facebook_pixel
Electronic Arts sade nej åt Rocket League

Electronic Arts sade nej åt Rocket League

Rocket League – det lustiga lilla spelet om bilar, bollar och raketmotorer – gjorde enormt väl ifrån sig när det släpptes i fjol. Över 15 miljoner spelare har provat, och spelet har sålt i över fem miljoner exemplar (det var ju gratis för PS Plus-prenumeranter på Playstation 4 ett bra tag). Rocket League har blivit något av en symbol för framgångsrik indie till den grad att Electronic Arts hänvisar till det under deras försök med det nya indieprogrammet EA Originals.

– Skulle jag vilja vara den som hittade Rocket League? frågar sig EA-chefen Patrick Söderlund. Ja. Skulle jag vilja att Rocket League vore ett EA-varumärke? Självklart! Det är tanken med programmet. Vi vill hitta de här människorna, förstå vad de gör och hjälpa dem få ut spelen på marknaden. Vi vill hitta något annorlunda.

Ironin vet inga gränser när Corey Davis, design director hos Psynoix, tar till Twitter för att bränna Electronic Arts offentligt.

– Vi pitchade spelet åt EA Partners 2011, så jag är inte säker på att saker skulle gå annorlunda nu.

Ja, det är lätt att vara efterklok, men Electronic Arts kan fortfarande rädda hedern. EA Originals-programmet utannonserades tillsammans med svenska Zoink Studios Fe under E3 (trailer nedan) och utgivaren har även skrivit under ett avtal för ett andra spel av den likaledes svenska Unravel-studion Coldwood Interactive.

Fe – E3 2016 Official Gameplay Trailer

Check out new gameplay for Fe. Watch EA’s full press conference: https://www.youtube.com/watch?v=psEDJXl2ApY Follow Fe at GameSpot.com! http://www.gamespot.com/fe/ Subscribe to us on YouTube Gaming!

Om skribenten

Benny Holmström

Finlandssvensk anime-, motorsport- och spelentusiast!

Liknande artiklar