Bli medlem på PCGamer:s forum!
Här i PC Gamers forum ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på PCGamer.se. Läs våra regler.
Flash
Titel Pelletsbud
Registrerad 2006-02-07
Inlägg 2 720

Det är ganska enkelt att lösa problemet med ungdomsarbetslöhet, men då får man andra problem. Förr i tiden (1970-talet) var arbetslösheten i generellt på några få procent, men sedan dess har den fluktuerat mellan 7-14%.

Det beror inte så mycket på att världen blivit mindre gynnsamt för jobb, som en aktiv politik när man snarare än keynesianism (med bekämpning av arbetslöshet) snarare arbetar enligt Milton Friedman-doktrinen (med att bekämpa inflation).

Så, att vi har hög arbetslöshet idag beror på att vi (se: ekonomer) finner det mer gynnsamt än att ha hög inflation. Alltså skulle situationen - från det synsättet - vara värre om vi återgått till en tid med låg arbetslöshet.

best_jeppe
Titel Taiwanesisk krympling
Registrerad 2002-08-28
Inlägg 6 834

Flash skrev:
Det är ganska enkelt att lösa problemet med ungdomsarbetslöhet, men då får man andra problem. Förr i tiden (1970-talet) var arbetslösheten i generellt på några få procent, men sedan dess har den fluktuerat mellan 7-14%.

Det beror inte så mycket på att världen blivit mindre gynnsamt för jobb, som en aktiv politik när man snarare än keynesianism (med bekämpning av arbetslöshet) snarare arbetar enligt Milton Friedman-doktrinen (med att bekämpa inflation).

Så, att vi har hög arbetslöshet idag beror på att vi (se: ekonomer) finner det mer gynnsamt än att ha hög inflation. Alltså skulle situationen - från det synsättet - vara värre om vi återgått till en tid med låg arbetslöshet.

En föredetta socialdemokratisk minister sa exakt samma sak i någon dokumentär eller något jag såg för ett tag sedan. Att när det gäller ekonomi så får man antingen välja mellan hög arbetslöshet eller hög inflation och i Sveriges fall har man valt att hålla inflationen låg och då blir istället arbetslösheten hög.

Sverige skulle alltså om de bara ville kunna göra så att arbetslösheten blir väldigt låg (runt 2%) men de vill inte på grund av inflation. Ska se om jag kan hitta den dokumentären. Tror att jag postade det här på forumet till och med när det begav sig.

Remus
Titel Storröjare
Registrerad 2004-04-12
Inlägg 4 253

Varför vill man ha hög inflation? Högre konkurrens om jobben och arbetsgivare slipper betala ut mer löner och högre löner?

Shodan
Registrerad 2008-05-14
Inlägg 4 526

Du menar låg inflation?

best_jeppe
Registrerad 2002-08-28
Inlägg 6 834

Två av tre arbetslösa får ingen arbetslöshetsersättning alls.

Isländsk vrede gav rekordåterhämtning

Tydligen så kan det vara produktivt att demonstrera och kasta sten och skit ibland. Island har väl fördelen gentemot Grekland att de inte är med i Euron dock.

Ändra reglerna för skadestånd till brottsutsatta

Helt stört hur det där systemet med skadestånd fungerar. Min flickväns syster blev misshandlad på sitt jobb och förövaren dömdes till skadestånd. Brottofferfonden (eller vad den nu heter) betalade ut hälften av pengarna och behöll den andra hälften för sig själv. Att få ut ett skadestånd man har dömts till är tydligen extremt jävla omständigt och tar mycket energi.

Gamerpappan
Titel Pelletsbud
Registrerad 2003-05-07
Inlägg 3 795

best_jeppe skrev:

Det beror väl på att så många lämnat a-kassan om jag fattar artikeln rätt?

Shodan
Registrerad 2008-05-14
Inlägg 4 526

Japp alliansen har försökt skrämma bort så många som möjligt från a-kassan genom höjda avgifter med god effekt.

PingviN
Titel Elitskaldjur
Registrerad 2008-05-30
Inlägg 12 299

best_jeppe skrev:

Isländsk vrede gav rekordåterhämtning

Tydligen så kan det vara produktivt att demonstrera och kasta sten och skit ibland. Island har väl fördelen gentemot Grekland att de inte är med i Euron dock.

Går inte riktigt att jämföra situationen i Grekland med vad som hände på Island. Islänningarna var betydligt mer sansade och hade mycket bättre förutsättningar.

shodan: Det här med a-kassa är lurigt. Att avgiften borde vara högre i branscher med hög risk för arbetslöshet är ju i sig inte särskilt konstigt, det är ju en försäkring trots allt. Sedan tycker jag det är dags att diskutera (på riktigt) en obligatorisk a-kassa istället för en frivillig sådan. Jag förstår inte varför någon skulle vara emot det.

Remus
Titel Storröjare
Registrerad 2004-04-12
Inlägg 4 253

En snabb offtopic fråga nu när vi snackar om a-kassa.

