Här i PC Gamers forum ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på PCGamer.se. Läs våra regler.
Vilket är ditt favoritspel i C&C-serien?& vilket är favvo-laget?
C&C Tiberian Dawn + Covert Operations
5.8%
5.8% (7)
C&C Red Alert + CS & AM
10.7%
10.7% (13)
C&C Sole Survivor
0%
0% (0)
C&C Tiberian Sun + Firestorm
6.6%
6.6% (8)
C&C Red Alert 2
12.4%
12.4% (15)
C&C Yuri's Revenge
1.7%
1.7% (2)
C&C Renegade
2.5%
2.5% (3)
C&C Generlas
5%
5% (6)
C&C Zero Hour
5.8%
5.8% (7)
C&C Tiberium Wars
5.8%
5.8% (7)
C&C Kane's Wrath
0%
0% (0)
USA
5%
5% (6)
China
2.5%
2.5% (3)
GLA
0.8%
0.8% (1)
The Allies
3.3%
3.3% (4)
Soviet
10.7%
10.7% (13)
Yuri
2.5%
2.5% (3)
GDI
9.1%
9.1% (11)
The Brotherhood of Nod
7.4%
7.4% (9)
Scrin
2.5%
2.5% (3)
Författare Inlägg Alternativ
2008-05-14
19:10
Apan
OfflinePCG Medlem
Titel
Registrerad
2006-11-08
spacer
Bild
Som rubriken lyder, här diskuteras Command & Conquer! Allt
från första spelet i serien till färska Red Alert 3.

Allmänt om C&C
Officiell C&C hemsida
Wikipedia
C&C Wiki
C&C-FAQ med massor av frågor besvarade av gamla Westwood:are på Petroglyph.
C&C-storyn i fyra delar - Skriven av forumiten Tesla7zap
Se alla FMVer här!
Lyssna på musiken från C&C här
Bild
C&C TV @ Official Site
C&C TV @ CNCNZ
Tiberium-universumet
GDI Wikipedia
GDI characters
Nod Wikipedia
Nod characters
Scrin Wikipedia
Red Alert-univerumet
Allied Characters
Soviet Characters
Yuri

Kane
Bild
Kane Wikipedia
Cain(han i bibeln)
Kane Live's!

C&C-Communities
CNCNZ
C&C Den
Planet C&C
*C&C Canon Encyclopedia
*C&C Glossery
*Utvecklarna Westwood & EALA
CNC Source
CNC LIVE
C&C Society
CnC World
C&C Files
CNC Saga
CNCRA3.net
------------------------
Command & Conquer Tiberian Dawn* + The Covert Operations
Bild
Tiberian Dawn Wikipedia
Har du aldrig spelat C&C eller har hunden ätit upp skivorna? Tanka spelet gratis!
GDI ISO
NOD ISO
*Tiberian Dawn är ett inofficiellt namn på spelet
------------------------
Command & Conquer Red Alert + Conterstrike & Aftermath
BildBild
Red Alert(inklusive expensioner) Wikipedia
Tanka spelet gratis!
------------------------
Command & Conquer: Sole Survivor
Bild
------------------------
Command & Conquer Tiberian Sun + Firestorm
BildBild
Tiberian Sun & Firestorm Wikipedia
Moddar:
Tiberian Sun Retro - TS som det skulle ha varit

