facebook_pixel
Samorost 3

Samorost 3

En magisk leksak.

Samorosts spelvärld är den enda jag har hållit i mina händer. Jakub Dvorský, spelseriens skapare, berättade att det tjeckiska ordet ”samorost” betyder ”träbit som ser ut som något annat”, och tog mig därefter ut på sin innergård för att visa upp sin fantastiska samling av sådana träbitar.

Det var då jag fick hålla i originalet, det stycke drivved som låg på en strand ända tills Jakub gick förbi och tyckte att det såg ut som en kosmisk himlakropp, plockade det med sig och lät det första kapitlet i världens charmigaste rymdsaga utspela sig på dess yta.

Efter att ha visat mig sina samoroster visade Jakub mig Samorost 3. Det är snart tre år sedan. Jag har längtat sedan dess.

Det är precis vad jag hoppades och trodde att det skulle vara. Alltså: Ett bedårande, egensinnigt och galet svängigt pusseläventyr om en liten figur som ger sig ut i universum och träffar en mängd andra små spännande figurer där. Det är en förfining av allt det som har gjort Amanita Designs tidigare titlar så omtyckta. Från de första två Samorost-spelen känner vi igen den unika grafiska stilen, en slags collageteknik som smälter samman fotografi och teckning, natur och rost, psykedeliska svampar med murknande trästycken. Från Machinarium hämtar det dess storlek och komplexitet. Och från Botanicula – teamets senaste men kanske lite bortglömda spel – hämtar det den sak som jag gillar allra mest:

Att hela spelvärlden sprudlar av liv och rörelse och sång och dans.

Precis som i Botanicula är Samorost 3 fyllt med saker som är helt onödiga ur en spelmässig synvinkel – saker som inte bidrar till att man tar sig vidare i spelet, men som samtidigt är så oerhört kul att interagera med. Varje skärm är bebodd, och börjar man peta på dess små invånare händer det undantagslöst underhållande och ofta väldigt musikaliska saker.

Det här, kombinerat med en svårighetsgrad på behagligt låg nivå, leder till att ens sätt att ta sig an spelet gradvis förändras. Det börjar handla mer om att leka än att spela. Man förvandlas till ett storögt barn som just fått den här magiska leksaken, som är så många leksaker i en – en fantasisprudlande bilderbok, en underbar speldosa, ett terrarium fyllt med superroliga små djur.

Det jag kände när jag hälsade på Jakub Dvorský för tre år sedan var att detta är en spelutvecklare som inte utvecklar spel. Han leker fram dem. Han har förstått att bland alla krafter är det leken som är den mäktigaste. Det är bara med den man kan förvandla ett litet trästycke till en hel värld.

I korthet:

Vad är det?
Högst egensinnigt peka och klicka-spel.
Influenser
Lättare droger. (Ja, de har erkänt.)
Spelas på
2,3 GHz processor, 1 GB ram, Win 7 (minimum)
Kolla även in
Botanicula, PCG 187, 88%

Cirkapris 200:-
Releasedatum Ute nu
Utgivare Amanita Design
Utvecklare Amanita Design
Multiplayer Nej
Webb samorost3.net
Pegi 3
Samorost 3 Reviewed by - .
4.5

Utslag

90
90
Årets mest lekfulla spelupplevelse.

Om skribenten

Alfred Holmgren

Omunter utvandrare med fäbless för långa promenader, rökiga arkadhallar och korta arbetsdagar. Har fler konsoler än kromosomer. Följ honom för allt i världen inte på Twitter.

Liknande artiklar