facebook_pixel
Extraliv: Jag älskar dig

Extraliv: Jag älskar dig

Ett bultande spelhjärta

Den vackra ensamheten i The Long Dark.

En geomagnetisk storm har gjort all teknik värdelös och kastat världen in i en tyst undergång. Plötsligt är inte människan längre på toppen av näringskedjan, och varje dag är en kamp för överlevnad. Det här är den iskalla premissen i The Long Dark, en atmosfärisk överlevnadssimulator skapad av kanadensiska studion Hinterland. Ditt enda mål är att inte dö, men det snötäckta, skoningslösa landskapet gör det svårt.

Det är ett dystert, hopplöst spel. Men det finns ett märkvärdigt lugn mitt i förödelsen. Stunder då vädret är stilla och du har nog med mat och vatten så att kampen för överlevnad lättar för en stund. När du är fri att njuta av skönheten och atmosfären i omgivningen. Du hör knarret av snö under sulorna och vinden som rasslar i träden. Du ser rusande vattenfall och tysta, snötäckta dalar. Apokalypsen faller i glömska för en stund. I alla fall tills en snöstorm piskar upp eller maten sinar.

Hinterlands konstnärliga vildmark är en av de mest uttrycksfulla miljöerna som finns till PC. Varje plats har sin personlighet. Från de steniga sluttningarna på Timberwolf Mountain, via Pleasant Valleys böljande fält till de övergivna stugorna vid Mystery Lake – alla berättar en historia om livet före katastrofen, och vad som hänt sedan dess. Känslan av isolering är kraftfull, men då och då ser du spår av liv. Rökpelare från en skorsten eller nyhuggen ved staplad på verandan. Tecken på att du kanske inte är så ensam som du tror, vilket är både kusligt och lugnande.

PCG291.life_why.g4
Det är makabert, men att söka igenom frusna lik ger ofta användbara resurser.

 

De enda människor du ser är dock döda, frusna i snön. En grym påminnelse om hur skört livet hänger på en tråd i ödemarken. När jag utforskar en grotta avslöjade det varma skenet från min oljelampa kroppen av en man som satt böjd över resterna av en slocknad lägereld. Det var en vemodig scen som påminde om den brittiske bergsklättraren David Sharp som dog på Mount Everest och återfanns i en grotta i en liknande position. Trots allt skönhet har spelet melankoli som verkligen hamrar in allvaret i din situation.

Hörselhjälp

The Long Dark har också fantastisk ljuddesign, vilket har en stor del i inlevelsen. När du är inomhus, vid en sprakande brasa och lyssnar på snöstormen som ylar utanför fönstren kan du nästan känna värmen. Är din ryggsäck full av ved klonkar och skakar det när du går.  När du vandrar över en träbro kan du höra timret knaka under fötterna. Om du promenerar genom en dal hörs ett lätt eko från dina fotsteg. Det är en otroligt rik, dynamisk ljudbild och den sparsamma musiken släpper fram de ambienta naturljuden i förgrunden.

En nylig uppdatering förbättrade spelets vädereffekter och gav Hinterland en ännu bredare palett av känslolägen och färger att måla sin vildmark med. Mjukt fallande snöflingor ger disiga morgnar en känsla av stillhet, men så tilltar vinden och plötsligt kämpar du dig fram i en bitande hagelstorm. Ibland kan molnen hänga gråtunga, varpå täcket spricker upp och avslöjar en djupblå himmel. När solen skymmer kastar den ett rosa sken över skogarna och dalarna, och på klara nätter lyser månen som en strålkastare, omgiven av glitterande stjärnor. Väder och ljus skiftar konstant.

Jag älskar hur alla miljöer är sammanflätade. Att vandra från Mystery Lake till Timberwolf Mountain innebär ett korsande av en förrädisk ravin och en labyrintliknande kolgruva, och när du når ditt mål känns det som om du varit på en verklig resa. Det finns dock ingen karta, så du måste hitta dina egna vägar, eller om du vill göra det lättare för dig, leta upp någon av de många användarskapade skapade kartorna.

Nästa steg är ett storyläge. Jag ser fram emot det, men jag undrar om ensamheten i den öppna världen blir lika lockande när du stöter på andra överlevare. Det finns något fängslande i att känna sig som den sista människan vid liv, vilket gör det här till ett av de mest fascinerande post-apokalyptiska spelen på PC. Jag litar dock på Hinterland. De vet vad de sysslar med.

Andy Kelly


Ute i kylan

Platser att besöka i The Long Darks sandlådevärld

PCG291.life_why.b_pleasant 30f64c04f7d74ac4994d06b063d80c84

Pleasant Valley

Full av åkrar och relativt gott om resurser, inklusive en bondgård där man kan finna ett gevär. Håll också utkik efter metalluckor i snön. De leder till gömda bunkrar.

PCG291.life_why.b_timberwolf

Timberwolf Mountain

Ett stenigt landskap fullt av raviner, branta klippor och dalar. För att klättra upp på den högsta toppen behöver du rep, men en hemlighet som väntar där uppe gör det mödan värt.

PCG291.life_why.b_mystery 8cd134da02eb46dbbe179c9fe1e10377

Mystery Lake

Övergivna stugor omger den här frusna sjön som var ett populärt campingområde innan allt gick åt helsike. Vattenkraftverket är värt att utforska, men glöm inte att ta med ett vapen.

PCG291.life_why.b_coastal

Coastal Highway

En lång väg som sträcker sig längs med en isig kustlinje. Om du går över isen finner du två öar med stugor på dem. Bra skydd.


I korthet

Releasedatum

September 2014 (alpha/early access)

Utvecklare

Hinterland

Utgivare

Hinterland

Webb

intothelongdark.com

Om skribenten

Alfred Holmgren

Omunter utvandrare med fäbless för långa promenader, rökiga arkadhallar och korta arbetsdagar. Har fler konsoler än kromosomer. Följ honom för allt i världen inte på Twitter.

Liknande artiklar