facebook_pixel
Master of Orion: Conquer the Stars

Master of Orion: Conquer the Stars

I rymden kan ingen höra någon annan än Mark Hamill.

Av Emil Kraftling

Tjugo år efter det tidlösa mästerverket Battle at Antares och tretton år efter dess misslyckade uppföljare är det äntligen dags att få sätta tänderna i Master of Orion igen i och med Wargaming.net och NGD Studios uppföljare. (Eller remake? Eller reboot?)

Att döma av den early access-version som jag testat är det tydligt att mycket av Master of Orions DNA finns kvar. Raserna är desamma, kolonier fungerar i princip likadant och många bekanta teknologier och byggnader återfinns. Det är dock uppenbart att det också finns en vilja att strömlinjeforma serien för en ny publik. Master of Orion 2 var väldigt komplext och kunde vara brutalt svårt, medan nyversionen i dagsläget känns betydligt snällare och lättare att komma in i.

Den omedelbara stora skillnaden är hanteringen av utforskande. Liksom i föregångarna startar du med en liten planet i en stor galax och beger dig ut för att utforska och kolonisera. Där du i Master of Orion 2 endast kunde nå så långt ut i rymden som din nuvarande framdrivningsforskning tillät, är varje solsystem istället sammankopplat med ett eller flera andra, genom en slags korridorer kallade ”starlanes”. Det finns inga hinder för att resa längs dessa (om inte en fiende ockuperat den motsatta punkten) och således kan du i teorin utforska hela universum från spelets början, utan något förbehåll. Det här riskerar att uppröra seriens fans, med den positiva effekten att det är lättare att förstå och är mer förlåtande, då du får naturliga knytpunkter där du kan sätta upp ditt försvar.

När det gäller striderna återfinns spelets andra stora avsteg från seriens traditioner. Striderna som brukade vara turordningsbaserade spelas nu istället i realtid. Det ser häftigt ut i full 3d, men nog blir upplevelsen påtagligt mindre strategisk som ett resultat. Du kan fortfarande komponera dina egna rymdskepp fullt ut, men alternativen känns aningen färre och realtidsstriderna gör det till synes mycket mindre betydelsefullt att lägga tiden på specifika skeppskonfigurationer.

moo_pagang_11

När det gäller variationen är rasernas olika unika egenskaper mindre distinkta och det finns färre valmöjligheter när du komponerar din egen ras. En hel del av detta har utvecklarna redan gått ut och sagt att de kommer att förbättra efter fansens early access-synpunkter. Jag räknar dock inte med några drastiska förändringar i grunderna och den mer lättillgängliga formen lär kvarstå, även om det förhoppningsvis kommer förbättringar till AI:n och fler svårighetsgrader, då det är på tok för enkelt att dominera i dagsläget.

En annan aspekt som antagligen kommer att göra Master of Orion mer lättillgängligt för nytillkomna är det visuella. Med några få undantag är spelet snyggt för genren och gränssnittet är för det mesta både användarvänligt och visuellt tilltalande. Galaxkartan kan smidigt zoomas ut och in och mängden information på den justeras automatiskt. Ljudmässigt har Wargaming.net inte sparat på krutet utan bjuder på en nördig ensemble med bland andra Mark Hamill, Robert Englund och Michael Dorn. Det handlar mer om publikfrieri än någon avgörande kvalitetsfaktor, men visst ger det något lite extra.

Sammantaget är de tidiga intrycken något blandade. En hel del av originalens charm och design finns kvar, även om det är strömlinjeformat och förenklat till viss del. Risken finns därmed att de mest inbitna fansen blir besvikna, men att spelet i gengäld kommer att tilltala en större skara nya fans. Då jag hör till de förstnämnda finns det invändningar, men redan nu kan jag trots allt skönja en viss ”bara en runda till”-kvalitet.

Den slutgiltiga versionen kommer tidigast att dyka upp i sommar och då bjuder vi förstås på ett slutgiltigt utlåtande, men innan dess kommer en utmanare i form av Stellaris som möjligtvis kan stjäla uppmärksamheten från oss som önskar något mer komplext.

I korthet

Release

Sommaren

Utgivare

Wargaming.net

Utvecklare

NGD Studios

Webb

Masteroforion.eu

Om skribenten

Liknande artiklar