Bli medlem på PCGamer:s forum!
Här i PC Gamers forum ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på PCGamer.se. Läs våra regler.
Vakz
Titel Frågvis
Registrerad 2007-09-16
Inlägg 47

En sak jag har funderat på är hur permantent döden är för vissa companions. T.ex. har Jaheira "dött", men proträtten är fortfarande kvar (men grått). Är hon helt död, eller kan jag återuppliva henne igen på något sätt?

Dabrinko
Titel Elitskaldjur
Registrerad 2002-11-20
Inlägg 13 581

Är porträttet borta, så är hon helt borta. Är det "grått" så kan hon återupplivas i nån kyrka. Det finns ett i nästan varje stad. I Friendly Arms Inn är det byggnaden till höger om själva Innen och i Beregost ligger det på kartan till höger om staden.

Det är rätt dyrt, dock. Se också till att plocka upp hennes saker där hon dog, annars återföds hon "naken" så att säga.

Vakz
Titel Frågvis
Registrerad 2007-09-16
Inlägg 47

Ah, jo, jag gissade på de. Jag tog dock inte upp sakerna innan. Är som sagt rätt ny till de gamla RPGsen (lite ironiskt att va ny till något gammalt), så inte särskilt vad vid att behöva göra sånt. Jag var ändå precis i början, och sakerna hon hade var inte direkt något livsviktigt.

Det jag mest hittade när jag googlade på de va "Power Word: Reload", vilket känns som något jag lär få använda en del :D

Dabrinko
Titel Elitskaldjur
Registrerad 2002-11-20
Inlägg 13 581

Hehe... Jo. Spara ofta och i nya slots. Vissa kartor i BG är notoriska för att käka upp små äventyrare. Då kan det vara skönt att reloada till senaste "safe spot" så att säga.

Vakz
Titel Frågvis
Registrerad 2007-09-16
Inlägg 47

Just det, ja. Jag har haft lite prestandaproblem, faktiskt. Uppenbarligen har det ju inte med för dålig hårdvara att göra, så jag vet inte riktigt hur jag ska lösa det. Ibland så börjar hela spelet lagga, och min fps blir riktigt dålig. Jag ser inte riktigt något sammanband till när det börjar heller. Kartorna är inte annorlunda på något speciellt sett än de andra, det kan va fullt med fiender eller bara mitt eget party. Det verkar inte vara orsakat av att casta spells heller, för det händer ibland även om jag bara står stilla. Någon aning om vad problemet kan va?

Dabrinko
Titel Elitskaldjur
Registrerad 2002-11-20
Inlägg 13 581

Ingen aning. Jag har inte kört BG sen jag hade XP på min stationära. Det kan vara en mjukvaru och kompabilitetsgrej. Jag antar att du kör med Win7?

Vakz
Titel Frågvis
Registrerad 2007-09-16
Inlägg 47

Yes, W7 x64 kör jag.

Dabrinko
Titel Elitskaldjur
Registrerad 2002-11-20
Inlägg 13 581

Jag antar, eftersom du är ny på det här, inte kör BG1 i EasyTuTu?

Kort sagt så innebär det att man kör hela BG1 i BG2:s motor. Eftersom BG2:s motor är liiiite mer uppdaterad så kan massor av problem undvikas om man kör det på det viset.

Har du redan börjat och kör originalet som det kördes 1998, så är det nog ingen idé att du börjar om.

Vet ej heller om man kan installera EasyTuTu med GoG-versionen av BG.

Vakz
Titel Frågvis
Registrerad 2007-09-16
Inlägg 47

Ah, som jag sa tidigare så är det BG II jag kör :P

Dabrinko
Titel Elitskaldjur
Registrerad 2002-11-20
Inlägg 13 581

Just det. Glömmer bort det hela tiden.

Dåså, bortse från föregående svar och kolla om du kan aktivera något kompabilitetsläge för den exe-fil du använder.

(Och bortse också från alla BG1-referenser jag sa förut. I Athkatla finns ett antal "Tempel" som man kan raisa deads i.)

Vakz
Titel Frågvis
Registrerad 2007-09-16
Inlägg 47

Mkay. Ska testa imorgon, och se om jag kan få det bättre. Börjar bli lite sent nu.

PCB
PCB
Titel Spelar på easy
Registrerad 2008-06-26
Inlägg 386
Dabrinko
Titel Elitskaldjur
Registrerad 2002-11-20
Inlägg 13 581

Beror på vad de gör med det.

PCB
PCB
Titel Spelar på easy
Registrerad 2008-06-26
Inlägg 386

Här hålls tummarna hårt, iallafall. Det verkar ju vara på tapeten att återuppliva gamla RPG-klassiker:

http://pc.gamespy.com/articles/121/1219040p1.html

Dabrinko
Titel Elitskaldjur
Registrerad 2002-11-20
Inlägg 13 581

Vad kan de göra? Släppa en återutgåva med lite mer Hi-res?

Azdeus
Titel Pelletsbud
Registrerad 2006-02-08
Inlägg 2 585

Heh... modernisering såklart! Tredjepersons hack'n'slash med fullt röstskådespeleri!

Dabrinko
Titel Elitskaldjur
Registrerad 2002-11-20
Inlägg 13 581

Hädelse! Burn the heretic!!!

badpojken
Titel LAN-ätare
Registrerad 2011-09-01
Inlägg 96

Kan bara citera Yeats på det här

But I, being poor, have only my dreams;
I have spread my dreams under your feet;
Tread softly because you tread on my dreams.

Det är bäst för dem att de gör det här bra, antingen en HD remake eller en VÄRDIG uppföljare, gör de något annat blir det jihad!