Skeppet Kodiak från C&C Tiberian Sun gästar BG som påskägg!
------------------------
Command & Conquer Red Alert 2
Bild
Red Alert 2 Wikipedia
------------------------
Yuri's Revenge
Bild
Yuri's Revenge Wikipedia
------------------------
Command & Conquer Renegade
Bild
Renegade Wikipedia
------------------------
Command & Conquer Generals
Bild
Generals Wikipedia
Generals Encyclopedia
BLACK SHEEP THE LOST MISSION
------------------------
Zero Hour
Bild
Zero Hour Wikipedia
------------------------
Command & Conquer The First Decade
Bild
The First Decade Wikipedia
Patchar:
The First Decade Patch 1.02
*Unofficial* The First Decade Patch 1.03
------------------------
Command & Conquer 3 Tiberium Wars
Bild
Officiell hemsida
Tiberium Wars Wikipedia
Moddar:
Tiberium Wars Advanced
Tiberium Wars Advanceds(TWA) main goal is simply to improve the overall gameplay to make the game more fun and more interesting and maybe bring back some things from Tiberian Sun while changing the gameplay to a slower pace and less unit spam. Thus TWA contains a lot of balance changes, new unit abilities, upgrades and new units. Download Tiberium Wars Advanced 1.52
Tiberium Essence
Tiberium Essence(TE) är en mod till C&C3 som lägger till saker som de flesta C&C-fan saknade i spelet. T.ex MK.II, Titaner, Hover MRLS, Cyorgs, Cyborg Reapers, Tiberium utav traditionellt utseende, blood & gore och lite nya ljudeffekter samt balansändringar.
Download Tiberium Essence v1.2
Granatball
Granatball är enormt kul och perfekt för LAN! Download GranatBall 2.0

MidEast Crisis 2
Då var den här! MidEast Crisis2s första release! Ni kommer väl ihåg modden till C&C3 som PCGamer skrev om i nummer 143? Alltså en modern combat mod till C&C3! Ytterligare en anledning till att skaffa Tiberium Wars! Som vid det här laget bör vara såpass billigt att ni gott och väl kan köpa det bara för att spela den här modden.
Download :up: ;)

TALON Mod
TALON Mod fokuserar framförallt på balansändringar och dess syfte är att föra in mer strategi i C&C3, bort med tank-spammet helt enkelt. För tillfället är det bara version 1.0 som finns ute men modden har stor potential helt klart och borde i framtiden vara given om man ska lira multiplayer.
Download

Lite godbitar för de som spelar C&C TW/KW:
46 C&C3/KW mission maps
1232 C&C3/KW skirmish maps!
52 C&C3 Small Mods in One
------------------------
Kane's Wrath
Bild
Kane's Wrath Wikipedia
------------------------
Command & Conquer Red Alert 3
Bild
Officiell hemsida
Red Alert 3 Wikipedia
Red Alert3 på forumet:
Red Alert 3 - Tråden
Rött Alarm - En blogg av Wilfer88
------------------------
C&C-relaterade projekt:
Tiberian Sun Genesis är en mod under utveckling som siktar på att återskapa Tiberian Sun i Crysis-motorn. (!)
Renegade X är en mod under utveckling med mål att återskapa klassikern Renegade i Unreal Engine 3.0
------------------------
Diskutera!
Tycker du att EA har förvaltat C&C-licensen väl? Vilket är ditt absoluta favoritspel i C&C-serien och varför? När började du lira C&C? Är Generals, namnet till torts, verkligen ett C&C-spel? Diskutera här!

Andra trådar på forumet för dig som gillar C&C:
*Command & Conquer Red Alert 3
*Den Stora Command & Conquer-trivian!
Hans ögon voro stora och himmelsblå och riktades oavvänt mot det han såg på

Redigerat 2009-03-28 19:20 av Apan
Redigerat 2009-03-22 09:13 av Apan
Redigerat 2009-03-22 09:12 av Apan
2008-05-14
19:16
nibon
OfflinePCG Medlem
Titel
Registrerad
2004-05-06
spacer
aah, minns den första gången jag lirade ett C&C spel. Det var back in the days på den gamla 133mhz datorn :-) Lirade Red Alert och Tiberian Sun. Det var tider det.

Har faktiskt inte lirat så mycket av de "nyare" spelen. Har Generals, men det var långt ifrån lika roligt.
Jag kände för att skaffa en signatur, nu har jag en.
2008-05-14
21:41
Element_Five
OfflineFZ Medlem
Titel
Registrerad
2007-03-06
spacer
Varför skulle INTE generals vara ett C&C spel?

Hade gärna sett en uppföljare dvs Generals 2, hellre det än C&C3 och Red Alert 2...
Skrivbordsgeneralen - ett mognare spelforum med Sveriges största Total War & Men of War sektioner.

