Här i PC Gamers forum ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på PCGamer.se. Läs våra regler.
Vilket parti skulle/ska du rösta på?
Vänsterpartiet
7%
7% (8)
Socialdemokraterna
11.3%
11.3% (13)
Miljöpartiet
7%
7% (8)
Centern
2.6%
2.6% (3)
Folkpartiet
3.5%
3.5% (4)
Moderaterna
13%
13% (15)
Kristdemokraterna
1.7%
1.7% (2)
Sverigedemokraterna
8.7%
8.7% (10)
Piratpartiet
30.4%
30.4% (35)
Annat
2.6%
2.6% (3)
Röstar blankt
8.7%
8.7% (10)
Tänker inte rösta överhuvudtaget
3.5%
3.5% (4)
Författare Inlägg Alternativ
2009-05-05
21:56
Metropolis
OfflinePCG Medlem
Titel
Registrerad
2005-03-05
spacer
Nästa år, söndagen den 19 september, är det som bekant riksdagsval.
Det är, med andra ord, rätt lång tid kvar.
Trots det skulle det vara intressant att spana in det politiska läget här på forumet.
Vilket parti blir det för er del? Varför?
Se det som en liten opinionsundersökning med diskussion.

Och så får vi hoppas att inte debatterna spårar ur alltför mycket om det nu skulle blir några sådana.
Politik har den förmågan ibland.

För min egen del blir det troligtvis sossarna. Ligger lite lätt åt vänster på den politiska skalan även om det varierar.
Är väl egentligen någon kvasi-socialliberal.
Känns dock som om sossarna representerar mina åsikter rätt väl även om jag ibland saknar ett tydligare social-liberalt alternativ.

Om det passar bättre kan vi omvandla tråden till "Allmän Inrikespolitik" men vi kör på det här sålänge.
Oh, jewels and binoculars hang from the head of the mule.
But these visions of Johanna, they make it all seem so cruel.
2009-05-05
21:58
Dabrinko
OnlinePCG Crew
Titel
Registrerad
2002-11-20
spacer
Nej, valtrådar är helt okej. Jag undrar om PP kommer in i riksdagen.
Han som håller i hälen | LastFM | Nisses Fridykarklubb
2009-05-05
22:00
Metropolis
OfflinePCG Medlem
Titel
Registrerad
2005-03-05
spacer
Jo, jag också.
Jag funderade på att lägga till de som ett eget alternativ istället för att låta de ingå i Annat.
Känns samtidigt som om deras stöd på riksdagsplan inte är alltför massivt. Men i tider som dessa så vet man aldrig riktigt.

Edit: Jag lägger till dem.
Edit: Gör jag nått fel mån tro?
Edit: Sådär, nollställde dessutom.

Redigerat 2009-05-05 22:03 av Metropolis
Redigerat 2009-05-05 22:02 av Metropolis
2009-05-05
22:01
Ullvanten
OfflinePCG Medlem
Titel
Registrerad
2003-04-05
spacer
Piratpartiet, plz.
And she says; Give me one good reason not to empty the heart of all its zeros and ones.
2009-05-05
22:05
Dreamtale
OfflinePCG Medlem
Titel
Registrerad
2006-02-07
spacer
Ambivalensen är sjukt stor just nu. Tidigare har jag, mycket tack vare den familj jag växt upp i, alltid legat på vänsterskalan och varit något av en sosse. Nu? Ingen aning. Det finns delar i båda blocken som jag tycker låter vettigt, och även delar som inga av sidorna använt i sin partipolitik alls.

Jag kommer rösta, absolut. Men om jag var tvungen att rösta idag hade det blivit blankt, bara för att vara sådär politisk korrekt.
Nukem.se
2009-05-05
22:08
Reekwind
OfflinePCG Medlem
Titel
Registrerad
2007-10-21
spacer
Samma som Darwing, 100%.
PC-spel säljes!
2009-05-05
22:10
Metropolis
OfflinePCG Medlem
Titel
Registrerad
2005-03-05
spacer
Lade till ytterligare två alternativ.

