facebook_pixel
Pillars of Eternity: The White March – Part 2

Pillars of Eternity: The White March – Part 2

ROLLSPELSFROSSA i gedigen avslutning på en storslagen resa.

Av Joakim Kilman

Det tar ett tag att vänja sig. Eftersom det var ett antal månader sedan jag senast besökte Dyrwood och de snöiga vidderna i White March får jag rejält med stryk när jag börjar undersöka ännu ett hot mot allt levande. Stridssystemet i Pillars of Eternity är avancerat på så vis att det kräver att man verkligen har koll på det veritabla hav av färdigheter och taktiska överväganden som finns att tillgå. Har man inte det är det svårt att skapa en fungerande strategi mot de inte sällan brutala motståndarna. När jag väl blivit varm i kläderna igen visar sig den andra delen av expansionen The White March vara riktigt gedigen, inte minst i hur den expanderar och fyller i frågetecknen om Obsidians fascinerande fantasyuniversum.

Tyvärr finns inget hästrustnings-dlc till de där kusarna.
Tyvärr finns inget hästrustnings-dlc till de där kusarna.

 

Om The White March har ett övergripande problem så är det beslutet att dela upp den frostiga expansionen i två delar. Dels för att den första hälften så tydligt blev till en liten blindtarm inför den upplösning vi nu får i det storymässigt matigare andra kapitlet, och dels för att upplevelsen blir lite splittrad av att få berättelsen serverad med flera månaders mellanrum. Det är en ganska invecklad mytologi, trots allt. Den som inte spelat första delen än kan dock se fram emot en väldigt gedigen och intressant helhet, och spela de två kapitlen i sträck istället för en tajtare upplevelse. Hur man än ser på saken är det i den andra hälften som de mest intressanta sakerna börjar hända. Det börjar smygande, med ett hot från en invaderande styrka som vill åt den vita smedjan du låste upp i första kapitlet. Snart utvecklas det hela till något betydligt större, med intriger och förräderier på direkt gudomlig nivå.

Den nya kompanjonen är en charmig men något putslustig barbar vars sidohistoria är för kort och snabbt avklarad för att riktigt göra något avtryck. Hon har också en del dialog som känns lite väl anakronistisk . Hon talar till exempel om ”make-up sex” (försoningssex) som om hon vore en karaktär i Seinfeld.

Trots små invändningar är det här andra kapitlet nödvändigt för alla som uppskattar den storslagna saga som är Pillars of Eternity. Det ger ännu mer kött på benen åt en redan fyllig och spännande värld, och här finns en del riktigt bra möten med både märkliga sekter och enorma monster. Temat om historiens potentiellt förstörande kraft, och glömskans lindring, avhandlas också på ett intressant sätt. En värdig avslutning på en magnifik saga.

Pillars of Eternity: The White March – Part 2 Reviewed by - .
4.1

Utslag

82
82
Tematiskt intressant expansion som bygger ut en redan fascinerande värld ytterligare.

I korthet

Vad är det?

Sista pusselbiten i den storslagna Pillars of Eternity-sagan.

Utvecklare

Obsidian Entertainment

Utgivare

Paradox Interactive

Cirkapris

140:- (eller 220:- för båda delarna)

Webb 

eternity.obsidian.net

Pegi

Ej klassificerat

Spelas på

2,5 GHz CPU, 4 GB RAM, Radeon 4850/Geforce 9600 GT, 14 GB HD (minimum)

3,1 GHz CPU, 8 GB RAM, Radeon HD 7700/Geforce GTX 570, 14 GB HD (rekommenderat)

Kolla även in

Shadowrun: Hong Kong, PCG 231, 86 %

 

Om skribenten

Joakim Kilman

Värmlänning som spelat sedan barnsben. Utbildad lärare, älskar det skrivna ordet och spelar allt jag kommer över. Lagom sur.

Liknande artiklar