Redigerat 2008-05-14 22:37 av Element_Five
2008-05-14
22:35
Andoz
OfflineFZ Medlem
Titel
Registrerad
2007-02-12
spacer
Jag håller med, Generals är helt underbart. Dreglar bara jag tänker på de...
2008-05-15
09:11
zirxo
OfflinePCG Medlem
Titel
Registrerad
2006-02-21
spacer
Red Alert 1 är det första C&C spelet jag spelade och det bästa i serien, kan vara pga att det var det första jag spelade. :p

Jag tycker inte EA förvaltat licensen allt för bra, spelen känns sämre sen EA tog över.
Comp specc:
IP-35 Pro | Q6600 @ 400Mhz x 7 | 4GB OCZ Reaper HPC PC-6400 4-4-4-15 | 8800GT @ 700/1800/1000
2008-05-15
09:34
Wilfer88
OfflinePCG Medlem
Titel
Registrerad
2004-11-15
spacer
zirxo skrev:
Red Alert 1 är det första C&C spelet jag spelade och det bästa i serien, kan vara pga att det var det första jag spelade. :p

Jag tycker inte EA förvaltat licensen allt för bra, spelen känns sämre sen EA tog över.

Det är inte fatt det är det första du spelande. RA1 hade den bästa blandningen kalla kriget maskineri och fantasi saker. Nu har allt som har med hederliga krigsvapen försvunnit. Dom palla inte att fixa nya taktiska inlägg utan att slänga in massa skitlöjliga enheter.
http://www.starwars.se/
2008-05-15
16:30
Overcow
OnlinePCG Medlem
Titel
Registrerad
2007-03-07
spacer
Generals är visserligen bra, men ser ut som nåt Blizzard skit i skuggan av riktiga C&C!
Hobbyprojekt, TF2 och det som lyssnas på just nu.
2008-05-15
20:29
LameAimer Oskar
OfflinePCG Medlem
Titel
Registrerad
2008-03-06
spacer
Dom C&C spelen jag kört är Red Alert 2, Tiberian Sun, Generals och Tiberium Wars, och jag tycker inte att dom spelen har varit dom bästa direkt.

Tiberium Wars fattade jag mig inte på, och orkade inte heller.

Red Alert 2 var helt ok.

Generals + Zero Hour va kul ett tag men man tröttnar. Om jag nu skulle få för mig att installera det så kommer jag bara att leta efter roliga moddar (Shockwave isånnafall).

C&C3: Tiberium Wars + Kane's Wrath sög... ja, jag vet inte vad, men det var så j*vla dåligt. AAAW!!
Redigerat 2008-05-15 20:35 av LameAimer Oskar
Redigerat 2008-05-15 20:31 av LameAimer Oskar
2008-05-15
22:44
Steiwerd
OnlinePCG Medlem
Titel
Registrerad
2007-08-27
spacer
Red alert 2 var det enda spelet som var riktigt bra. Att man kan gilla Generals fattar jag inte överhuvudtaget.
It's all about professionalism.
SteiVoid 2 is coming!
2008-05-16
02:45
GeckoYamori
OnlinePCG Medlem
Titel
Registrerad
2008-05-14
spacer
På lördag får vi en RA3 gameplay video!
2008-05-16
11:30
Overcow
OnlinePCG Medlem
Titel
Registrerad
2007-03-07
spacer
GeckoYamori skrev:
På lördag får vi en RA3 gameplay video!

Det är faktiskt bara en trailer som kommer att visas på GTTV. Vill man se interface så kan man faktiskt göra det på senaste Battlecast Primetime när dom tittar in hos EA, fokusera blicken på alla skärmar och på en (tror att det var level designerns) så ser man en gräsplätt och sidebaren. Betan av den iaf.
Hobbyprojekt, TF2 och det som lyssnas på just nu.
2008-05-16
20:30
Zaol
OfflinePCG Medlem
Titel
Registrerad
2008-05-16
spacer
har alla C&C original från det att dom släpptes inklusive expansionerna. måste säga att det jag har haft roligast med är tiberian dawn. såg också info om en kommande release, Tiberium, som tydligen ska bli ngt slags fps á la Battlefield möter rainbow six mer info finns på www.tiberium.com
2008-05-16
21:38
Apan
OfflinePCG Medlem
Titel
Registrerad
2006-11-08
spacer
Element_Five skrev:
Varför skulle INTE generals vara ett C&C spel?