Är man berättigad till a-kassa i flera år eller vad händer om man varit arbetslös i mer än 450 dagar? Då kommer man automatiskt in i fas 3 men man får väl ersättning fortfarande från försäkringskassan?

Vad jag läst skall man få 65% då i fas 3 av sin tidigare lön.

SkogsMullen
Titel Pelletsbud
Registrerad 2002-11-23
Inlägg 1 386

Remus skrev:

Är man berättigad till a-kassa i flera år eller vad händer om man varit arbetslös i mer än 450 dagar? Då kommer man automatiskt in i fas 3 men man får väl ersättning fortfarande från försäkringskassan?

Med A-kassa så kan man inte välja den igen om det har gått 450 dagar och du inte har hittat nått jobb.
Försäkringskassan kommer man ha ända tills man har fått jobb eller om man är i Fas 3. Man får runt 5600 efter skatten med försäkringskassan. Hade varit trevligt om man fått mer om man hade en fas 3 plats för man gör vanligt jobb som andra men det är lagligt nu att arbeta för den summan.:|

Remus
Titel Storröjare
Registrerad 2004-04-12
Inlägg 4 253

SkogsMullen skrev:
Remus skrev:

Med A-kassa så kan man inte välja den igen om det har gått 450 dagar och du inte har hittat nått jobb.
Försäkringskassan kommer man ha ända tills man har fått jobb eller om man är i Fas 3. Man får runt 5600 efter skatten med försäkringskassan. Hade varit trevligt om man fått mer om man hade en fas 3 plats för man gör vanligt jobb som andra men det är lagligt nu att arbeta för den summan.:|

WTF? Jag har för mig jag läste att man skall få 65% av sin lön man hade när man jobbade i FAS 3!

Då skall jag ha minst 10.000kr.

best_jeppe
Registrerad 2002-08-28
Inlägg 6 834

Remus skrev:

Japp, stämmer. Jag har varit arbetslös till och från i 3 år nu och jag började få pengar från FK när A-kassedagarna tog slut. Och de är 65% av vad jag hade som lön när jag jobbade vilket blir ca 9000 kr/månaden. Men just nu så jobbar jag vilket känns jävligt skönt. Synd att det bara är 6 1/2 vecka dock.

Edit: @Remus: Det är 65% eller max 680 kr/dag.

Remus
Titel Storröjare
Registrerad 2004-04-12
Inlägg 4 253

best_jeppe skrev:
Remus skrev:

Japp, stämmer. Jag har varit arbetslös till och från i 3 år nu och jag började få pengar från FK när A-kassedagarna tog slut. Och de är 65% av vad jag hade som lön när jag jobbade vilket blir ca 9000 kr/månaden. Men just nu så jobbar jag vilket känns jävligt skönt. Synd att det bara är 6 1/2 vecka dock.

Okej, men då får jag ju mer då om jag blir med i fas 3 än nu.. Just nu får jag 6000kr i månaden.

När jag jobbade tjänade jag 18-19.995kr i månaden. 65% av det blir i runda slängar 9000-10.000kr.

Så du får bara jobba 6½ vecka nu och sen får du inte jobba mer?

SkogsMullen
Titel Pelletsbud
Registrerad 2002-11-23
Inlägg 1 386

Remus skrev:
SkogsMullen skrev:
Remus skrev:

WTF? Jag har för mig jag läste att man skall få 65% av sin lön man hade när man jobbade i FAS 3!

Då skall jag ha minst 10.000kr.

Har haft väldigt svårt att få jobb, vad än jag sökte så fick jag inget tillbaka, så det jag får är väl för de som inte har fått nått jobb.

Men tillbaka på tråden igen

http://www.expressen.se/nyheter/nyheter/vilda-demonstrationer-i-kabul/

Kanske bör lära sig att behärska sig lite.

best_jeppe
Registrerad 2002-08-28
Inlägg 6 834

Remus skrev:
best_jeppe skrev:
Remus skrev:

Okej, men då får jag ju mer då om jag blir med i fas 3 än nu.. Just nu får jag 6000kr i månaden.

När jag jobbade tjänade jag 18-19.995kr i månaden. 65% av det blir i runda slängar 9000-10.000kr.

Så du får bara jobba 6½ vecka nu och sen får du inte jobba mer?

Jag får såklart jobba mer men jag är projektanställd. Jobbar på SVT som rekvisitörsassistent och jag är bara anställd under de 3 veckor det tar att planera och fixa rekvisista, 3 veckor av inspelning och 1/2 vecka av nedmontering av inspelningsplatsen.

Alltså, du får inte mer pengar av att gå in i FAS 3. Ersättningen förändras inte utifrån om du går från A-kassa till FAS 1, 2 eller 3. Du får samma pengar. Det enda som kan ändra ersättningen är om du får jobba över ett halvår och då blir berättigad till en ny ersättningsperiod. Men om du tjänade 18 - 20 000 i månaden och bara får ut 6 000 så är något snett.

