facebook_pixel

Hitman Episode 1: Intro Pack

Hitman Episode 1: Intro Pack

Lovande men aningen förgiftat smakprov

Där kommer han, som jag förutspådde. Detta är toaletten närmast baren så jag antog att det var hit han skulle rusa när magen vände sig ut och in. En genialisk plan har nu bäddat för en tacksam final. Genom att tjuvlyssna på en av servitörerna upplystes jag om min måltavlas favoritdrink och kunde därefter se till att Agent 47 var bartendern han sökte upp. Råttgiftet jag stal i köket verkade snabbt. Nu ska jag försiktigt smyga ut ur det skåpet och se till att min måltavla råkar ut för en tragisk olycka.

Ovanstående låter på pappret som den intrikata Hitman-upplevelse jag önskat mig. Faktum är emellertid att det här var en av mina hittills sämsta upplevelser i spelet. Återgiven i sin helhet belyser den nämligen spelets minst lyckade delar och kastar skugga över vad som annars är en lovande start.

Intro Pack är första delen i uppstyckade Hitman. Ett vågat drag. Avsnittsindelade spel har både lyckats väl och misslyckats kapitalt och de som rott det i hamn har inte haft mycket gemensamt med Hitman. Men trots att inledningen bara har ett enda riktigt uppdrag har IO Interactive gjort sitt bästa för att det ska erbjuda så många lager som möjligt. Utöver grunduppdraget, som går ut på att mörda två personer under en modevisning i Paris, återkommer även contractsläget från tidigare spel. Detta låter spelare själva skräddarsy lönnmord genom att välja ut en NPC och döda den med ett specifikt vapen, iförd specifik kostym. Det finns också en nyhet i form av escalationmord, en slags uppdrag som du gör om flera gånger och där varje nya runda lägger till något kriterium som gör det svårare.

Det bästa med nya Hitman är dock att platserna för uppdragen är uppbyggda i sin helhet, och på ett eller annat sätt kan du ta dig överallt, oavsett om det är av vikt eller inte när det kommer till huvuduppdraget. Det ger en frihet som ökar sannolikheten för att du inte snabbt ska tappa lusten.

Skriande brist på logik

Vad var det då med mitt lönnmord som lämnade mig så besviken? Till att börja med var situationen när jag hörde talas om drinken en av spelets så kallade opportunities. I princip en snitslad bana med all nödvändig information för ett spektakulärt lönnmord, som i slutändan tar ifrån dig njutningen av att själv staka ut din väg.

När snubben sedan drack min förgiftade drink trodde jag att den helt enkelt skulle ta kål på honom. Nej då. Han sprang iväg och spydde, och efter några minuter kom han tillbaka till samma bartender och: Bad om samma drink. Upplevde samma illamående. Sprang till samma toalett.

Enda skillnaden var att jag denna gång också sprang. Det gjorde jag aningen snabbare och hann föga osynligt smita in och gömma mig ungefär en sekund innan mitt tilltänkta offer. Efter att jag mördat honom lämnade jag toaletten utan att livvakten utanför tyckte att det var särskilt märkvärdigt att jag varit därinne samtidigt som hans chef. Den något mer förlåtande AI:n är tacksam i visa avseenden, men i andra uppvisar den bara en skriande brist på logiska reaktioner. Till exempel, sedan när fortsätter en fest när värdinnan blir skjuten framför gästerna?

Hitman är som bäst när du utnyttjar dess frihet men inte dess hjälpmedel. Är du ett fan av perfektion (och det behöver du vara för att uppskatta spelet till fullo) finns det en uppsjö med upplåsbara möjligheter baserade på hur väl du lyckas med dina lönnmord och hur många olika sätt du lyckas göra dem på. Men för varje sak det gör bra finns det någon aspekt som drar ner det. Det är i grunden fritt, men de mer intrikata lösningarna är ofta extremt styrda. Det är snyggt, men samtidigt tufft även mot min kraftfulla dator. Det är tekniskt imponerande, men med en del buggar som sticker i ögonen.

Lyckas man dra nytta av avsnittsmodellen och rätta till det negativa kan jag dock skönja förutsättningar för ett riktigt bra Hitman framöver, men där är vi inte ännu.

I korthet

Vad är det?

Lönnmördarklassiker i ny uppstyckad form.

Influenser

Hitman, Telltale-modellen

Spelas på

Core i5-processor, 8 GB ram, Geforce GTX 660/Radeon HD 7870, 50 GB hdd (minimum)

Core i7-processor, 8 GB ram, Geforce GTX 770/Radeon R9 290, 50 GB hdd (rekommenderat)

Kolla även in

Hitman: Blood Money, PCG 114, 89 %

Hitman Episode 1: Intro Pack Reviewed by - .
3.5

Utslag

Betyg 70
70
Löftesrik debut som sätter krokben för sig själv.

Om skribenten

Liknande artiklar