|
|
|
|
|
|
Titel
Registrerad
2008-05-30
|
Eftersom diskussionen snabbt tog fart i Dagens nyheter så tycker jag att det känsliga ämnet "invandring" förtjänar en egen tråd.
Det är fritt fram för vem som helst att förmedla sin åsikt, men det ska skötas snyggt. Jag är rätt säker på att alla vid det här laget vet vad det betyder, om ni inte gör det så gör ni bäst i att inte skriva.
Här utdelas inga varningar (det här är varningen), det är bara du, jag och bannhammern.
Ercarret skrev: Zefar skrev: Men seriöst, det är om att Islam vill ha in mera av sina regler in i våran kultur. Vi behöver inte några nya regler. De som Sverige har är bra nog och funkar fint. De flesta då.
Vilka regler är det du pratar om? De som Åkesson pratade om?
Zefar skrev: Men Islam kan inte komma med någon ny regel som kan göra saker bättre. I flesta fall så blir det sämre och mest för kvinnor. Nej, påstå inte att Islam behandlar dem bra heller. Det är fel.
Belägg?
Zefar skrev: Vi sticker inte till arabländerna och trycker in våra lagar dit så de behöver inte göra det här heller för de kan alltid åka hem. >.> Fast ja, arabländerna skulle inte skadas av att få våra lagar.
Irak? Afghanistan? Historiskt sett även exempelvis Iran? Västs massiva inflytande har knappast gjort dem något gott.
Zefar skrev: De kan bo här hur länge de vill och göra saker som är inom lagarna, men försök inte ändra på vårat land till något annat. För om ni inte kan hantera ert eget land, vad får dem att tro de kan hantera detta? :/
Ser du så på alla invandrare, eller bara muslimer?
PingviN skrev: Dabrinko skrev: Poängen är väl snarare att det inte är nån vettig muslim i Sverige som vill införa muslimska lagar. Just den där länken är ju bara ett referat till en het debatt på TV, den belyser inte alla fel som Åkesson spottar ut sig i sin artikel (som finns länkad här.
Det räcker att det finns ovettiga (är det ens ett ord?) muslimer, som menar att de representerar hela den muslimska befolkningen i Sverige, som förespråkar diverse dumheter för att folk ska generalisera.
De vettiga muslimerna måste ta för sig mer i media och vända på bilden andra har gett.
Zefar skrev: Ercarret skrev:
Vilka regler är det du pratar om? De som Åkesson pratade om?
Alla. Vi har redan regler för allt. Hur ska kunna förbättra vissa regler?
Ercarret skrev: Belägg?
Orkar inte posta det. Sorry.
Ercarret skrev: Irak? Afghanistan? Historiskt sett även exempelvis Iran? Västs massiva inflytande har knappast gjort dem något gott.
Länder med religionen Islam som grund. Fast Israel...Nej, det orkar jag inte prata om. Nu är det bara Islam som det ska handla om.
På den andra saken tänkte jag mer på att ge kvinnor mer rättigheter där nere. Kommer ihåg att kvinnor inte fick vara lärare eller liknande. Fast det har ändrats nu tror jag. Kan ha gjorts det p.g.a av västländerna. Men inte säker.
Ercarret skrev: Ser du så på alla invandrare, eller bara muslimer?
Det är mest "Islam" jag har problem med, Muslimer bryr jag mig inte om. Förutom de som vill ha sina regler från Islam in i Sverige. Några regler har redan kommit in.
Angående andra religioner så är de inte som Islam. För det är antingen tysta eller har redan sina regler inne i landet.
För andra invandrare så vill jag bara att de inte bara kommer hit och börja göra en massa illegala saker, för det kan de göra i sitt hemland.
Normalt så är de också mycket mindre grupp och de har vad jag vet inte kommit med några nya regler.
Jag är helt ok med Muslimer och alla andra religiösa personer som vill hålla på med sin religion. Helt ok för mig. Hatar dem inte heller.
Gillar bara inte Islam och dess Fanatiska förföljare.
