facebook_pixel
XCOM 2
XCOM 2

XCOM 2

Sanningen finns där ute, men den kan inte rädda dig den här gången

Av Joakim Kilman

Det var bara en vacker komadröm. Alla mina segrar mot de sliskiga utomjordingarna har aldrig hänt. Allt det jag åstadkom i Firaxis briljanta nytolkning av Xcom är bara hallucinationer i min nedsövda hjärna. När jag vaknar upp, 20 år efter händelserna i Enemy Unknown är världen en helt annan plats. Vi förlorade kriget, och nu styr en tyrannisk utomjordisk kraft över hela planeten.

Det här håller ju inte. En kopp kaffe först bara, men sedan har jag en planet att återerövra! Det dröjer dock inte länge förrän jag förstår att det kommer bli en extremt tuff uppgift. Paranoian är hela tiden närvarande, och rymdvarelserna kastar ständigt nya, elaka motståndare i ansiktet på mig. XCOM 2 är den mest spännande utgåvan i serien sedan första spelet. Det ger dig aldrig en lugn stund.

Aldrig säker

Jag är en ärrad veteran vid det här laget. Kampen mot det utomjordiska hotet har pågått sedan första spelet från 1994, och jag har njutit (och plågats) av varje minut. Den täta, mörka atmosfären i originalet var svårslagen. Döden lurade hela tiden bakom varje hörn, och varje ny fiende innebar ett nytt hot att komma underfund med.

XCOM 2 för den här traditionen vidare. Du slår hela tiden ur underläge, och känslan av en förtryckande, paranoid tillvaro är gastkramande. Även bekanta rymdvarelser har omarbetats så att till och med den tidigare så klena sectoiden numera är en formidabel motståndare med psykiska krafter. Jag har spelat varenda del i serien, men här känner jag ändå hela tiden att jag aldrig riktigt vet vad jag kan förvänta mig av nästa uppdrag.

Ta chryssaliderna, till exempel, seriens mest fruktade motståndare. De har alltid varit skräckinjagande nog, där de förvandlat både civilister och Xcom-soldater till zombier på löpande band. Men här har de dessutom fått ett par nya ess i sina slemmiga skjortärmar, som till exempel förmågan att gräva ner sig och anfalla intet ont anande offer som råkar vandra förbi. Detsamma gäller som sagt de flesta av de återvändande elakingarna – de både är och ser grisigare och grymmare ut. Minsta felsteg kan leda till total katastrof, och ett uppdrag kan vända på en femöring om du inte är försiktig.

Och det är helt fantastiskt.

I korthet:

Vad är det?

Intensiv, spännande och paranoid omgångsbaserad strategi.

Influenser

Laser Squad, Arkiv X

Spelas på

Intel Core 2 Duo 2,6GHz, 4 GB RAM, Radeon HD 5770/GTX 460, 45 GB HD (minimum)

Intel Core 2 Duo 3GHz Quad Core, 8GB RAM, Radeon HD 7970/GTX 770 (rekommenderat)

Kolla även in

Massive Chalice, PCG 228, 67 %

8

Ond ny värld

Eftersom du nu agerar rebeller mot en tyrannisk regim fungerar själva resursinsamlandet annorlunda. Den här gången är basen flygande och du måste flyga runt och utföra uppdrag, samla resurser, forska, utöka rebellnätverket och samtidigt undvika att bli attackerad av ufon. En stor del av strategin handlar om tidsfördelning. Du hinner inte göra allt, och tvingas hela tiden till jobbiga avvägningar.

Detaljerna bidrar också till den effektiva atmosfären. Miljöerna pendlar från sandiga öknar till lummiga skogar och högteknologiska städer. I städerna visas dina soldaters ansikten på stora skärmar. De är efterlysta, och folket ni försöker befria är rädda för er.

Att använda de här miljöerna till ens fördel är lika viktigt som att använda de nya klassernas många olika specialförmågor på effektivast möjliga vis. Det finns gott om förmågor att låsa upp, och den nya specialistklassen (en mix mellan healer och hacker) är ett särskilt briljant nytillskott. Specialisten kan till exempel ta kontrollen över fienderobotar för några rundor.

Vissa tekniska brister som ojämn bilduppdatering till trots är XCOM 2 en modig och ambitiös uppföljare som både förändrar och utvecklar konceptet, samtidigt som den så älskvärda grunden med intensiva, utmanande turordningsbaserade strider är intakt. En skräckinjagande gedigen och bra uppföljare.

 

 

Cirkapris 450:-

Release 5 februari

Utgivare 2K

Utvecklare Firaxis

Multiplayer Ja

Webb xcom.com

PEGI: 16

XCOM 2 Reviewed by - .
4.5

Utslag

Betyg 90
90
Ett lysande exempel på hur en uppföljare ska se ut. Tar det bästa med serien och vidareutvecklar det i en ny riktning.

Om skribenten

Joakim Kilman

Värmlänning som spelat sedan barnsben. Utbildad lärare, älskar det skrivna ordet och spelar allt jag kommer över. Lagom sur.

Liknande artiklar