Var du med i någon akassa? För min ersättning är ju baserad på vad jag fick från akassan.

fiechen
Registrerad 2003-10-09
Inlägg 6 340

http://www.dn.se/nyheter/sverige/kronprinsessan-victoria-och-prins-daniel-pa-forlossningsavdelningen

Ytterst intressant om det skulle visa sig att ungen är missbildad eller har något slags hjärnskada.

"– Allting är normalt. Det finns inget onormalt."

Inte ens onormalt normalt?

Thane
Registrerad 2007-05-23
Inlägg 5 153

Nu blev alla feminister glada. Det ska vara en kung inte en drottning!

Shodan
Registrerad 2008-05-14
Inlägg 4 526

Vad spelar det för roll? De har ingen makt och är bara trams. Ska varken ha kung eller drottning eller apa eller vad som helst som inte är folkvald.

Raderad
Raderad
Titel
Registrerad 2014-09-19
Inlägg 0

Thane skrev:
Nu blev alla feminister glada. Det ska vara en kung inte en drottning!

Vad i hela friden menar du med det här? Förklara.

Shodan
Registrerad 2008-05-14
Inlägg 4 526

Maskulinisterna vill ha kung :D

best_jeppe
Registrerad 2002-08-28
Inlägg 6 834
best_jeppe
Registrerad 2002-08-28
Inlägg 6 834

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/vi-bor-rosta-nej-till-fordragsandring-i-eu_6875621.svd

Helt jävla absurd. Hoppas VERKLIGEN att den där skiten inte går igenom. Det är så jävla otäckt så jag tror knappt att det är sant.

Raderad
Raderad
Titel
Registrerad 2014-09-19
Inlägg 0

Fan, lite mer ordning och reda är bara bra.

Zelaxe
Registrerad 2006-05-05
Inlägg 5 098

best_jeppe skrev:
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/vi-bor-rosta-nej-till-fordragsandring-i-eu_6875621.svd

Helt jävla absurd. Hoppas VERKLIGEN att den där skiten inte går igenom. Det är så jävla otäckt så jag tror knappt att det är sant.

För mig som inte orkar läsa Vs vägg av text, vad exakt är det som ändras?

best_jeppe
Registrerad 2002-08-28
Inlägg 6 834

Titta på videon då den förklarar samma sak. Men i stort så betyder det om Sverige skriver under och går med i den där ESM-fonden så måste vi följa det och kan aldrig backa ur det. Om Bryssel säger att de behöver pengarna så måste Sverige bidra med sin andel vilket är ca 200 miljarder kr inom 7 dagar från att Bryssel säger till. Samtidigt så har allt det som rör fonden åtalsimmunitet, vi kan inte stämma dem men de kan stämma oss. De får också immunitet mot husrannsakan, undersökningar och allt annat.

Det blir med andra diktator-fasoner och har vi gått med i fonden så har vi ingenting att säga till om utan måste blint lyda.

SkogsMullen
Titel Pelletsbud
Registrerad 2002-11-23
Inlägg 1 386

Låter inte trevligt, får hoppas att det inte går igenom.

PingviN
Titel Elitskaldjur
Registrerad 2008-05-30
Inlägg 12 299

Dödsrisk liten för skötsamma bilförare

VA?! Menar de på riktigt att risken för att man dör i trafiken är lägre om man kör skötsamat och har en bra bil? Av alla onödiga undersökningar måste det här vara bland de mest onödiga.

Jorden är rund och stjärnorna många.

best_jeppe
Registrerad 2002-08-28
Inlägg 6 834

PingviN skrev:
Dödsrisk liten för skötsamma bilförare

VA?! Menar de på riktigt att risken för att man dör i trafiken är lägre om man kör skötsamat och har en bra bil? Av alla onödiga undersökningar måste det här vara bland de mest onödiga.

Jorden är rund och stjärnorna många.

Bild

nwasroma
Titel Pelletsbud
Registrerad 2006-07-14
Inlägg 3 549

best_jeppe skrev:

Överhuvudtaget är de flesta åtgärder som lämnar över svensk makt till främmande krafter mycket negativa. Ut ur EU!

Remus
Titel Storröjare
Registrerad 2004-04-12
Inlägg 4 253

Vad tror ni om detta?

Ditt internet kan förloras 8 Mars

Varför har inte BBC, Aftonbladet, DN eller Expressen skrivit om detta?

Jag tror detta är något sjukt skämt.

Tänker inte klicka på den där länken och se ifall jag är grön eller röd.

Online just nu

Du är inte inloggad. Logga in för att få tillgång till fler funktioner.

Forumet modereras av PCGamer Crew.
Har du synpunkter på modereringen, var vänlig kontakta oss.

Anmäl inlägg och trådar som bryter mot forumets regler.

Alla kan läsa det här forumet.
Inloggade användare kan skriva i det här forumet.

Just nu är 0 medlemmar online. 0 foruminlägg har postats idag.