Geralt(isak) skrev: Det finns väll ändå Fanatiska Kristna/Judar what so ever också. Som är lika galna eller vad man ska kalla det..(jag menar inte att alla kristna/judar osv är galna utan fanatikerna..
Gr1peN skrev: Ercarret skrev:
Zefar skrev: De kan bo här hur länge de vill och göra saker som är inom lagarna, men försök inte ändra på vårat land till något annat. För om ni inte kan hantera ert eget land, vad får dem att tro de kan hantera detta? :/
Ser du så på alla invandrare, eller bara muslimer?
Jag håller med Zefar här. Sverige är Sverige, så om man har kommit hit från ondska och död, varför vill man då göra om landet?
Ny kultur kan vara bra, men då ska man inte bli tvingad till att delta eller liknande. Så en till högtid har jag inga problem med, men en ny lag som baseras på religion eller tradition skulle jag motsäga mig. Ex att hedersmord skulle vara okej.
Självklart gäller det inte bara muslimer utan judar, kristna, budhister och hinduismer etc etc.
Ercarret skrev: Zefar skrev: Ercarret skrev: Belägg?
Orkar inte posta det. Sorry.
Om vi ska kunna diskutera på ett vettigt sätt så måste jag veta varför du anser att "islam [inte kan] komma med någon ny regel som kan göra saker bättre. I flesta fall så blir det sämre och mest för kvinnor."
Zefar skrev: Ercarret skrev: Irak? Afghanistan? Historiskt sett även exempelvis Iran? Västs massiva inflytande har knappast gjort dem något gott.
Länder med religionen Islam som grund. Fast Israel...Nej, det orkar jag inte prata om. Nu är det bara Islam som det ska handla om.
Jag ... vet faktiskt inte hur du tolkade min kommentar.
Zefar skrev: Ercarret skrev: Ser du så på alla invandrare, eller bara muslimer?
Det är mest "Islam" jag har problem med, Muslimer bryr jag mig inte om. Förutom de som vill ha sina regler från Islam in i Sverige. Några regler har redan kommit in.
Så du har inga problem med de religiösa, utan bara den tro som de följer? Återigen, vilka "regler" pratar du om? Skulle de gälla för icke-muslimer?
Zefar skrev: Angående andra religioner så är de inte som Islam. För det är antingen tysta eller har redan sina regler inne i landet.
Först: är "landet" Sverige? Så du ogillar en religion som inte har sina "regler" i landet ännu, men har inga problem med religioner som redan har sina regler i landet?
Gr1peN skrev: Ny kultur kan vara bra, men då ska man inte bli tvingad till att delta eller liknande. Så en till högtid har jag inga problem med, men en ny lag som baseras på religion eller tradition skulle jag motsäga mig. Ex att hedersmord skulle vara okej.
Va? Hur kom ett legaliserande av hedersmord in i bilden? Vilka lagar, överhuvudtaget, talas det om som skulle ha islam som grund?
LéVapor skrev: Ojojoj, det här ser ut att kunna spåra ur.
Möjligtvis. Jag ska vara försiktig i mina svar :)
PingviN skrev: Invandring är en jäkligt känslig fråga. Prioritering måste vara att integrera invandrare i det svenska samhället.
Problemet (som jag ser det) ligger i tre olika läger:
Rasism hos svenskar
Rasism hos invandrare
Ovilja att ta hand om problemen hos regeringen
1: Att det finns svenska rasister är det nog ingen som ifrågasätter. Den negativa inställningen till invandring hos många går inte att sopa under mattan. Vettiga invandrare måste ta för sig mer i media och visa att de finns. Jag fattar inte hur de kan låta en liten klick idioter tala för alla invandrare.
2: Rasismen ligger inte bara hos svenskarna. Många invandrare skyr svensk kultur och håller sig för sig själva. Här måste regeringen kliva in och diktera hur det ska fungera, vilket tar mig till punk 3:
3: Svensk regering har sedan 80talet vänt ryggen mot invandringsfrågorna. Det är tydligen en självklarhet att vi ska ta emot många invandrare, men utöver att vi släpper dem över gränserna vill regeringen inte göra mer. Integrationen är 0, rasismen breder ut sig, arbetslösenheten är hög och ingen vill göra något åt det. Integrationsministern verkar ha huvudet så långt upp i arslet att hon inte ens kan se problemen när invandrare får bosätta sig där de vill.
