facebook_pixel
David Braben

David Braben

Om ELITE DANGEROUS ambitiösa framtid.

Av Andy Kelly

Elite Dangerous: Arena är en ny, fristående version av huvudspelets arenastrider, tidigare kallade CQC, close quarter combat. Det är ett sessionsbaserat multiplayerspel som helt kretsar kring strider skepp mot skepp. Det finns inget utforskande, ingen handel, inga uppdrag och det går att köpa nu på Steam för 6,75 euro. Jag pratade med David Braben om ungefär vilken typ av spelare han tänker locka till sig med Arena, om mystiska rymdhavstulpaner och Elite Dangerous framtid.

Elite-spelare blir väldigt fästa vid sina skepp och vill inte riskera dem i PvP, säger Braben. Du kommer spela mot Elite Dangerous-spelare i Arena, men du kommer inte att oroa dig för ditt skepp lika mycket som de gör. Du kommer att kunna gå mycket längre, men i huvudspelet uppmuntras du mindre till att ta risker.

Jag undrar vilka som han främst tror att Arena kommer att tilltala.

– En helt ny grupp människor. Vi vet inte hur många de är, men min magkänsla säger att det finns en hel del som vill spela ett sessionsbaserat spel som det här. Vissa kommer att gå över till huvudspelet, men många kommer inte att göra det. Det ska bli intressant att se hur folk reagerar på Arena. Det låga priset kommer att locka nya människor till den här typen av spel. Speciellt olika åldersgrupper. Folk som bara spelar Call of Duty med sina vänner skulle kunna spela det, till exempel.

Du inte äger ditt skepp i Arena, så du kan misshandla det utan att behöva oroa dig för att förlora pengar.
Du inte äger ditt skepp i Arena, så du kan misshandla det utan att behöva oroa dig för att förlora pengar.

Hur tillgängligt tror han att det kommer att bli för nya spelare?

– Det har en relativt brant inlärningskurva, men inte alls lika brant som huvudspelets. Under en 15-minuterssession såg vi att folk på evenemang som PAX kunde komma in i spelet även om de aldrig hade spelat det tidigare.

– Men det finns djup att upptäcka, tillägger han. Som att hantera systemen i ditt skepp och saker som kylflänsar, som gör att du kan gömma dig från andra spelares skannrar.

Han ser inte det som någon ”ingångsdrog” till Dangerous – det är ett spel i egen rätt – men han förutspår att några kommer att gå vidare till huvudspelet.

– Jag har köpt billiga spel som det här som jag verkligen har gillat. Jag köpte det första Geometry Wars och tänkte att tja, det här ser lite märkligt ut. Men sedan började jag älska det, och jag köpte uppföljaren också.

Det kommer att finnas separata turneringar för Xbox och pc, med en vinstpott på 100 000 dollar till världens bästa Elite-piloter. Är den här uppdelningen tänkt att jämna ut spelplanen mellan piloter med handkontroller och de med flygkontroller?

– Man ser vilka spelare som använder flygkontroller. De kan vända snabbt och sånt, eftersom de har möjlighet att konfigurera sina kontroller. Men man kan konfigurera om handkontroll också… Borde vi separera dem? Det är en intressant fråga. Vi har valt att göra det för att undvika den sortens kritik.

Närkontakt

Nyligen upptäckte spelarna konstiga ”havstulpaner” nere på planeter i Elite Dangerous. Braben vill inte avslöja vad de är, men berättar att han gav sig ut för att titta på en med egna ögon.

– Jag blev glad när jag åkte ut för att titta på en av dem, säger han. Det fanns massor av skepp parkerade runt det, och jag hade Fraps på, för jag hade väntat mig att bli dödad, men ingen attackerade mig. Vi snackade bara, det var jättekul.

– När jag kom fram till den var den förstörd. Folk kan inte motstå att skjuta på saker. Vilket inte är så långt ifrån verkligheten. Om man tittar på historien med möten med nya folkslag, som de australiska aboriginerna, hur många började inte skjuta?

Finns det något som han tror skulle kunna förbättras i spelet idag?

– Det finns en hel del saker som är fel med krafterna, säger han angående förra årets Powerplay-uppdatering.

– Vi är nära, men det finns småsaker som hindrar att det blir riktigt bra. Men vi kan göra det bättre, vi ska göra det bättre. Det finns uppdrag där ute som jag vet att nästan inga spelare sett. Vi har inte lyckats kommunicera det ordentligt. Det finns så mycket i spelet, och det vi ser från spelarmönster är att många gör samma sak om och om igen. På det sättet får de inte se något av variationen. Jag skyller inte på spelarna. Vi har lagt upp det på fel sätt.