Hade gärna sett en uppföljare dvs Generals 2, hellre det än C&C3 och Red Alert 2...

Varför Generals inte skulle vara C&C? Tja vad är egentligen definitionen av C&C? Räcker det att spelet heter C&C för att vara C&C? Jag ställer mig frågande till det. Generals använder sig av SAGE-motorn och är således det första 3d-spelet i C&C-serien. Motorn var från början tänkt att användas för att driva Westwood Pacifics C&C3 men EA la ner projektet och tvingade dem att göra ett action-RTS med fokus på modern combat. Så det som kunde bli ett C&C3 utvecklat av Westwood blev någonting annat men vad? Generals story har ingenting med vare sig Tiberium- eller Red Alert- universumen att göra. Istället förtäljer det en helt ny story. Nästan inga av de Core Features som C&C spelare är vana vid återfinns i Generals. Sidebaren är borta, Construction Yard-byggsystemet är borta och FMV-klippen är borta. Sidebaren är borta? Det har ju bara med gränsnitt att göra? Gränsnittet är en viktig del av C&C och ett så avvikande gränssnitt som det i Generals gör att spelet spelas helt anorlunda. I Generals kan man även bygga byggnader över hela kartan och istället för Construction Yard används arbetare á la Age of Empires. Fatta rent gränssnittsmässigt så har spelet fler likheter med AoE än med C&C.

Jag tycker att när ett spel inte har något gemensamt med sina föregångare förutom namnet så borde det inte räknas till samma serie. EA valde antagligen bara att döpa Generals till C&C Generals för att de visste att C&C är ett storsäljande märke. Hade spelet bara hetat Generals så hade det antagligen inte sålt lika bra.

Nu säger jag inte att Generals är ett dåligt spel för det är det inte. Liret har underhållande multiplayer och Challenge-läget i Zero Hour är även det något så när underhållande. Fast true C&C är det inte, namnet till trots.

Zaol skrev:
har alla C&C original från det att dom släpptes inklusive expansionerna. måste säga att det jag har haft roligast med är tiberian dawn. såg också info om en kommande release, Tiberium, som tydligen ska bli ngt slags fps á la Battlefield möter rainbow six mer info finns på www.tiberium.com

Tja, egentligen tillhör ju inte Tiberium C&C eftersom det Tiberium är det första spelet i en fristående serie. Frågan är om vi bör diskuter Tiberium i den här tråden med tanke på att det är så starkt knutet till tiberium-universumet? Eller blir det lättare med en ny tråd? You decide!
2008-05-17
11:54
GeckoYamori
OnlinePCG Medlem
Titel
Registrerad
2008-05-14
spacer
Här är trailern:
http://www.gametrailers.com/player/34141.html
2008-05-17
12:20
Apan
OfflinePCG Medlem
Titel
Registrerad
2006-11-08
spacer
Jag lade till den i första-posten Under Red Alert 3.
2008-05-18
01:13
Flame
OfflinePCG Medlem
Titel
Registrerad
2005-12-15
spacer
Här kan man se alla C&C-FMV:er.

http://www.ea.com/cncmovies/

Länk på förstasidan eller?
Tidningsarkivet för Svenska PC Gamer
2008-05-18
13:11
Apan
OfflinePCG Medlem
Titel
Registrerad
2006-11-08
spacer
Tack Flame! Givetvis ska den vara med i förstaposten!
2008-05-18
19:53
Flame
OfflinePCG Medlem
Titel
Registrerad
2005-12-15
spacer
En till länk!