Ja, jag är också rätt osäker faktiskt. Och det har jag väl aldrig egentligen varit när det gäller "parti-politik".
2009-05-05
23:02
PingviN
OfflinePCG Crew
Titel
Registrerad
2008-05-30
spacer
Sitter och funderar en hel del över valet redan nu. Känns som om det är ren idioti att lägga min röst på piratpartiet - så viktig tycker jag inte att rätten till att ladda ner är och jag gillar patent. Samtidigt så känns det inte som om det finns några riktiga kandidater bland de stora partierna. Moderaterna närmar sig vänstern alldeles för mycket och folkpartiet är ute och cyklar. Det skulle väl vara Centern som känns som en rimlig kandidat.
My blood! He... he punched out all my blood!
2009-05-05
23:05
Dabrinko
OnlinePCG Crew
Titel
Registrerad
2002-11-20
spacer
Jag ska fan läsa på till det. Kolla vad jag vill ha och sen kryssa för en lista för vilket parti som funkar bäst.

Om VP dyker upp då, så blundar jag och pekar.
2009-05-06
07:37
synthmon
OfflinePCG Medlem
Titel
Registrerad
2009-01-02
spacer
Jag måste faktiskt säga lite som Darwing. Har också legat på vänsterkanten när man drog igång med själva medvetenheten nånstans där i början av tonåren, men Socialdemokraternas nuvarande status är ju... I två ord, fucking depravity. Moderaterna gör ju sitt jobb, även om man rent ideologiskt skulle vara emot dem; något jag inte kan påstå på senare tid, trots allt - kanske just eftersom de verkar få till saker på rätt sätt.

Men slutligen tror jag att för mig personligen är bland de viktigaste frågorna just nu hur vi förhåller oss till copyright och yttrandrefrihet, och givetvis det sedvanliga gällande klimathotet, and then there's the economy, stupid. I alla tre frågor verkar de konventionella partierna ställa sig på ett otroligt dumt och konservativt perspektiv, medan Miljöpartiet har fått resten av politiken fel och Piratpartiet... well... för smalt.

Blankt it is. Även om jag inte kommer kunna rösta i nästa val pga retarderade åldersbestämmelser. Tycker snarare man borde ha ett fascistiskt prov som utesluter alla idioter från att rösta.
EDD V - EDD VI - EDD VII - EDD IX woo
I'm not a loser, I'm a winner on hiatus.

Redigerat 2009-05-06 07:38 av synthmon
2009-05-06
07:51
Ullvanten
OfflinePCG Medlem
Titel
Registrerad
2003-04-05
spacer
Att rösta blankt är fruktansvärt lamt. Jag är medveten om att många försöker försvara det med att man vill visa "sin missnöje med rådande partier", men det gör man bäst genom att antingen
a: skapa ett eget parti
b: engagera sig i partiet man anser sig ligga närmast.

Pingu, det handlar inte om rätten att få ladda ner skit, åtminstone inte för mig. För mig så handlar det om att motverka ett storebrorssamhälle, och att slå vakt om sverige som IT-nation. Det kan jag inte få fram i något av de andra partierna, då deras it-experter inte skulle klara av grundläggande it-kurser på gymnasiet.

Center fick jag upp ögonen för litegrann, tack vare hanna wagenius, men eftersom hon inte kan påverka de styrande völket ändå så skiter jag i det tillsvidare.
And she says; Give me one good reason not to empty the heart of all its zeros and ones.
2009-05-06
07:53
synthmon
OfflinePCG Medlem
Titel
Registrerad
2009-01-02
spacer
Jag skulle antagligen engagera mig om jag inte var fruktansvärt medveten om hur meningslöst och tidsförslösande sådan aktivitet är.
2009-05-06
08:26
iCake
OfflinePCG Medlem
Titel
Registrerad
2008-10-08
spacer
jag kommer nog att rösta på piratpartiet :)
De omnibus dubitandum
2009-05-06
08:33
Mirbacher
OfflinePCG Medlem
Titel
Registrerad
2008-01-28
spacer
En tråd som kanske skulle ha kommit före den här skulle ha handlat om årets val.