Dabrinko
Titel Elitskaldjur
Registrerad 2002-11-20
Inlägg 13 581

Vi får se vad de gör. Antagligen bara en portning till mobilt format.

badpojken
Titel LAN-ätare
Registrerad 2011-09-01
Inlägg 96

Hmm, kan tänka mig att det skulle kunna fungera till iPad, men ett BG2 till smartphones? not so much

Dabrinko
Titel Elitskaldjur
Registrerad 2002-11-20
Inlägg 13 581

Beror på hur stor mobil man har... Men ja, det är nog tablets som är huvudgruppen.

Vakz
Titel Frågvis
Registrerad 2007-09-16
Inlägg 47

Skulle inte ha något emot en HD-remake. Känner att det kan vara så att jag är född ett par år för sent för att verkligen kunna njuta av de spelen som sägs vara de absolut bästa RPGsen som finns (Planescape: Torment, BG, Icewind Dale, etc). Har köpt dem på gog, försökt spela ett antal gånger. Redan direkt i början märker man ju hur bra gjort allt är, men UIt och texturer m.m. irriterar mig så hårt..

Sekreteraren
Titel Galen kyckling
Registrerad 2008-05-14
Inlägg 1 302

Kan du förklara lite närmare vilka förändringar du vill se? Har förståelse för att ålder kan vara ett hinder med en hel del spel, men i just det här fallet fattar jag inte riktigt vad som ska förbättras. Finner UIt mycket mer intuitivt än i en hel del AAA-spel idag (Skyrim är väl skräckexemplet, men exempelvis The Witcher 2 var ingen höjdare heller på den fronten), och med tanke på att spelet nyttjar 2D-bakgrunder (och i framförallt Torments fall väldigt fina sådana) ser jag inte riktigt vad som ska förbättras grafiskt utöver upplösning. Schysstare sprites och specialeffekter kanske, iofs.

Roghurt
Titel Spelar på easy
Registrerad 2011-01-25
Inlägg 257

Spelen var på tok för långa. Kidsen idag orkar inte lyssna på en massa invecklat tjafs om multidimensionell existentialism, oförrättade alver och dödsgudar.
Ersätt all onödig dialog och berättande med mera action istället.

På tal om action så var strids systemet alldeles för svårt och komplicerat förr. Man kunde ju till och med dö om de for sig riktigt illa.

Dabrinko
Titel Elitskaldjur
Registrerad 2002-11-20
Inlägg 13 581

Först tänkte jag att du menade allvar, sen insåg jag att du var sarkastisk.

Nu är jag inte så säker.

Paska
Titel Spelar på easy
Registrerad 2008-05-15
Inlägg 430

Nedräkningen har börjat på sidan! Om 22 timmar får vi reda på vad det är för något :)

http://baldursgate.com/

Dabrinko
Titel Elitskaldjur
Registrerad 2002-11-20
Inlägg 13 581

Då går jag in om 22 timmar, då.

Roghurt
Titel Spelar på easy
Registrerad 2011-01-25
Inlägg 257

Sarkastisk ffs!

Gillette
Titel Veteran
Registrerad 2008-11-29
Inlägg 845

Tänkte dra igenom BG2 då jag haft det i ett par år nu men aldrig ens startat det. Någon som kan rekommendera en klass som är hyfsat enkel för en nybörjare om det nu finns en sådan?

StormCraXx
Titel Pelletsbud
Registrerad 2004-11-08
Inlägg 1 813

Gillette skrev:
Tänkte dra igenom BG2 då jag haft det i ett par år nu men aldrig ens startat det. Någon som kan rekommendera en klass som är hyfsat enkel för en nybörjare om det nu finns en sådan?

Kort svar: Paladin-klasserna Inquisitor eller Undead Hunter. Med minst 18/51 i styrka.

Ena klassen har anti-magi skills, andra har anti-undead skills. Både UD och magiker är jobbiga och många i Baldurs Gate 2.

Finns dock sjukt många sätt att powergama hårdare på i BG2. Du kan även plocka upp en inquisitor NPC i spelet.

Skälet till att ha 18/51 i styrka är att man får bonus att träffa när man slår, detta är mer viktigt i spelets början, efter att tag spelar det inte så stor roll när man kommer upp i mäktighetsnivå. (Det finns items och spells och potions och annat som höjer styrkan.)

Styrkebonusar:
From 18/01-50 you get +1(to hit) +3(damage)
* From 18/51-75 you get +2(to hit) +3(damage)<---
* From 18/76-90 you get +2(to hit) +4(damage)
* From 18/91-99 you get +2(to hit) +5(damage)
* At 18/00 you get +3(to hit) +6(damage)*

Vilken klass som helst fungerar som mainchar, jag körde igenom BG2 med en wizard mainchar. Bra spells och roligt att levla när man får massa mäktiga spells. Det finns fö ingen goodaligned singleclassad magiker-NPC i BG2.

Finns lite saker som kan vara bra att veta om man lirar. Ex Golems är känsliga mot magiska blunt weapons som Maces.

Troll går bara att avsluta med eld eller syra(melfs acid arrow/melfs minute meteors är bra spells.)

Spelet är typ tänkt att spela med ett party med någon form av Cleric, Mage, thief, fighter combo, även om det går att soloa elelr klara med alla möjliga uppsättningar med NPCer.

Online just nu

Du är inte inloggad. Logga in för att få tillgång till fler funktioner.

Forumet modereras av PCGamer Crew.
Har du synpunkter på modereringen, var vänlig kontakta oss.

Anmäl inlägg och trådar som bryter mot forumets regler.

Alla kan läsa det här forumet.
Inloggade användare kan skriva i det här forumet.

Just nu är 2 medlemmar online. 3 foruminlägg har postats idag.