Bli medlem på PCGamer:s forum!
Här i PC Gamers forum ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på PCGamer.se. Läs våra regler.
PC-Duck
Titel Har för mycket fritid
Registrerad 2009-09-24
Inlägg 540

moberg skrev:
Har spelat ett par timmar nu och måste säga att det är sjuukt mysigt. riktigt härlig musik, grafik etc. atmosfären ligger verkligen på topp. det är lite laggigt till och från, även på kampanj kartan, men det är inte så farligt. i striderna kan det bli lite väl laggigt när man kör halvstora battles, vilket är synd. än så länge är jag mycket nöjd iaf.

Beror ju på ens spec.

moberg
Titel Veteran
Registrerad 2006-11-11
Inlägg 1 085

jo, det är ju klart. men tycker ändå att det segar lite, trots mina specs.

Roghurt
Titel Spelar på easy
Registrerad 2011-01-25
Inlägg 257

AIn har blivit bättre på att slåss och är allmänt jävligare. Lite för jävlig.

knappt lönt att välja vasall alternativet när man tagit en provins. Man tivngas ändå hålla garnison för att slippa bli huggen i ryggen vid första bästa tillfälle

De andra klanerna är ohyggligt snikna med handelsavtal.

Till och med om man redan är i militär allians och har massor av varor som den andra behöver så får man kalla handen. Faktum är att det verkar som att AIn är mer benägen att gå med i ens krig än att skriva på ett mutuellt lukrativt handelsavtal.

Metaspelet med ninjor, munkar och spioner är äntligen tillbaka på allvar.
Man kan använda dem inte bara för att ta livet av fiender och sabotera hans produktion och arméer utan även strategiskt för att gynna eller missgynna en part i en konflikt man själv inte har någon officiell del i, ännu.

moberg
Titel Veteran
Registrerad 2006-11-11
Inlägg 1 085

Har spelat igenom spelet nu på normal två gånger, små kampanjer. Som shimazu och Uesugi. Båda kampanjerna var väldigt roliga, men lite väl lätta. Har börjat på en ny, längre och svårare kampanj nu, så jag hoppas det blir lite mer utmaning och en längre match överlag.

Rent generellt så är jag väldigt nöjd med spelet. Det har en väldigt härlig japansk känsla över sig, med all musik, landskap, språk och alla snygga bilder som verkligen känns genuina. så atmosfären ligger verkligen på topp. kanske är lite synd att en del dialog är på japanska och en del är på engelska med japansk brytning. hade varit lättare att leva sig in i det om allt varit på japanska med engelsk text, men man kan väl inte få allt.

Jag hade lite problem med grafiken i början, det laggade en del och kampanjkartan hoppade runt och skakade märkligt när man drog kameran över landskapet. båda dessa problem löstes när jag drog ner grafiken lite, väldigt märligt det som hände i kampanjkartan, men det försvann iaf. jag drog ner lite på grafiken i striderna men det räckte för att få till ett riktigt härligt flyt, och det ser fortfarande väldigt bra ut. grafiken är faktiskt mäkta imponerande.

Slutligen så tycker jag delen av spelet som utspelas i kampanjkartan funkar väldigt bra, men kanske är lite väl minimalistisk. AIn fungerar bra, och det känns faktiskt lite som att diplomati är användbart, och det måste ju vara en förstagångsgrej för total war. Den härliga grafiken och atmosfären lyfter shogun 2, det som drar ner det lite i min mening är att det blivit väldigt minimalistiskt. för få enheter, för lite variation på stridskartorna och lite för lite pillande i kampanjkartan. men detta vägs ändå upp rätt bra av den otroligt sköna atmosfär som man bäddas in i. mycket bra spel!

Raderad
Raderad
Titel
Registrerad 2014-04-19
Inlägg 0

Pillar in den här också, för att jag kan:

Bild

Gjorde den idag.