Kanske måste regeringen strama åt tyglarna åt bosättandet och flytta invandrarna dit det finns jobb. Om de sprids ut mer så är chanserna att de integreras större. Klumpar man ihop ett folkslag är det klart att de söker sig till varandra - där finns tryggheten. MEN det innebär också att de isolerar sig från det svenska samhället.
nwasroma skrev: Det stora problemet är att det har blivit en form av vi och dem-tänkande. Förr hade vi en vision om att assimilera invandrare. Idag ska vi istället integrera. Där har Sverige misslyckats kapitalt och vi borde kanske återgå till assimilation som ju bevisligen fungerade med tidigare generationer invandrare...
Ett annat stort problem är den stora bristen på arbetstillfällen. Vi har i flera år, givetvis, haft arbetslöshet, och har inte kunnat ge arbeten till oss som redan bor här (både svenskar och invandrare) ändå släpper vi in ca 90 000 per år. Hur går detta ihop?
|
|
|
My blood! He... he punched out all my blood!
Redigerat 2009-10-21 09:45 av PingviN
|
|
|
|
|
|
|
Titel
Registrerad
2006-02-07
|
Precis som Nwasroma säger: Ett väldigt stort problem är de få arbetstillfällen som finns för invandrare. När vi under 60-talet släppte in utländska europeer assimilerades de snabbt in i samhället p.g.a. att de direkt slängdes ut på arbetsmarknaden. Detta öppnade upp relationer till andra - svenskar - vilket hjälpte båda parter att få en förståelse för varandras kultur, och även möjliggjorde en snabb språklärning för de nyinflyttade.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Titel
Registrerad
2009-02-17
|
Det är en sanning som fortfarande gäller. De nysvenskar som hittar anställning har en mindre benägenhet att "balla ur". Det finns nog många förklaringar till det, men att de har lön och kan försörja sig själva är en. Att de har något som upptar deras tid en annan. En förståelse av det svenska samhället genom att vara arbetstagare ytterligare en. Ju förr en invandrare får jobb desto bättre för alla! Å andra sidan gäller detta alla människor, oavsett ifall de fötts i Sverige eller inte.
|
|
|
Last one to heaven is a loser!
|
|
|
|
|
|
|
Titel
Registrerad
2008-05-31
|
"Kommer ihåg att kvinnor inte fick vara lärare eller liknande. Fast det har ändrats nu tror jag. Kan ha gjorts det p.g.a av västländerna. Men inte säker."
I Irak så var kvinnor fria, fick ha jobb, köra bil, osv osv.
Det var det mest utvecklade landet i mellanöstern.
Detta innan USA invaderade.
"Jag håller med Zefar här. Sverige är Sverige, så om man har kommit hit från ondska och död, varför vill man då göra om landet?"
Det gör man inte, utan är endast något som idioter som folk i sd och dess sympatisörer säger.
Kan bara skratta åt dig Zefar.
|
|
|
Registrerade: 16:04 02-08-01 Oldschool für fan.
|
|
|
|
|
|
|
Titel
Registrerad
2008-05-30
|
Sabomoth för helvete... du är inte välkommen i den här tråden eftersom du uppenbarligen inte kan diskutera på samma nivå som alla andra.
Gå härifrån.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Titel
Registrerad
2009-03-12
|
Jag flikar in i den hätska debatten med ett påstående för att sedan ge mig av.
"Alla är rasister, på olika nivåer."
Sådär, debattera och smutskasta bäst ni vill. Men ni ska ha Voltaires fina uttalande i baktanke: "Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för din rätt att uttrycka dem" Samtidigt länkar jag lite snabbt till http://sv.wikipedia.org/wiki/Yttrandefrihet
Jag kommer antagligen inte att titta in här något mer så ni får gärna köra er vanliga stil och kalla mig för något opassande. Kalla det även fegt, det stämmer. Men jag känner att det är inte värt att ta diskussionen om invandring här.
