facebook_pixel
Tyranny

Tyranny

Skaparna av Pillars of Eternity vill få dig att älska det onda.

Av Chris Livingston

Obsidians kommande rollspel känns lite som en uppföljare till ett spel som vi inte har spelat eller en bok som vi inte har läst. Tyranny, som bygger på en anpassad version av spelmotorn i Pillars of Eternity, handlar inte om inledningen till en episk strid mellan ont och gott. Det handlar i stället om efterdyningarna av den striden, där ondskan segrat och den sargade världen försöker återhämta sig.

– Vi började med att prata om vilka de traditionella historierna i rollspel egentligen är, förklarar Obsidians chefsproducent Matthew Singh för mig under vårt GDC-möte i San Francisco, där jag också fick en kort demonstration av Tyranny.

– Den episka striden mellan ont och gott, där spelaren kommer från enkla förhållanden, arbetar sig upp och slutligen hjälper det goda att segra. Vi bestämde oss för att det inte var den historien vi ville berätta.

I stället hade teamet en mer provokativ idé.

PCG292.pre_tyranny.g1

– Tänk om vi vände upp och ned på det? Tänk om det var så i det här spelet att kampen mellan ont och gott redan är över, och ondskan har segrat. I det här spelet har den onda härskaren Kyros arméer redan dragit fram genom landen och erövrat allt, och inte nog med att man är på det ondas sida, man är dessutom en av dess ledare.

Din karaktär, en så kallad fatebinder, är inte någon enkel dräng som aldrig har svingat ett svärd och måste lära sig det genom att döda jätteråttor i någon kloaktunnel. Inte heller är man en främling som nyligen anlänt från ett fjärran land. Man är redan en etablerad person i världen, någon som folk känner till och fruktar. Man har överlevt kriget, och reser nu omkring för att återställa ordningen och försöka bygga upp det som skövlats. Även när ondskan segrat tycks det behövas någon som städar upp efteråt.

– Man kan tänka sig att det är ungefär som i Judge Dredd, säger Singh. Vi kommer med vår egen version av rättvisa till landet. Vi är en fatebinder, och med det följer vissa plikter. Vi måste lösa dispyter mellan arméerna och folket i världen, det är ett sorts ansvar för oss.

Tung metall

Världen är inte bara i förändring på grund av kriget, utan även på grund av tekniska framsteg. Tyranny utspelar sig i en värld där en bronsålder nått sitt slut och en järnålder tagit sin början. Och även om kriget redan passerat och man utforskar efterdyningarna, visar det sig att man ändå kommer att ha en del att säga till om i fråga om det som redan skett.

– Vid karaktärsskapandet låter vi spelaren avgöra hur invasionen skedde, förklarar Singh för mig, och beroende på valen man gör där förändrar man i praktiken hur världen ser ut i början av spelet. Beroende på val kan man faktiskt få en väldigt annorlunda upplevelse.

I viss mån kan man avgöra exakt hur illa kriget var för vissa personer. Jag fick se prov på det här under demonstrationen. Vår fatebinder besöker en stad vid namn Plainsgate, i ett land som fördärvats av kraftfull magi under kriget. Plainsgate hade varit ett blomstrande bondesamhälle som producerade grödor som kunde föda tusentals, men efter kriget blev det sterilt och ständigt drabbat av jordbävningar.

PCG292.pre_tyranny.g4 cff55942865a4103ae3065484d862e93

I en annan spelomgång besöker Singh och jag samma stad, och på grund av andra val under karaktärsskapandet hade helt andra saker skett under kriget. Den här gången hade striden i Plainsgate varit mycket hårdare, och landet var ännu mer fördärvat av magi, till den grad att en del av staden hade rasat ner i en avgrund. Även namnet var annorlunda: i den här versionen hette staden Halfgate.

Mer än bara landskapet förändras på grund av valen i spelets början. Den ena gången var vi allierade med en fraktion kallad Scarlet Chorus, en av de många arméer som tjänade Kyros under kriget. Den andra gången betraktade Scarlet Chorus vår fatebinder som sin fiende. Även om såväl fatebindern som Scarlet Chorus och andra fraktioner lyder under Kyros så betyder inte det nödvändigtvis att de håller sams.