Roghurt
Titel Spelar på easy
Registrerad 2011-01-25
Inlägg 257

Laddade ner Ikko-ikki expacen för 40 spänn. En ny fraktion och lite nya enheter ger om inget annat orsak till omspel och det är aldrig fel.

moberg
Titel Veteran
Registrerad 2006-11-11
Inlägg 1 085

gjorde samma sak häromveckan. men jag fastande i the witcher 2, så jag hann aldrig riktigt smaka på ikko ikki. men jag återkommer såklart senare :)

moberg
Titel Veteran
Registrerad 2006-11-11
Inlägg 1 085

Ok, jag har försökt köra kampanjen som Ikko Ikki två gånger nu, och har åkt på komplett spö båda gångerna. är det någon som har något tips på hur man kan tackla kampanjen? det som gör det så svårt är ju dels positionen på kartan - väldigt utsatt läge - men även att man måste konvertera alla städer till Ikko Ikki, vilket ju betyder att man måste ha kvar hela armén i en stad väldigt länge för att det inte ska bli ett religiöst uppror, detta segar ju ner hela erövringen något kolossalt, och dessutom blir alla närliggande klaner sura på en för att man sprider en religion de inte gillar, så typ alla går i krig med en. hur ska man klara av detta egentligen?

Roghurt
Titel Spelar på easy
Registrerad 2011-01-25
Inlägg 257

Sitter själv i ett härligt spelträsk med witcher2 och diverse smått och gott ifrån steam rean.
En kamrat har spelat igenom ikko-ikki och påstår att man skall använda religionen som ett vapen för att sprida oro i närliggande provinser istället för att överta provinser med vapenmakt. (till en början)

Andaril
Titel Spelar på easy
Registrerad 2006-11-09
Inlägg 473

Ja, har själv inte spelat som Ikko Ikki men använd de "präster" ni har till förfogande och placera dem i de provinser ni vill ta över så kan ni se hur religionprocenten långsamt förändras till er favör.
När ni tagit över provinsen se till att bygga byggnader som höjer happiness eller religionsprocenten eller liknande.
Samma metod använde jag till min fördel med missionärer/imamer i Medieval 2.
Gäller att ha tålamod med nationer/klaner som har vitt skilda religioner.
Får man fram fler präster desto snabbare kan man få befolkningen att konventera till ens religion. Både i erövrade provinser eller fientliga provinser.
Desto bättre i fientliga provinser då uppror kan bryta ut där till ens fördel.
Endast vapenmakt funkar inte då det sänker ens ekonomi lika säkert som stenar sjunker i vatten.
Iallafall i sådana här situationer när endast fulla stacks av soldater hjälper till att hålla ner befolkningens upprorslusta i erövrade provinser.
Lycka till!

moberg
Titel Veteran
Registrerad 2006-11-11
Inlägg 1 085

jag prövade igen och försökte köra lite mer på präster och långsamt ta över städer som gått över till ikko, det gick rätt bra till en början, men efter ett tag så blev typ alla fientliga med mig, och full stack på full stack med fiender invaderade mina städer, och då hjälpte inte prästerna så mycket :( förstår fortfarande inte hur det är tänkt att man ska klara detta. så jäkla mycket hat man får från närliggande klaner är svårt att stå upp emot.

MasterOfThessus
Titel Noob
Registrerad 2009-04-16
Inlägg 5

Ni måste prova nya RTR (Rome total Realism), med helt ny karta, nya trupper och faktioner!

Mer info se http://www.twcenter.net/forums/showthread.php?t=479146

moberg
Titel Veteran
Registrerad 2006-11-11
Inlägg 1 085

ah, kanske är dags att installera gamla rome igen. får se om jag kan hålla mig. tack för tipset!

Roghurt
Titel Spelar på easy
Registrerad 2011-01-25
Inlägg 257

Shogun 2 DLC Rise of the Samurai. Introducerar co-op och ett nytt system där inflytande och diplomati spelar ännu större roll.

Har spelat någon timme. Vet inte om detta var den expansionen jag ville ha.

Skulle heldre sett en mongol invasion updatering eller invasionen av korea. Eller en "tänk om" alternativ historia där någon av de imperialistiska västmakterna försöker ta kontrollen över japan med vapenmakt och inte bara med korset och kapitalism. En slags empire total war/shogun Mix.