MVH
sKog
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Titel
Registrerad
2003-04-05
|
Varför skulle du yttra dig öht då? -_-
Hursom så är jag i princip rakt av med Pingu i den här frågan, även om jag skulle vilja se en sänkning av mängden flyktingar vi tar emot. Bättre att ta hand om de vi redan har, än att kuka framtiden för alla som redan nu står i utanförskap.
|
|
|
And she says; Give me one good reason not to empty the heart of all its zeros and ones.
|
|
|
|
|
|
|
Titel
Registrerad
2003-10-09
|
Utvisa främlingsfientliga!
|
|
|
Kapitalism är en ful tanke och den fungerar inte i verkligheten.
|
|
|
|
|
|
|
Titel
Registrerad
2003-04-05
|
Haha, slagord!
Jag är inte främlingsfientlig dock, jag gillar invandring och hela biten. Däremot så tycker jag inte att det är rättvist mot folket vi tar in om vi inte kan sörja för deras bästa och ge dem ett hyfsat utgångsläge. En 1a med en familj på 7 pers i ett ghetto är inte ett hyfsat utgångsläge för någonting annat än bidragsberoende.
|
|
|
And she says; Give me one good reason not to empty the heart of all its zeros and ones.
|
|
|
|
|
|
|
Titel
Registrerad
2008-05-31
|
http://www.dn.se/ekonomi/invandringen-okar-sverig
es-utrikeshandel-1.954118
Om svenska chefer slutade att vara rasister och anställde invandrare så skulle allt se mycket bättre ut.
Om svenska bostadsköer slutade att vara rasister och hyrde ut till invandrare så skulle allt se mycket bättre ut.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Titel
Registrerad
2003-10-09
|
Ullvanten skrev: Haha, slagord!
Jag är inte främlingsfientlig dock, jag gillar invandring och hela biten. Däremot så tycker jag inte att det är rättvist mot folket vi tar in om vi inte kan sörja för deras bästa och ge dem ett hyfsat utgångsläge. En 1a med en familj på 7 pers i ett ghetto är inte ett hyfsat utgångsläge för någonting annat än bidragsberoende.
Det var inte mot dig.
Jag hatar främlingsfientlighet rent allmänt och skulle gärna se att de fick vad de förtjänar; utvisning så de själva får känna hur det känns.
|
|
|
Kapitalism är en ful tanke och den fungerar inte i verkligheten.
|
|
|
|
|
|
|
Titel
Registrerad
2008-05-30
|
chiefen* skrev:
Jag hatar främlingsfientlighet rent allmänt och skulle gärna se att de fick vad de förtjänar; utvisning så de själva får känna hur det känns.
De vill inte veta hur det känns. De vill ha sitt land för sig själva.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Titel
Registrerad
2006-08-31
|
Vi kan väl sicka alla rascister till ett annat land än Sverige och kolla hur länge de överlever där borta
|
|
|
I'm the goddamm Batman!
|
|
|
|
|
|
|
Titel
Registrerad
2004-11-15
|
Man har ju sett hur länderna de flesta flyr ifrån ser ut. Inte skulle jag vilja bo där heller. Sverige är ett himmelrike på jorden jämfört med de platser man lever under existensminimum. Visst, finns många andra bra platser på jorden, men jag skulle inte stänga portarna för någon som kommer från hemska platser.
Pengar är aldrig problem, plats är det aldrig problem med här i Sverige. Det är folks inställning som sätter käppar i hjulet på integrationen. Anställ en person med icke-svenskt namn och inse att man förmodligen gör en insats. Problem med språket är oftast bara tillfälligt, att de kanske är lågutbildad är också bara tillfälligt. Invandrare är oftast vana att slita dubbelt så mycket om dagen som vi svenskar. 8-timmars arbetspass är bara tänkbart i de bästa länderna i väst. Folk från afrika tex kan jobba klart mer än oss om man ber om det.