Även när han själv spelade såg han inte allt.

PCG290.int_braben.pic1 550524fd1ac0432294ed374c36d3ee89

– Jag blev inte att bli vän med de mindre fraktionerna. Jag missade uppdrag. Och de flesta spelare gör det, säger han. Det är synd, eftersom uppdragen faktiskt tar en runt galaxen. Men om du far tillbaka till samma ställe hela tiden kommer du inte så långt. Vi måste ändra vårt sätt att kommunicera det.

Nu när planetlandningar har lagts till är nästa steg tillverkning och plundring. Den här uppdateringen heter Engineers.

– Du kommer inte att veta var mekanikerna är. Bara att hitta dem kommer vara en utmaning. Och de kanske inte vill prata med dig. Vi förväntar oss att spelarna kommer att dela med sig av den informationen på Reddit och i vårt forum.

När man intervjuar David Braben är man nästan garanterad en historisk anekdot, och vi blir inte besvikna nu heller.

– Det var en kille i Vietnamkriget, en mekaniker, som räknade ut hur man kunde justera motorn på Hueyhelikoptrarna för att ge dem 10 procent mer effekt. Det gör starterna säkrare och snabbare, så att man inte är den sista helikoptern kvar på marken.

– Men han höll tyst om det. Det var inte tillåtet. Så när en helikopter skulle skickas på översyn måste man tipsa honom så att han kunde ändra tillbaka. Militären gillade det inte eftersom det förbrukar mer bränsle och förkortar motorns livslängd, men piloterna älskade det.

Ingenjörer kommer att ha sin egen personlighet och historia, som kommer att avgöra vad de kan hjälpa till med och vad de vill ha.

– De har sina specialiteter. Men de behöver specialgrejer också, det är där du kommer in.

Ytspänning

Planetlandningarna som infördes i Horizons är väldigt imponerande, men just nu finns det inte så mycket att göra på planeternas yta.

– Vi vill lägga till mer intressanta saker och ge spelarna mer att göra. När det gäller plundring och tillverkning är en av de bästa sakerna med planeter att det som svävar omkring i rymden brukar sluta på ytan till någon planet. Så det kommer att finnas vrak att plundra och sådana saker.

Plundring kommer alltid att vara lönsamt, och kommer att ge spelare i toppen av näringskedjan något att sikta på. Och tillverkning betyder att uppdragsbelöningar kommer att bli mer intressanta och ge material i stället för bara pengar.

Om du vill ha snabb spänning utan en massa utforskande och handel kan Arena vara spelet för dig.
Om du vill ha snabb spänning utan en massa utforskande och handel kan Arena vara spelet för dig.

Jag frågar om responsen på Horizons hittills.

– Det är alltid spännande att se folks reaktioner. Planetlandningen gör att galaxen känns ännu större. Även om man bara har en Sidewinder, när man landar och går ut ur skeppet inser man hur stort det är. Man tror att det är någonting litet, som en Mini, men det är egentligen mer som en Boeing 737. Vi brukade prata om ritavstånd i spel, men nu kan du se tusentals kilometer. Vi har ett fantastiskt team, och tekniken de har skapat är otrolig. Det är en fröjd att se. Det är fantastiskt att se en dalgång, och flyga närmare, bara för att upptäcka att det finns dalgångar nere i dalgången.

PCG290.int_braben.pic3 6fa748f5de8f4527a02daba2dd238d12Profil

David Braben, innehavare av brittiska imperieorden, arbetar för närvarande med Elite: Dangerous och är medgrundare av Raspberry Pi Foundation. Hans första spel, Elite, släpptes 1984. 1994 grundade han Frontier Developments och 2012 samlade han in 1,5 miljoner dollar på Kickstarter för att göra en uppföljare.


PCG290.int_braben.g1 273a4d8e77574c538508256f6a09c0c1

PCG290.int_braben.g7 2fb7bbe264cd4e38ba49c352d1d9d188

PCG290.int_braben.g6 a004fe22664a4a5d874033c88ca095b7

PCG290.int_braben.g4 acc4947a8d0d44baa8411e244e73dd8a

Om skribenten

Fredrik Eriksson

Bamseponny by night och … Bamseponny by day också faktiskt. Bästa spelet är The Witcher 3. Andra favoriter är Stardew Valley och XCOM 2. Choklad, friidrott, katter och RuPaul's Drag Race är bortom spel-älsklingar.

Liknande artiklar