http://www.petroglyphgames.com/forums/index.php?sh
owtopic=4953

C&C-FAQ med massor av frågor besvarade av gamla Westwood:are på Petroglyph.
Tidningsarkivet för Svenska PC Gamer
2008-05-18
21:38
Apan
OfflinePCG Medlem
Titel
Registrerad
2006-11-08
spacer
Härligt Flame! Keep 'em comin! Den där kände jag faktiskt inte till, får läsa den imorrn eller nåt.
2008-05-19
09:57
SkogsMullen
OfflinePCG Medlem
Titel
Registrerad
2002-11-23
spacer
Stod om man köpte Kane wrath eller C&C3 så kan man komma med betan i red alert 3.
http://www.ea.com/redalert/iframe_beta.jsp
Zukabazuka I alla online spel
War it’s now or never, We shall stand together, One by one, This world is sacred
2008-05-19
16:00
Wolf the Widowmaker
OfflinePCG Medlem
Titel
Registrerad
2006-09-29
spacer
Det gäller bara för Kane's Wrath, Skogsmullen.
Jag är väldigt ambivalent när det kommer till det här marknadsföringstricket. Jag spelade C&C3 kanske 10 timmar och tröttnade. Jag är inte någon stor strateg, brukar inte komma igenom hela kampanjer och förlorar ofta i onlinematcher. Att köpa expansionen till ett spel jag inte spelar låter ju väldigt irrationellt. Om det inte vore för RA3-betan skulle jag inte alls fundera lika mycket på att köpa Kane's Wrath. Red Alert 1 är ju enligt mig det bästa C&C-spelet och ger mig en sån nostalgikänsla.

Dock blir jag väldigt skeptisk mot EA:s licensförvaltande då jag får höra om alla "förbättringar" som utlovas. Bepansrade björnar som fallskärmshoppar? Samurajer? JAPAN??? Så jag borde vänta på recension eller förhandstitt i stället för att spendera 30 € på en beta, men jag vet att jag inte kommer att kunna hålla mig från att glutta på RA3.
Wolf - nu även med bloggsmak. www.pcgamer.se/bloggar/vargyl
2008-05-19
21:33
Zefar
OfflinePCG Medlem
Titel
Registrerad
2003-02-23
spacer
Det var Tessla troopers i fallskärmarna om man kollar lite noggrant.

Såg dock bepansrade björnar fast det är ju grymt. :D

Såg inga Japaner med svärd :/ så vilka menar du?

C&C3 är inte så dåligt, bättre än Generals och det är fortfarande samma spelsätt som de andra spelen.
Mass spamma en stark enhet för att vinna.
Redigerat 2008-05-19 21:34 av Zefar
2008-05-20
18:58
GeckoYamori
OnlinePCG Medlem
Titel
Registrerad
2008-05-14
spacer
Här är ny info om RA3 från Gamereplays: http://www.gamereplays.org/redalert3/portals.php?gam
e=6&show=page&name=red_alert_3_details_from_moscow&st=0

Soviets and Allies both use the MCV system of building, as well as outposts for expanding. The difference is that soviet buildings are pre-placed on the ground and build slowly, while the allies build the same was as the factions do in C&C 3 (in the side bar, with the structure being placed after it’s completed).

Most importantly, the radar & minimap have gotten a complete overhaul. Gone are the C&C 3 days where you couldn’t actually see what was on the minimap unless it was the size of a mammoth tank. Now all units and structures have very clear and obvious house-colored pips on the map to make it shockingly easy to see when an engineer is approaching your base.

In the Ykudza translated words of Amer Ajami: “…Like in Generals... Similar to Generals, not exactly like Generals.” Effectively speaking, what this means is there are resource points on the map, which look like refineries, but are actually just ore storage facilities. The player then only needs to place one refinery in front of it to start collecting from it. You will need to make one refinery for every ore node you want to collect from.

Upon placing the refinery, you will automatically be given one harvester, which is all you need for maximum gathering efficiency from the mine/node, assuming you place the refinery close enough to the mine. If you lose the harvester, you can replace it by building a new one from the war factory, or selling the refinery and rebuilding it.