Som vanligt är det ju också våran egen inställning gentemot andra och tredje-generationens invandrare att de inte gillar oss, då vi själva ser ner på dem. Man ser oftast bara andras brister, inte sina egna. Så det är helt ologiskt att läget är som det är idag.
Sd har ett enda rätt, integrationen idag duger inte. Sen deras metoder för att bemöta den är bara fel. Jag tycker mer pengar ska satsas, fler får flytta in. Vi behöver mer folk och en egen större marknad att sälja till. Det är därför vi drabbats så hårt att finanskrisen, vi är beroende av att sälja till andra, vi har ingen egen stark marknad pga befolkningstätheten i vårt land.
|
|
http://www.starwars.se/
Redigerat 2009-10-21 13:42 av Wilfer88
|
|
|
|
|
|
|
Titel
Registrerad
2009-02-01
|
Sabomoth skrev: http://www.dn.se/ekonomi/invandringen-okar-
sveriges-utrikeshandel-1.954118
Om svenska chefer slutade att vara rasister och anställde invandrare så skulle allt se mycket bättre ut.
Om svenska bostadsköer slutade att vara rasister och hyrde ut till invandrare så skulle allt se mycket bättre ut.
Vad är det med dig och teorier? Bara för att två saker inträffar samtidigt betyder inte det att de hör ihop.
Läste du ens vad han "studie" gick ut på? Han mätte bara.
Om jag skrev att ökat stöd för Sverigedemokraterna leder till högre utrikeshandel bara för att båda ökar samtigt så skulle det vara åt helvete.
Få invandrare får betydelsefulla jobb inom utrikeshandeln, så varför skulle de bidra till att den ökar?
|
|
|
- U torrent
- Micro torrent
|
|
|
|
|
|
|
Titel
Registrerad
2008-05-31
|
Så invandrare som öppnar små butiker som handlar med hemlandet för att få hit deras mat hjälper inte alls till.
Har DU ens läst artikeln?
Studier brukar gå ut på att mäta.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Titel
Registrerad
2007-08-27
|
PingviN skrev: Sabomoth för helvete... du är inte välkommen i den här tråden eftersom du uppenbarligen inte kan diskutera på samma nivå som alla andra.
Gå härifrån.
Gäller det inte längre?
|
|
It's all about professionalism.
SteiVoid 2 is coming!
|
|
|
|
|
|
|
Titel
Registrerad
2009-02-01
|
Sabomoth skrev: Så invandrare som öppnar små butiker som handlar med hemlandet för att få hit deras mat hjälper inte alls till.
Har DU ens läst artikeln?
Studier brukar gå ut på att mäta.
Vet du vart svenskar får sina saker i butikerna? Det är inte mycket som kommer från Sverige.
Studier går ut på att mäta. Men den studien visade ingenting. Bara att invandringen har ökat och utrikeshandeln har ökat.
Invandringen har ökat, föroreningarna har ökat. Betyder det att det är invandringens fel?
|
|
|
- U torrent
- Micro torrent
|
|
|
|
|
|
|
Titel
Registrerad
2008-05-31
|
Läs artikeln så blir allt klart för dig.
Att säga emot bara för att det går emot det du tycker är så otroligt barnsligt.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Titel
Registrerad
2009-02-01
|
Sabomoth skrev: Läs artikeln så blir allt klart för dig.
Att säga emot bara för att det går emot det du tycker är så otroligt barnsligt.
Jag har läst artikeln.
Bara för att någon har andra åsikter än dig behöver du inte kalla dem barnsliga.
Jag ifrågasätter artiklar oavsett vems sida den gynnar. Är faktan inte trovärdig så ska man inte presentera det som fakta
|
|
|
- U torrent
- Micro torrent
|
|
|
|
|
|
|
Titel
Registrerad
2008-05-31
|
Läs artikeln och sluta göra bort dig.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Titel
Registrerad
2002-11-20
|
Kan du inte säga hur du drar dina slutsatser istället, Sabo? Gr1pen har uppenbarligen inte lika lätt som du att hitta just dina slutsatser.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Titel
Registrerad
2009-02-01
|
Sabomoth skrev: Läs artikeln och sluta göra bort dig.
