facebook_pixel
Blizzard blottar allt om tävlingsläget i Overwatch

Blizzard blottar allt om tävlingsläget i Overwatch

Med sina 10 miljoner spelare kan man lugnt säga att Overwatch blivit ytterligare en fabulös framgång för Blizzard. En sämre utvecklare hade kanske tagit semester, köpt ännu en diamantbetäck swimming pool och spenderat sommaren med att matas friterade vindruvor av tränade flamingos.

Men Blizzard väljer istället att blicka framåt. Som vi redan visste kommer det det rankade tävlingsläget äntligen att anlända i slutet av juni och nu har spelets regissör Jeff Kaplan tagit sig tid att sitta framför en kamera i elva minuter för att berätta lite mer om hur tävlingsläget har förändrats sedan den öppna betan:

  • Säsongerna blir längre. Från att ha vara en månad långa i betan kommer varje säsong nu sträcka sig i två och en halv månad, med två veckors avbryt.
  • Tiers slopas till förmån för “MMR”. För den oinvigde betyder det “match-making rating”. Varje spelare har en individuell rating mellan 1 och 100 som går upp och ner beroende på hur bra de gör ifrån sig.
  • När en match börjar kan alla spelare se varandras rating. Även lagens totala rating kommer vara synligt. Lagen kommer i sin tur inte alltid att vara exakt matchade, men det underlägsna laget belönas mer om de lyckas vinna.
  • “Sudden death” kommer bli mer sällsynt. När det väl sker kommer det avgöras på samma bana som var aktiv när läget kickade igång.
  • Säg hej till kosmetiska belöningar. Sprayer och spelarikoner kommer att delas ut till de som deltar i säsongerna, men coolaste av allt är att om man är riktigt duktig kan man vinna ett gyllene vapen för att verkligen glassa med hur skillad man är.
  • “Assault”-läget tweakas. Exakt hur vet vi inte, men Blizzard vill att matcherna ska vara mer öppna med mer “back and forth” mellan lagen.
  • Blizzard tål kritik. Likt en insändare i tidningen Okej cirka 1997 är Blizzard beredda att ta emot feedback från spelarna. Kaplan gör det klart att de är villiga att lyssna och förbättra systemet i framtiden baserat på spelarnas synpunkter.

Mer information finns att se i klippet nedan, där Kaplan även retar vår aptit med att fler hjältar och kartor också kommer att dyka upp inom en snar framtid.

Developer Update | Let’s Talk Competitive Play | Overwatch

Game director Jeff Kaplan discusses Overwatch’s upcoming Competitive Play mode, giving players an overview of how it works and detailing development changes made since the beta based on player feedback. He also addresses several goals that Overwatch’s developers have for the system in the future.

Om skribenten

Rikard Olsson

Före detta Stockholmare som älskar pixlar, postmodernitet och pretentioner. Bor numera i England med en fru, två katter och fler Mario-figurer än någon rimlig människor borde ha. Är fin som jag är.

Liknande artiklar