Spelarens val i början kan även bestämma vilka uppdrag man får. På resan till Plainsgate letade vi efter en halvmänsklig fånge som kallades för en beastman, och som kunde tänkas ha information om hur man bryter magin som förhäxat landet och återställer det till dess forna bördighet. I Halfgateversionen var vi där för att döda honom. De här varianterna är ett sätt för Obsidian att göra Tyranny till en helt ny upplevelse vid omspelningar.

Snacka går ju

Tyranny har ett klasslöst rollspelssystem. Även om man fortfarande levlar upp med erfarenhetspoäng, förbättrar man sin skicklighet när det gäller magi och vapen genom att faktiskt använda dem. Den som föredrar att lösa konflikter genom övertalning, att skrämmas eller andra verbala metoder kan glädja sig åt att man kommer att få erfarenhet och nya förmågor även genom dialog. Striderna fungerar ungefär som i Pillars of Eternity: realtid med paus, så att man kan ge order åt sina följeslagare. Och de relationer man bygger med följeslagarna kommer även att spela in under striderna.

– Vad gäller striderna har vi byggt vidare på fundamentet från Pillars of Eternity, berättar Singh, och vi ville göra det på meningsfulla sätt. Så, vi har förstått att folk verkligen gillar att bygga relationer med följeslagare, och vi tänkte ”Varför inte göra det till en del av striderna också?”. För att göra det har vi infört några nya verkligt kraftfulla specialförmågor, så kallade companion combos. Det är förödande förmågor som antingen kan funka som öppningar eller vända stridslyckan senare, och man får dem genom att bygga en relation med sina följeslagare.

Jag fick se en sådan combo, kallad Döden från ovan. Under en mindre strid utförde vår fatebinder ett magiskt slag mot marken vid fötterna på en av sina kamrater, som sköt upp i luften som ett skott och avfyrade ett störtregn av pilar över en grupp fiender.

Ju mer man utvecklar sina relationer desto bättre samarbete kommer gruppen att få. Detta gäller även följeslagare man inte kommer överens med.

– Man kan faktiskt få olika förmågor beroende på om de älskar en eller hatar en, säger Singh. Man vinner en del olika fördelar med båda.

Jag undrar hur man kunde få särskilda kombinationsattacker med folk man är osams med.

– Ibland räcker det med att reta upp någon rejält för att få det resultat man vill ha, var svaret jag fick av Brian Hines, Tyrannys game director.

Detsamma gäller även spelarens rykte hos dem som inte är del av gruppen.

– Det anseende som du har hos fraktioner påverkar inte bara hur folk ser på dig, utan ger även nya förmågor, säger Singh. Du får faktiskt olika förmågor beroende på om en fraktion ser på dig med blida ögon eller inte. Så om en grupp är förgrymmad på dig, kan du faktiskt reta upp dem ännu mer och få unika förmågor på det sättet. Samma sak gäller om man är på god fot med någon.

Jag har fortfarande en massa frågor om Tyranny, och det var en massa Obsidian inte vill gå in på just nu. Vad är till exempel Kyros roll i spelet? Är han en karaktär som går omkring i världen och som man kan träffa, prata med eller faktiskt störta? Jag frågar också om det skulle finnas ett fästningssystem, som det i Pillars of Eternity, och fick veta att det tydligen skulle finnas det, men jag får inga mer detaljer än så. Magiska besvärjelser kan tydligen tillverkas av spelare, fast hur det går till framkommer inte.

Och jag är fortfarande nyfiken på hur det här att vara ”ond” egentligen påverkar spelet. I ett rollspel är det spelaren som väljer att vara ond eller god, men det verkar som om Tyranny vill tvinga en att vara riktigt ond. Om man vill att ens fatebinder ska vara god, krockar inte det med bakgrundshistorien?

Allt det här får vi veta snart: Tyranny släpps senare under 2016.

I korthet

Releasedatum

2016

Utvecklare

Obsidian Entertainment

Utgivare

Paradox Interactive

Webb

tyrannygame.com

Om skribenten

Fredrik Eriksson

Bamseponny by night och … Bamseponny by day också faktiskt. Bästa spelet är The Witcher 3. Andra favoriter är Stardew Valley och XCOM 2. Choklad, friidrott, katter och RuPaul's Drag Race är bortom spel-älsklingar.

Liknande artiklar