Åter igen, jag har läst artikeln.
Om du fick en artikel som hade en studie som visade att blåögda människor lever längre eftersom de hade jämfört en brunögd och en blåögd människa. Skulle du lita på den artikeln?
|
|
|
- U torrent
- Micro torrent
|
|
|
|
|
|
|
Titel
Registrerad
2006-07-14
|
|
|
|
"It's okey, he's just admiring the shape of your skull"
"Det skulle bara få mig att tro att jag är tillbaka i Kairo"
|
|
|
|
|
|
|
Titel
Registrerad
2009-06-09
|
Fredrik Malm (FP) mötte Jimmie Åkesson (SD) i SVT Debatt igår, angående den senares debattartikel i Aftonbladet häromdagen.
I slutet satt jag och var mer irriterad på Malm än Åkesson, och det var väl knappast det resultat som jag trott att debatten skulle ge. Jag har satt och funderat lite på varför, och jag tror att det var för att Malm hoppade på Åkesson och SD i högre grad än han faktiskt argumenterade emot dem. Åkesson å andra sidan är bra att ständigt positionera SD som ett parti som aldrig får tala till punkt. När dessa två argumentationtekniker möts så är det kanske inte konstigt att SD "vinner".
Kan inget politiskt parti skicka någon som faktiskt kan argumentera? Det är ju helt värdelöst att "ta debatten" om man inte kan debattera ordentligt.
Det var först när programledaren Belinda Olsson faktiskt började fråga ut Åkesson som hålen i SD:s teorier började bli tydliga.
Go FP, liksom.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Titel
Registrerad
2009-02-01
|
Ja, det är idiotiskt att ha en debatt med "fienden" när man skickar veklingar
|
|
|
- U torrent
- Micro torrent
|
|
|
|
|
|
|
Titel
Registrerad
2008-05-31
|
"Kan du inte säga hur du drar dina slutsatser istället, Sabo? Gr1pen har uppenbarligen inte lika lätt som du att hitta just dina slutsatser."
Om han inte har det så har han inte läst artikeln.
Det står svart på vitt där.
Och för att ytterligare förstärka sannolikheten att han inte har läst artikeln så försöker han jämföra med saker som inte artikeln ens hade nått att göra med.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Titel
Registrerad
2009-02-01
|
Sabomoth skrev: "Kan du inte säga hur du drar dina slutsatser istället, Sabo? Gr1pen har uppenbarligen inte lika lätt som du att hitta just dina slutsatser."
Om han inte har det så har han inte läst artikeln.
Det står svart på vitt där.
Och för att ytterligare förstärka sannolikheten att han inte har läst artikeln så försöker han jämföra med saker som inte artikeln ens hade nått att göra med.
Och åter igen kommer du med ett snäsigt svar.
Jag har läst artikeln och håller inte med hur den studien har utformats. Om du har en annan syn på det får du gärna dela den.
Så du menar alltså att hans slutsats från den där studien är något man ska ta på allvar och acceptera som fakta?
Kom med ett riktigt svar eller håll dig till veckans.
|
|
|
- U torrent
- Micro torrent
|
|
|
|
|
|
|
Titel
Registrerad
2008-05-31
|
Läs artikeln då.
Står väldigt tydligt där varför du inte kan tänka så som du gör.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Titel
Registrerad
2006-11-08
|
PingviN skrev: Sabomoth för helvete... du är inte välkommen i den här tråden eftersom du uppenbarligen inte kan diskutera på samma nivå som alla andra.
Gå härifrån.
Läste bara hans första inlägg men han är fett vettig. Tror att du överreagerar lite. Man kan antingen välja att skratta åt hur korkade Zefars "åsikter" är eller gråta över vårt samhälle som utvecklar såpass inskränkta individer. Och Sabo gör rätt när han väljer att skratta!
Så, nu ska jag lämna er lilla tråd ifred.
|
|
|
Hans ögon voro stora och himmelsblå och riktades oavvänt mot det han såg på
|