kring forskning, diplomati och generella armérörelser, medan den mer intresserade – och det är så här spelet är menat att spelas – tar sig igenom historien timme för timme, pausar vid varje valsituation för att optimera truppförflyttningar, produktion, forskning och samhällsutveckling.

I korthet:

Vad är det?

Storslagen strategi på global nivå, 1936–1948

Influenser

Andra världskriget, Europa Universalis IV

Spelas på

Core 2 Quad Q9400 @ 2.66 GHz / AMD Athlon II X4 650 @ 3.20 GHz , 4 GB RAM , 2 GB HDD (minimum)

Core i5 750 @ 2.66 GHz / AMD Phenom II X4 955 @ 3.20 GHz, 4 GB RAM, 2 GB HDD (rekommenderat)

Kolla även in

Hearts of Iron III

bildext-nazisterisverige
Genom att genomföra statskupper eller propagandaaktioner i andra länder, eller välja in särskilda ledare, kan det politiska läget i ett land förändras snabbt. Detaljnivån vad gäller politiska ledare och strömningar är enorm.

Hearts of Iron IV har utvecklats för fansen, men de stora nyheterna i spelet rör egentligen sådant som gör det enklare för nya spelare att komma in. Tydligast är det nya systemet för nationsfokus, ett slags politiskt teknologiträd där du kan välja olika inriktningar för att nå olika mål – från tekniska fördelar, som ökade forskningsresurser för specifika teknologier, till geopolitiska förändringar, som Tysklands annektering av Österrike. För en ny spelare ger systemet med fokusområden riktning, men det gör också varje större nation unik eftersom fokusområdena är specifika för Frankrike, Tyskland, Storbritannien, USA, Italien, Tyskland, Japan, Sovjet och Polen.

Anpassningar för nya spelare syns även i varenda krigssituation. Det är fortfarande möjligt att styra varje divisions rörelser på slagfältet, men det går också att gruppera divisioner till stora arméer och ge dem övergripande order som de sedan fullföljer per automatik. Systemet funkar för raka anfall på bred front över land, men också för mer komplexa landstigningsinvasioner över hav där rätt sammansättningar av enheter och framförallt tillräcklig övning och förberedelse är avgörande för ett framgångsrikt anfall.

bildtext-forskning1
Teknologiträden påminner om i tidigare spel, men har gjorts enklare och mer lättbegripliga. Ingen teknologi är otillgänglig vid en viss tidpunkt, men inleds forskningsprojekt långt tidigare än i den historiska verkligheten tar det väsentligt längre tid.

utbrytare-kärnkraft
Kärnkraft
Om kriget fortsätter efter 1945 tenderar det att urarta i kärnvapenkrig. Teknologin i sig är värdefull, vilket gör att även små nationer på rationella grunder kan utvecklas till kärnvapenmakter. Atombomberna är kraftfulla, men viktigare som strategiska än taktiska redskap – att bomba en huvudstad kan snabbt få motståndarna till förhandlingsbordet.

Förändringarna i systemet för krigföring gör att även en nybörjare snabbt kan genomföra väldigt komplexa militära operationer där land-, flyg- och sjöstridskrafter koordineras. Men det är också slående hur spelet utvecklats vid sidan av slagfältet. Formellt handlar Hearts of Iron IV fortfarande om att segra i andra världskriget, erövra så mycket land som möjligt och få det största antalet vinstpoäng – men det har aldrig tidigare funnits så stora incitament att låta bli att kriga. Hearts of Iron IV har utvecklats till en historisk sandlåda som i praktiken är mer av en samhällssimulator än ett krigsspel. Som spelare kan man lika gärna som att ge sig in i kriget kämpa för att hålla sig utanför. Här spelar en av Hearts of Irons nya valutor, politiska poäng, en stor roll. Varje spelare får kontinuerligt en form av politiskt kapital som kan användas för att rekrytera nya ministrar och rådgivare, men också för att förhandla och interagera diplomatiskt med andra nationer. Ett USA som vill hålla sig utanför kriget så länge som möjligt kan använda sitt politiska kapital till att stötta demokratiska strömningar i Tyskland redan från 1936 – vid rätt tidpunkt kan politiska poäng och militär utrustning investeras i en statskupp som avsätter Hitler och gör Tyskland till demokratisk republik innan krigsutbrottet.

De potentiella scenarierna är oändliga, och känslan man får när man ger sig in i Hearts of Iron IV är att Paradox Development Studio tänkt på allt. Det handlar inte bara om den historiska detaljrikedomen i namn på generaler, politiska strömningar och resurstillgångar utan även hur den artificiella intelligensen beter sig. Det finns ett grundläge som får nationerna att ostört agera ungefär som de gjorde i verkligheten, men det går inte på något vis att betrakta historien som ett facit – att som Tyskland barrikadera Normandie i väntan på D-Day-invasionen är lönlöst eftersom ett överläge i norra Frankrike kommer få USA:s artificiella intelligens att istället samla sina trupper i södra Europa.

bildtext-arme1
Genom att dela in dina divisioner i olika arméer och ge dem övergripande order kan man nå militära framgångar utan att behöva detaljstyra varje division.

Känslan av att befinna sig i en historisk sandlåda är svindlande – vad hade hänt om Trotskij överlevt mordförsöket i Mexico City och fått stärkt stöd bland sina anhängare i Sovjet? Hur hade en bred kommunistisk allians påverkat Tysklands krigsbenägenhet om socialisterna gick segrande ur det spanska inbördeskriget? Hur hade kriget på Skandinaviska halvön formats om nazistledaren Sven Olov Lindholm tagit makten i en statskupp med stöd från Nazi-Tyskland? I slutändan är det inte poängräkningen som spelar roll, utan de frågor som Hearts of Iron IV oupphörligen ställer. För någon handlar spelet säkert om strategiska insikter på slagfältet, men framförallt är det här ett spel som ger helt andra sorters insikter: om hur världen hänger ihop, hur inrikespolitiska beslut styrs av logistik, hur råvarufördelning kopplas till geopolitiska förändringar, hur strömningar av idéer kan lägga grunden för långvarig fred men också leda till plötsliga krig. Det är möjligt att Hearts of Iron IV gör någon till en bättre skrivbordsgeneral, men framförallt väcker det en social, politisk och ekonomisk medvetenhet som inget annat spel. Det är en insikt som gör mig både hoppfull och rädd.


Cirkapris 400:-
Releasedatum Ute nu
Utgivare Paradox Interactive
Utvecklare Paradox Development Studio
Multiplayer Ja
Webb www.heartsofiron4.com
Pegi 7

 

Hearts of Iron IV Reviewed by - .
4.5

Utslag

90
90
Historiens mest omfattande, komplexa och underhållande historiska strategispel.

 

Om skribenten

Liknande artiklar