Vissa purister lär väl gallskrika över att de hämtat vissa saker från Generals. Jag fattar inte det här med att hata av principskäl, det fanns faktiskt ideer från det spelet som jag gillade jävligt mycket. T.ex. mikrovågor som kunde sätta värmesökande missiler ur kurs.
2008-05-20
20:37
Apan
OfflinePCG Medlem
Titel
Registrerad
2006-11-08
spacer
Överlag så låter det där ganska bra. Genomtänkt om inte annat, synd att dom inte nämner om det kommer att finnas radar på MCVn eller inte. Hoppas inte för den featuren sög.

Länken hamnar under RA3 i förstaposten, lika bra att sammla alla trådens länkar på ett ställe.

Edit: Gecko, maila John så att han fixar ditt konto, registreringsdatum och postcount. Viktiga grejer vettu! ;)

Redigerat 2008-05-20 20:41 av Apan
2008-05-21
17:00
Wolf the Widowmaker
OfflinePCG Medlem
Titel
Registrerad
2006-09-29
spacer
Zefar skrev:
Det var Tessla troopers i fallskärmarna om man kollar lite noggrant.

Såg dock bepansrade björnar fast det är ju grymt. :D

Såg inga Japaner med svärd :/ så vilka menar du?

C&C3 är inte så dåligt, bättre än Generals och det är fortfarande samma spelsätt som de andra spelen.
Mass spamma en stark enhet för att vinna.

Kolla citatet i första inlägget, Zefar.
Wolf - nu även med bloggsmak. www.pcgamer.se/bloggar/vargyl
2008-05-22
20:10
Apan
OfflinePCG Medlem
Titel
Registrerad
2006-11-08
spacer
I och med att "Kommande Spel"-sektionen har återvänt så flyttar Red Alert 3 dit. Fortsatt snack om RA3 är rekommenderat att ta där men man får gärna snacka om det här också. Det här tråden behandlar allt som är C&C!
2008-06-25
18:18
Apan
OfflinePCG Medlem
Titel
Registrerad
2006-11-08
spacer
Håller på och leker lite med C&C3 World Builder. En sak jag inte fattar är det här med manuellt utplacerade tiberiumkristaler. Om man placerar ut tiberiumkristaler på kartan så vill inte tröskorna skörda dom när man spelar banan. Dom ignorerar helt kristalerna och man får guida dom manuellt. Så vilken inställning ska man ändra för att tröskorna ska skörda de manuellt utplacerade kristalerna?
2008-07-06
18:06
CABAL
OfflinePCG Medlem
Titel
Registrerad
2008-05-19
spacer
det första command & conquer spelet jag spelade var RA2 hos mina tremeningar. har haft CNCTFD i två år nu spelen som är med där måste vara bland dom bästa i världen
2008-07-06
21:55
Shaman_style
OfflinePCG Medlem
Titel
Registrerad
2008-07-06
spacer
Apornas Planet skrev:

Tycker du att EA har förvaltat C&C-licensen väl? Vad tror du om kommande C&C RA3? Vilket är ditt absoluta favoritspel i C&C-serien och varför? När började du lira C&C? Är Generals, namnet till torts, verkligen ett C&C-spel? Diskutera här!

Jag tycker generals är på förstaplats knappt bättre än RA2. Tycker att tiberium wars var en dålig nöd-release för att sälja. Kändes bara som en kass generals-kopia med tiberian-units. Gillar inte det jag hör om RA III med trasformer-tanks och andra super-mega-prylar. Gillar mer den originella strategin i Generals med mer realistiska element. Infanteri, tanks, flyg och supervapen är ett vinnande koncept medans futuristiska, häftiga flygande ufon med laser och fyrbenta mega-robotar med plasmakanoner tilltalar vissa, men inte mig.
2008-07-06
22:33
Apan
OfflinePCG Medlem
Titel
Registrerad
2006-11-08
spacer
Men jag dissar inte generals p.g.a. modern combat-temat utan p.g.a. att det använder ett helt annat gränssnitt som inte har något med C&C att göra. Jag kan inte för allt i världen förstå varför det heter C&C Generals.

Redigerat 2008-07-06 22:34 av Apan
Flower...
2010-09-02
Gr1peN
2010-09-02
Flower...
2010-09-02
Flower...
2010-09-02
mr js
2010-09-02