facebook_pixel
Battlefield 1

Battlefield 1

Spelat

Genom att vrida tillbaka klockan lyckas Dice få Battlefield att kännas fräscht igen.

Min initiala reaktion till utannonserandet av Battlefield 1 var tveksamhet. Är en första världskrigs-shooter verkligen en bra idé? Finns det någon poäng när genren spenderade så mycket tid med att återskapa andra världskriget? Och hur har spelindustrin så totalt raserat siffrors betydelse att Battlefield 1 är uppföljaren till Battlefield 4?

Men där fanns också spänning. Moderna militära shooters har regerat ohotade i över ett decennium – så länge att de flesta fps-serier nu sökt sig till framtida miljöer för lite sci-fi-krydda. Genom att vända blicken bakåt kommer Battlefield 1 paradoxalt nog att göra något nytt. Nu när jag har spelat det hoppas jag att, oavsett vad man tycker om tidsepoken, Battlefield 1 har en god chans att sätta serien på rätt spår igen.

Inte så att Battlefield 1 gör något som skiljer sig särskilt mycket gentemot sina föregångare. Jag spelar en runda conquest – Battlefields zonerövrande signaturläge. Jag har 31 lagkamrater, varav vi alla kör, flyger och springer runt på den enorma kartan och försöker göra mer av den blå än det röda laget kan göra den röd. Om du har spelat ett Battlefield-spel förut vet du vad du kan förvänta dig.

Klasserna har ändrats lite, men bara lite. Assault-klassen får antifordonsvapen. Läkaren får medicinlådor och återupplivande sprutor. Support-klassen får ammunitionspåfyllningar och en LMG. Och scouten får sig ett prickskyttegevär med cylindermekanism. Det här är bara ett exempel på fördelarna med en första världskrigsmiljö. Prickskyttar blir något långsammare tack vare att de behöver ladda om efter varje skott. Jag testade att spela som en och uppskattade spänningen, plus då att cylindermekanism känns riktigt grymt. Det är nog en universell speldesignlag.


Utvecklare

Dice

Utgivare

Electronic Arts

Webb

battlefield.com

Release

29 oktober

PCG294.pre_battlefield.g4 14a19511031646ca82473db5913935b3
Här har du något att dikta om, Wilfred Owen.

Vad gäller ingenjören är det nu möjligt att välja tankofficer eller pilot i spawnmenyn. Om du gör det spawnas du direkt i fordonet, tillsammans med de verktyg som behövs för att reparera det.

Den mest iögonfallande nyheten i Battlefield 1 är ”behemoths”. Enligt EA är dessa några av de största fordonen någonsin i ett Battlefield-spel. Stora, destruktiva vapen som tvingar motståndarna till handling. På kartan jag spelade, St Quentin’s Scar, är behemothen ett enormt luftskepp fullt med kulsprutor som spelare kan bemanna.

Tyvärr får jag inte chansen att prova det själv, då det tillfaller motståndarlaget. Istället hoppar jag in i ett flygplan och hakar på några lagkamrater för att försöka skjuta ner besten. Jag misslyckas, men andra fortsätter försöka och efter några minuter störtar luftskeppet mot marken. Jag bevittnar det hela från den relativa säkerheten i ett krypskyttenäste. Skeppet kraschar in i några byggnader och jämnar dem med marken. Det är onekligen imponerande att beskåda, men det var å andra sidan även den kollapsande skyskrapan i Battlefield 4. Frågan är hur imponerande det kommer vara den hundrade gången man ser det.

Franska vyer

Hållpunkterna på St Quentin’s Scar, som ska föreställa Frankrike, omges av små byggnader. Det är miljöer som, trots att det utspelar sig under första världskriget, mest påminner mig om en Bad Company 2-karta. I mina ögon var det i det spelet Battlefield gjorde det mesta av Frostbite-motorns destruktiva kapacitet. Skyskrapor i all ära, men inget går upp mot den oförutsägbara paniken i ett rasande stadshus. Jag får den känslan här.

Battlefield 1 gör mig uppspelt eftersom det faktum att spelet utspelar sig för ungefär hundra år sedan ger Dice möjlighet att strömlinjeforma det. Och även om det är omöjligt att få en ordentlig känsla för vad spelet har att erbjuda efter bara en match så var ändå den matchen den mest spännande Battlefield-upplevelsen jag haft på länge.

Phil Savage

Missa inte vår Titanfall 2-förtitt imorgon!

PCG294.pre_battlefield.g3 cd6ae55d2f9c49b9a71644514beabcfc
Jag ber om ursäkt för min kommentar om Wilfred Owen ovan.
PCG294.pre_battlefield.g2 9155dd23f3bf420e8ae21a973385ce57
Pansarvagnar var dödliga även förr.

Om skribenten

Joakim Kilman

Värmlänning som spelat sedan barnsben. Utbildad lärare, älskar det skrivna ordet och spelar allt jag kommer över. Lagom sur.

Liknande artiklar