facebook_pixel
Homeworld: Deserts of Kharak

Homeworld: Deserts of Kharak

Ingenting växer i öknen, förutom GEDIGEN rts.

Av Mikael Hjalmarson

I början av seklet hade jag äran att besöka anrika Relic Entertainment i regntunga Seattle. Fokus låg givetvis på Homeworld 2, men jag lyckades även få en av producenterna att öppna upp sig över en blaskig öl. Han berättade om planer på att göra en markbunden avstickare till serien. ”Tänk dig att kunna landa på planeter!”, sade han med något drömskt i blicken. Jag nickade och log men kände mig inte övertygad alls. Tidigare under dagen hade jag navigerat mitt moderskepp genom en förunderligt vacker nebulosa och lärt mig allt om attackformationer i den fria rymden. Varför skulle jag då vilja ha plan mark under fötterna? Jag har ingen aning om huruvida Deserts of Kharak är det spel producenten hade i tankarna, men 15 år senare har i alla fall Homeworld landat. Inte nog med att jag har tvingats lämna den ändlösa rymden, det är bara sand, grus och fnösktorra vidder så långt ögat kan nå!

Kharak018

I originalet fick vi följa klanerna från den dödsdömda planeten Kharak. En stor arkeologisk utgrävning visade att folket egentligen härstammade från ett annat solsystem. Kampanjen i Deserts of Kharak inleds med nyheten om en artefakt i öknen och därmed är det knappast en hemlighet hur denna prequel hänger ihop med resten av serien. Protagonisterna är en koalition av klaner med forskaren Rachel S’jet i frontlinjen. Motståndet kommer från en religiös sekt som hävdar att folkets ambitioner i rymden kommer att straffa sig hårt av gud. Den som tagit en fil.kand. i Homeworld-historia inser förmodligen det ironiska i att antagonisterna delvis får rätt.

Herren på täppan

Trots det tvära miljöombytet känner jag genast igen mig. Mobila hangarer är seriens signum och även här gäller det att hålla sig i rörelse, då resurserna snabbt sinar. Stommen i den taktiska modellen liknar sten, sax, påse, med snabba attackfordon som river hål i artilleripjäser som i sin tur slår ut tyngre bepansrade enheter. Utöver detta är det viktigt att lära sig att utnyttja terrängen till sin fördel. Allt handlar om att få fri sikt och därmed hinna göra skada innan fienden öppnar eld. Teknologiträdet är inte särskilt djuplodande och floran av enheter hålls på en mild nivå. Därmed blir det ett spel som handlar mer om taktiskt finlir än stora strategiska beslut. Det faktum att fordon kan uppnå veteranstatus gör också till att en försiktigare spelstil premieras, åtminstone i kampanjen.

Kharak003

Vanligtvis brukar jag lockas mer av enstaka matcher än kampanjer i strategispel. Den här gången fastnade jag helt för uppdragen. Den ödesmättade stämningen, obligatorisk i Homeworld, infinner sig redan i träningsfasen och finns där som en ständig följeslagare tills ridån går ner. Det är kombinationen av dyster musik och storslagna scener som säljer känslan, för spelet i övrigt är inte så utmanande som jag först anar. Tyvärr beror det på en bristfällig AI snarare än ett designbeslut. Det blir för lätt att hitta mönster och svagheter. I väntan på en uppdatering har man valt att låta AI-spelare fuska med resurshantering bara för att dränka symptomen i fler enheter. Till eventuell patch-medicin anländer känns skirmishläget mindre intressant än kampanjen. Mänskligt motstånd är självklart roligare, men här hålls spelet tillbaka av att endast sex kartor finns tillgängliga.

Jag hoppas dock att Deserts of Kharak inte faller i glömska. Kampanjen är riktigt underhållande och spelet är förstås ett måste för Homeworld-fantaster. De brister som finns kan fixas i efterhand. För egen del har jag emellertid sett tillräckligt många sanddyner för att längta hem till rymden igen.

Homeworld: Deserts of Kharak Reviewed by - .
4.15

Utslag

83
83
Underhållande, stilren och välberättad Homeworld-prequel.

I korthet

Vad är det?

Ett strategispel fylld med finkorning sand.

Utvecklare

Blackbird Interactive

Utgivare

Gearbox Software

Webb

desertsofkharak.com

Cirkapris

400:-

Pegi

7 år

Spelas på

3,1 GHz Core i3, 3GB ram, Geforce GT440/Radeon 4890, 8 GB hdd (minimum)

3,0 GHz Core i7, 8GB ram, Geforce GTX 770/Radeon 7770 12 GB hdd (rekommenderat)

Kolla även in

Supreme Commander, PCG 122, 90 %

Om skribenten

Mikael Hjalmarson

Munter och ständigt godissugen smålänning med ett stort intresse för film, musik, spel och programmering. Lever oftast i nostalgiska drömmar om Commodore 64, men trivs bättre i moderna spel.

Liknande artiklar