G@ndhi
Titel Spelar på easy
Registrerad 2008-06-19
Inlägg 201

Behöver tips, ligger lite efter: om man älskar första Medieval med dess stämning (men inte har spelat första Shogun), ska man satsa på Empire eller det lite äldre Rome? Medieval 2 har jag hört inte alls ska vara så bra, och jag vill vänta innan jag sätter tänderna i senaste Shogun.

Inge_82
Titel Har för mycket fritid
Registrerad 2008-06-10
Inlägg 537

G@ndhi skrev:
Behöver tips, ligger lite efter: om man älskar första Medieval med dess stämning (men inte har spelat första Shogun), ska man satsa på Empire eller det lite äldre Rome? Medieval 2 har jag hört inte alls ska vara så bra, och jag vill vänta innan jag sätter tänderna i senaste Shogun.

Det hänger nog mest på vilken tidsepok du tycker om mest.
Jag har jäkligt kul med bägge spelen. Rome med moddar som tex total realism eller europa barbarorum är otroligt bra.

Medival 2 + Stainless steel är ok, men Rome är hästlängder bättre tycker jag.

Thane
Titel Taiwanesisk krympling
Registrerad 2007-05-23
Inlägg 5 062

Om du gillar Sagan om ringen köp Medivel 2 + Kingdoms.

Komured
Titel Spelar på easy
Registrerad 2002-02-26
Inlägg 385

Prövat senaste expansionen lite fall of the samurai å den e fan bra! nästan som ett nytt spel fast ändå inte.

Ang Ikko Ikki, Trade. man startar inärheten av vatten. skicka ut så många trade ships du kan och beslagta importen, detta resulterar i att fler kommer vara villiga att handla med dig = de gillar dig mer. Skicka sedan ut präster som skapar revolt i provinser. När rebeller tagit en provins knatar du in med dina trupper. Du snor mao provinsen utan att behöva förklara krig. Gör man detta på ett balanserat sätt kommer de visserligen bli sura på dig men så länge du handlar med dem och går försiktigt fram så brukar det lösa sig. Rusha inte mao. Du kan även göra detta med dina allierade men var försiktig å ta inte för många städer i för snabb följd för då riskerar du att alliansen bryts. När du väl senare börjar få problem med dina grannar kommer du om du spelat dina kort rätt att vara så pass stark att du kan om du vill gå över till traditionell krigsföring. Se till att ha metsukes i de städer som genererar mest pengar och att bygga starka markets där.

Att ha tillgång till overseas trade är a och o. Du kommer ha tillgång till attraktiva varor som många vill åt och har då en stor fördel i handel. Jag brukar fokusera på att få ut tradeships så fort jag kan oavsett vilken klan jag spelar för saker som ex Iron kan vara svårt att komma över i början och det behövs för många av trupperna bland annat.

En annan sak som är viktig för Ikko är att i provincer som är grannar med andra bör man ha feta tempel. Ikko har ju en "egen" religion och skyddar du inte dina gränsprovinser från andra religioner är det som att be om problem.

Shodan
Registrerad 2008-05-14
Inlägg 4 439

Strategitips for Medieval Total War 2 behövs. Klarar mig bra på taktikkartan men jag blir tokpiskad när det gäller kampanjkartan och ekonomin.

Min plan var att expandera tidigt och det lyckades man rätt bra med. Försökt göra allt för att få igång ekonomin men det vill sig inte. Jag halkar bara mer och mer efter trots jag har störst befolkningsunderlag och area och vart etta eller tvåa gällande mest avancerade nation? På sistone blöder man rejält då alla verkar vilja gå i krig med en. Hur gör ni för att flirta med omgivningen? Omgivningen har en massa prinsessor som springer runt men det är ingenting Frankrike kör med eller?

Jag har kört occupy settlements rakt av men det är månne fel om man inte har guvernörer nog? Och jag kör i regel ransom dödar inga fångar för att inte få helt omöjliga diplomatiska relationer. Kanske borde släppa fångar fria i stället.

Drygaste är senast nu när påven fick för sig att invadera pga diverse heretics.

Diplomatin/ekonomin är där skon klämmer uppenbarligen. Minns inte alls att Rome Total War var så här svårt. Men nu kör jag medieval Total war 2 med kingdomstweaken vad jag förstått så det är månne lite svårare.