För er som inte vet (vilket är fler än man tror) så är det val till
EU-parlamentet i år (juni har jag för mig). EU-Parlamentet fungerar lite som riksdagen fast de har inte lika mycket att säga till om.

När man röstar i EU-parlamentsvalet så hamnar politikerna i olika "fack" i EU-parlamentet. Facken är indelade efter ideologier och lite annat.

Så ska ni rösta så rösta på ett parti tillhörandes det "fack" ni tycker verkar vettigast, och tänk på att det inte är självklart att det parti som ni gillar bäst sitter i det facket.
Jobba Hårdare, det är många bidragstagare som är beroende av din insats
2009-05-06
08:43
synthmon
OfflinePCG Medlem
Titel
Registrerad
2009-01-02
spacer
Samma sak med Alliansen antar jag. Röstar jag på Centern får jag Moderaterna...

EDIT: Det är klart, Moderaterna är ju ganska lugna. Det är Kristdemokraterna som får mig att avstå från Centern.

Redigerat 2009-05-06 08:43 av synthmon
2009-05-06
08:48
Thor Heimdallr
OfflinePCG Crew
Titel
Registrerad
2005-07-25
spacer
Piratpartiet, av samma anledning som Ullvanten ger.
BLOGG! | En skägglös dundergud | #mysmos | nukem.se
maH yImev Qong tlhej Ha'DIbaH 'ach maH 'oH tliE'som
2009-05-06
08:50
Ullvanten
OfflinePCG Medlem
Titel
Registrerad
2003-04-05
spacer
synthmon skrev:
Jag skulle antagligen engagera mig om jag inte var fruktansvärt medveten om hur meningslöst och tidsförslösande sådan aktivitet är.

Och då ska du antingen inte uttala dig öht, eller så ska du kompromissa och välja ett befintligt parti! ;P
2009-05-06
08:53
synthmon
OfflinePCG Medlem
Titel
Registrerad
2009-01-02
spacer
Så, hang on. Om jag inte vill slösa min tid på politiskt engagemang, då har jag plötsligt förbrukat min demokratiska rätt?

Att uttrycka sin mening genom en blank röst känns lika bra som att rösta för ett parti. Då har man åtminstone använt sin röst.
2009-05-06
09:51
Overcow
OfflinePCG Medlem
Titel
Registrerad
2007-03-07
spacer
Måste hålla med Synth och Dreamta- jag menar Darwing.

Just nu finns det helt enkelt inget vettigt parti, men om jag kunde så skulle ge Kristdemokraterna en röst mindre.
Hobbyprojekt, TF2 och det som lyssnas på just nu.
2009-05-06
09:59
Ullvanten
OfflinePCG Medlem
Titel
Registrerad
2003-04-05
spacer
Att rösta blankt är ungefär som att stoltsera med att man har köpt ett rosa band. En blank röst gör absolut noll skillnad, och är i sak samma grej som att ligga på soffan, det enda som affekteras är ditt egna samvete. Du klappar dig själv på axeln, för du stödjer ju iaf demokratin, även om du inte gör ett skit.
2009-05-06
11:25
PingviN
OfflinePCG Crew
Titel
Registrerad
2008-05-30
spacer
Ullvanten skrev:

Pingu, det handlar inte om rätten att få ladda ner skit, åtminstone inte för mig. För mig så handlar det om att motverka ett storebrorssamhälle, och att slå vakt om sverige som IT-nation. Det kan jag inte få fram i något av de andra partierna, då deras it-experter inte skulle klara av grundläggande it-kurser på gymnasiet.

Jag är medveten om att dagens politiker inom kultur och justitie har passerat sitt bäst-före-datum med några år, men samtidigt så står jag fast vid att det finns viktigare frågor där de faktiskt har erfarenhet. Visst, det är förbannat att de ska envisas med att försöka kontrollera internet och dess användare, men samtidigt så är det kanske något vi kommer få leva med tills en ny generation kunniga politiker dyker upp.
My blood! He... he punched out all my blood!
2009-05-06
11:44
Dreamtale
OfflinePCG Medlem
Titel
Registrerad
2006-02-07
spacer
Ullvanten skrev:
Att rösta blankt är fruktansvärt lamt. Jag är medveten om att många försöker försvara det med att man vill visa "sin missnöje med rådande partier", men det gör man bäst genom att antingen

Jag är nära att ragea, göra and Sabo if you will.