Shodan
Registrerad 2008-05-14
Inlägg 4 439

Misslyckad ressurection.

Har lyckats vända på steken lite nu så nu ser det mer hoppfullt ut. Finns det något underbarare än att kunna börja tillfoga smärta på nationer som attackerat en :D

Gällande diplomati finns det något smidigt sätt att bibehålla goda relationer. Ge bort regioner och muta känns inte riktigt värt? Jag har kassa relationer med nationer som jag knappt ens stött på men de är väl månne rädd för en. Men då borde de ju kräla i stället ;)
Blir ut på charmoffensiv med ett par prinsessor man till slut fått tillgång till.

Ekonomin är något jag inte fått till men det kostar ju att ligga på topp i militärstatistiken. Blivit lite bättre på sistone då man lyckats fixa lite erövringar och pengar därifrån. Merchants är sjukt jobbiga att micromanaga och av någon anledning så lyckas de andra faktionernas merchants alltid med att köpa upp mina medan jag har 5 % chans att lyckas med detsamma??? Har betydligt mer framgång med de övriga specialenheterna.

Hur gör ni med erövringar för övrigt? Finns det någon nackdel med att sacka bosättningar annat än att kommendören inte får mer dread eller good will? Antar det är samma med Ransom. Mellanläge som inte inger respekt.

Lestat
Titel LAN-ätare
Registrerad 2011-01-10
Inlägg 90

Är det någon som vet om det finns någon mod, och i så fall har en länk till den, som får Medieval: Total War: Viking Invasion att fungera med Windows Vista?

Edit: hittade en fix som bytte ut två filer, relaterade till några knappar. Verkar ha fixat första problemet, dock rör sig musen ryckigt och trögt.

Shodan
Registrerad 2008-05-14
Inlägg 4 439

46 städer och bara Jerusalem kvar att erövra då. 100 turns tog det och runt 40h.

Trevligt lir men det är lite störande med AIn. Jag har aldrig någonsin attackerat någon oprovocerat och så är det ändå jag som anses mest opålitlig av alla nationer??? Just diplomatin hoppas jag de utvecklar i de senare liren.

Korstågsgrejen vet jag inte om jag kommer få tillgång till då jag har annekterat Rom vid det här laget heller. Man ska inte attackera kristna nationer men vad fasen gör man om man inte har något annat än kristna nationer runtomkring som dessutom attackerar en oprovocerat. Varför är det bara jag som ska måsta hålla mig i nackskinnet lol.

Shodan
Registrerad 2008-05-14
Inlägg 4 439

Hur fungerar det här med pesten. Om min guvernör får pesten ska jag bara dra ut med honom i fält och försöka få honom dödad? Eller hålla honom i husarrest och inte släppa ut honom eller några trupper alls ur staden?

Shodan
Registrerad 2008-05-14
Inlägg 4 439

Hur fungerar det med att muta armeer. Jag misstänker att jag gör något fel för det har inte lyckats en gång oavsett hur kassa rebellarmeer man försöker ge sig på. Det är bara klicka på bribe och sedan ska de föreslå hur mycket de vill ha?

51h speltid nu hoppas man på nya korståg om jag nu inte lyckas bli exkommunicerad av min egen kardinal. Antar det bara är Venice som jag behöver förinta för att vara ensam katolik kvar då lol.

Försöker ta mig dit sjövägen men det är sjukt vad mycket flottor mongolerna pumpar ut.

moberg
Titel Veteran
Registrerad 2006-11-11
Inlägg 1 085

har tyvärr inte lirat medieval 2 så jag kan inte hjälpa dig. och det lär väl vara lite annorlunda från shogun 2.

Shodan
Registrerad 2008-05-14
Inlägg 4 439

Jag tror det har mycket att göra med att jag är konstant pank och AIn har koll på min plånbok :p.

Medieval 2 total war avklarad. Empire total war nu. Kört RTI Vanilla vilket var rätt okej. Förutom usel CAI i fjärde kapitlet. Nu startat en grand campaign som Sverige givetvis med darth mod på hard/hard.

5 år in fått hyfsad start men det gäller att lyckas slå tillbaka mot ryssarna nu eller det kommer gå åt pipsvängen speciellt om Prussia bestämmer sig för att trycka på mer

Shodan
Registrerad 2008-05-14
Inlägg 4 439

Nu har man dragit igenom RTI och en GC i ETW som Sverige givetvis. Gällande GC i ETW så fick jag den här infamösa korrupta sparfilen eller något år 1743. Men vid den tiden gjorde man 350000 papp per turn och man var odödlig redan 1710... Riktigt besviken på detta jag körde ändå hard/hard och darth mod och är absolut ingen elite gamer eller något.

RTI är ju lite av en tutorial så varningsklockorna ringde inte riktigt där tyvärr. Förutom svårighetsgraden och stabiliteten så är det ett helt okej lir. Gillar tidsepoken och striderna är bättre än tidigare TW lir.

Diplomatin okej det gick i alla fall att snacka lite och nu när man hade pengar i fickan så gick det lättare att få saker som man ville men det är smått obegripligt hur aggressiva dessa enregionsstater är. Idén verkar vara att spamma nationer som ska gå till krig mot dig. Att P-L, Danmark, Ryssland, Prussia och sedan Austria attackerar har ju historisk förankring och de attackerar i stort sett omgående innan de borde veta bättre :)

Sjöstriderna fungerar ypperligt även om jag hade svårt få till samma konsekvens som gällande landstriderna. Kul att gå in i strid och inte va säker på vinst/förlust. Utmärkt första försök på den fronten.

Landstriderna är där det övertygar mest. Skönt komma bort från det ensidiga meleeandet i TW får en helt ny dimension nu med gevär. Artilleriet har inte utvecklats så värst mycket tyvärr. Demi cannons kommer man långt på men canister shot är ju smått oumbärligt. En del saker ändras aldrig dock tungt kavalleri är det som räddar dagen. Innan man fått tag på detta så var det en annan femma. Men tungt kavalleri plus artilleri dödlig combo med lite line infantry som skydd.

Det som verkligen förstör är att ekonomin är så sjukt trasig. hard CAI men pga främst tradingen och trade nodes så tjänar man alldeles för mycket för snabbt. Gjorde 20-30 papp per turn 5 år in i liret va fan alltså! Svårt se mig ha råd med fyrfrontskrig i tidigare TW lir men här är det fullt möjligt från start att samtidigt uppgradera provinserna max och kriga samtidigt.

NTW nästa.

Shodan
Registrerad 2008-05-14
Inlägg 4 439

NTW helt okej. Men Shogun 2 var en sjuk besvikelse. Kampanjsidan är helt okej även om det är lite trist när realm divide kickar in och alla vänder dig rycken. Du befriar vassalstater men efter ett tag hugger de dig alla i ryggen igen lol.

Men sjöstriderna är totalt ointressanta med löjlig fysik och landstriderna där allting går på fast forward. Finns inte en chans att göra något vettigt av dem hela utan att pausa och improvisera konstant.

CA vill uppenbarligen att de ska va över snabbt men det finns ju auto resolve för sådant. Tråkigt att köra med samma enheter. Saknar artilleriet en del. Krävs alldeles för mycket research för att man ska få tillgång till något mer än handgranater liksom...

Mycket orolig för Rome Total war 2. Drar de inte ner tempot så kommer det nog krävas någon mod för köp.

Komured
Titel Spelar på easy
Registrerad 2002-02-26
Inlägg 385

Tycker du shogun går fort? Jag tycker det e precis samma fart som i tidigare spel så jag kan inte påstå att jag märkt något. Att man får improvisera i en strid hör lixom till :) Sjöstriderna håller jag med om. de e ur usla. de blir lite bättre i fall of the samurai men inte tillräckligt för min del.
Realmdivide har de ändrat en del på iom fall of the samurai där all automatiskt inte blir anti mot dig förutsatt att de är på samma sida som dig då. Fall of samurai har mer artilleri men det är ju mer en blanding av shogun och empire så :)

Shodan
Registrerad 2008-05-14
Inlägg 4 439

Lira ETW eller de tidigare melee total war titlarna ex så ser du att det inte alls är samma fart. Nu körde jag iof darth mod kanske de drar ner tempot lite till för mer realism.