Röstar man blank nyttjar man sin demokratiska rätt, utan att faktiskt ställa sig på någon sida. Finns det inget parti som jag tycker framför mina åsikter, eller ens i närheten, vägrar jag vara en del av att de får styret. Det vore som att rösta på kommunism i Tyskland under mellankrigstiden bara för att nazisterna är den sämre kandidaten.

Alternativet för mig vore att inte rösta alls, vilket enbart framstår som outbildat och dumt, speciellt med tanke på att valet blankt faktiskt finns. Man kan såklart bilda ett eget alternativ i form av ett parti, och det är även en sak jag funderat över. Men just nu, utan att ha ett eget parti i ryggen, skulle det bli blankt - mycket hellre än att rösta på ett parti som inte är representativt för mig, för mina åsikter, eller som jag inte vet särskilt mycket om.

Jag bor inte i USA.
Nukem.se
2009-05-06
11:49
best_jeppe
OfflinePCG Medlem
Titel
Registrerad
2002-08-28
spacer
Jag kommer också rösta på Piratpartiet av samma anledning som Ullvanten ger. Anledningen till att jag röstar på ett så smalt parti är för att jag inte direkt ser någon risk med att de kommer få typ 50% av alla röster och bli majoritet. De andra partierna kommer fortfarande få mycket mycker mer röster vilket gör att de kan ta hand om alla andra frågor. Den viktigaste frågan för mig är dock integritet och privatliv vilket Piratpartiet kämpar för så genom att rösta på dem och förhoppningsvis så tar de sig in i riksdagen så sänder jag förhoppningsvis en tydlig markering till alla andra partier. Så tänker jag.
"Livet är en sexuellt överförd sjukdom med 100% dödlighet." - R.D. Laing
2009-05-06
12:01
Varus
OfflinePCG Medlem
Titel
Registrerad
2004-02-08
spacer
För mig är det utan tvivel sossarna. Har alltid varit sosse, vilket de som var aktiva i debattrådar på förra forumet nog vet (jag är Ajax), och har varit aktiv inom partiet i några år nu. Måste dock säga att jag är väldigt besviken på hur man sköter oppositionsrollen. Politiken är det inget fel på, utan på taktiken.
Sahlin gör ingenting på 3 år, sen klantar hon till de totalt med koalitionssamarbetet och tappar århundradets försprång. Själva grejen med ett samarbete är väl, att visa upp enighet? Om man istället visar upp det motsatta vilket man gjorde genom att dissa V, varför gör man det då överhuvudtaget?
Samtidigt finns fruktansvärt många effektiva sätt att angripa borgarna på, möjligheter fattas inte för det gör jävligt mycket dumt, men istället smågnäller man lite lamt på spridda grejer. Mycket frustrerande.

En sak är iaf säker, vinner borgarna nästa val är det slut med välfärdsstaten. Valet 2010 blir det största ödesvalet på decennier, det viktigaste under vår livstid. Får de fyra år till på sig så kommer de kunna genomföra sitt systemskifte fullt ut, därför är det viktigare än någonsin att rösta om man är vänster. Man får inte tro att det inte spelar nån roll. Det spelar en helt fruktansvärd roll, speciellt i det här valet.
Hette "Ajax" på förra forumet.

Redigerat 2009-05-06 12:05 av Varus
Redigerat 2009-05-06 12:02 av Varus
2009-05-06
12:06
Dabrinko
OnlinePCG Crew
Titel
Registrerad
2002-11-20
spacer
Jag är ju en nolla på det politiska. Kan du förklara som för en tioåring (en tioåring med eget företag).
2009-05-06
12:30
best_jeppe
OfflinePCG Medlem
Titel
Registrerad
2002-08-28
spacer
Lite om piratpartiet: http://lillebrorsan.se/fem-saker-du-inte-visste-o
m-piratpartiet#pp5

I förra valet så röstade jag förövrigt vänster. Dock så skulle jag vilja höja ett varnande finger för att inte gå på riksdagspartiernas bluffande när nästa val närmar sig. De kommer hävda att de visst ska ändra IPRED-lagar och ta integritet mer i hänsyn osv MEN det kommer de inte göra. Det är bara ett sätt att bluffa till sig röster för ungdomar. Bryr man sig verkligen om de frågorna så ska man rösta på Piratpartiet oavsett vad de andra partierna säger.

Eftersom Piratpartiet är ett enfrågeparti så vet man att de inte bluffar eftersom de bara är intresserade av en enda sak.
"Livet är en sexuellt överförd sjukdom med 100% dödlighet." - R.D. Laing
2009-05-06
12:33
Dabrinko
OnlinePCG Crew
Titel
Registrerad
2002-11-20
spacer
Nu var det ju Varus jag frågade.
2009-05-06
12:36
Ullvanten
OfflinePCG Medlem
Titel
Registrerad
2003-04-05
spacer
Darwing skrev:
Ullvanten skrev:

Jag är nära att ragea, göra and Sabo if you will.

Röstar man blank nyttjar man sin demokratiska rätt, utan att faktiskt ställa sig på någon sida. Finns det inget parti som jag tycker framför mina åsikter, eller ens i närheten, vägrar jag vara en del av att de får styret. Det vore som att rösta på kommunism i Tyskland under mellankrigstiden bara för att nazisterna är den sämre kandidaten.

Alternativet för mig vore att inte rösta alls, vilket enbart framstår som outbildat och dumt, speciellt med tanke på att valet blankt faktiskt finns. Man kan såklart bilda ett eget alternativ i form av ett parti, och det är även en sak jag funderat över. Men just nu, utan att ha ett eget parti i ryggen, skulle det bli blankt - mycket hellre än att rösta på ett parti som inte är representativt för mig, för mina åsikter, eller som jag inte vet särskilt mycket om.

Jag bor inte i USA.

Du markerar precis lika mycket missnöje som soffliggarna, och ditt val betyder noll och ingenting för demokratin.

Vad är det som är så fel med att rösta på ett parti bara för att de fullt ut inte går ihop med dina värderingar? Man tar det partiet som man går ihop bäst med, inget enskilt parti passar en enskild människa som handen i handsken, simpelt nog.
2009-05-06
13:01
MacNille
OnlinePCG Medlem
Titel
Registrerad
2006-08-31
spacer
PP FTW
I'm the goddamm Batman!
2009-05-06
13:07
Derivata
OfflinePCG Medlem
Titel
Registrerad
2009-03-12
spacer
best_jeppe skrev:
Lite om piratpartiet: http://lillebrorsan.se/fem-saker-du-inte-visste-o
m-piratpartiet#pp5

*raderat lite*

Eftersom Piratpartiet är ett enfrågeparti så vet man att de inte bluffar eftersom de bara är intresserade av en enda sak.

Har du kollat länken själv?

Sidan du länkade skrev:
5. Piratpartiet är inte ett enfrågeparti

Dock står det litet längre ner att man ofta klumpar ihop allt snack om mänskliga rättigheter till en fråga så i den aspekten är de ett enfrågeparti.

Men jag håller med dig att de "vanliga" partierna kommer försöka locka till sig ungdomar med löften om förändring ang. IPRED och liknande. Men det är ju dem som har röstat igenom den från första början.

Jag brukar inte uttrycka min politiska åsikt men kan erkänna att jag inte röstar på de "vanliga" partierna då jag anser att de inte talar ett ord sanning. Jag tycker att de inte kan debattera utan smutskastar bara varandra istället. Det tycker jag är tråkigt.

Let the flaming comense!
Dabrinko
2010-09-10
Dabrinko
2010-09-10
Vapsyvox
2010-09-10
Dabrinko
2010-09-10
SkogsMullen
2010-09-10
Svenska PC Gamer, september 2010