Infanteriet är som lätt kavalleri in Shogun 2. Det går så fort att man ibland glömmer sätta på fastforward när man jagar ikapp routade trupper i slutet. Så njae jag gillar inte att man måste pausa hela tiden för att ha någon chans att få ordning på kolonnerna. I Medieval, Rome etc gick det mycket bättre hålla ordning och spela ordentligt istället för att bara mörsa in allt i en fet gröt.

Kör FOTS och det är betydligt bättre. De har saktat ned trupperna en del. Nu är det bara något snabbare än NTW men detta går att hantera hyfsat i alla fall. Striderna blir roligare och me dynamiska med tillgång till effektivt artilleri, missiler förutom melee trupperna då. Pilbågsskyttar har jag alltid haft svårt för att använda effektivt men ska testa de här bow kachi etc. Sinnessjukt att de har mer range än linjeinfanteriet men men. Striderna som var astråkiga i Shogun 2 är betydligt roligare här.

Diplomatin är sjukt mycket bättre i FOTS. Som du säger i Shogun 2 så blev du backstabbad av vän och fiende då alla vill bli Shogun antar jag. Men det är ju roligt om man nu har tillgång till diplomati att det finns något mening med att hålla bra relationer och inte kriga på som en idiot utan eftertanke.

FOTS har jag inte blivit backstabbad en enda gång och jag fick hämnd på SAGA som backstabbade med very friendly, alliance och the shit ;). Inga mer destitute nationer som tycker det är en jääääkla bra idé att ge sig på starkaste killen på stan.

De allierade har flera gånger hjälpt mig med mina krig rent av och Choshu som var hårt trängd av Tsuwani hjälpte man fram så de är en riktig stormakt och tillsammans med våra allierade Matsumi eller vad de nu heter så har jag en riktigt stark östfront. Kommer bli sjöinvasioner för hela slanten nu för min del.

Jag fixade en vassal på ön till söder om den större ön om Kyushu. När realm devide så gick de över till Shogunate i hopp om frihet. Precis så man vill att det ska fungera :)

Den här kampanjen är något av de mest lovande jag sett när det gäller Total war. AIn är inte alls lika puckad och självmordsbenägen som jag minns den. Ta bara Choshu som när de var hårt trängd erbjöd mig trade agreement för att gå till var med Choshu för att turnen innan nekat. Räddade livet på dem.

Nationer som man håller på att förintas frågar om nåd. Tyvärr så försöker de inte krydda erbjudandena med en massa pengar men de är i regel panka vid det laget skulle jag tro.
Och de sjössätter till höger och vänster något jag inte såg mycket spår på i Shogun 2 ex. Behövde aldrig skydda mina trade nodes alls! Kom inte ens några trade ships dit???? Positivt de tagit bort dem det var ju närmast ett fusk för Satsuma som har direkt tillgång till dem alla typ.

Gällande ekonomin så har man väl det hyfsat ställt. Moderniseringen var lite tuff att has med. Jag brukar aldrig bry mig om att bygga befästningar etc men här har man känt sig tvunget ödsla hur mycket som helst för att behålla populationen någorlunda under kontroll. Hatar att behöva spendera upkeep på enheter rostandes i garnisoner. Har gjort att man turtlat mer än brukligt men har knappt 10 år kvar nu när realm divide skett och 25 områden jag måste inta så det ska väl inte va några problem egentligen.

När det gäller Total war så brukar man ju va odödlig bara man klarar sig igenom uppbyggnadsfasen.

Online just nu

Du är inte inloggad. Logga in för att få tillgång till fler funktioner.

Forumet modereras av PCGamer Crew.
Har du synpunkter på modereringen, var vänlig kontakta oss.

Anmäl inlägg och trådar som bryter mot forumets regler.

Alla kan läsa det här forumet.
Inloggade användare kan skriva i det här forumet.

Just nu är 0 medlemmar online. 0 foruminlägg har postats idag.