Gotham City Impostors

Gotham City Impostors

Publicerad

Förr i tiden var alla fps så här mentala har jag hört.

Efter att ha bevittnat framgångarna som Team Fortress 2 rönt har lustiga, lagbaserade förstapersonsskjutare blivit en prominent genre. Warner brothers slevade ut en skopa förtroende till ärrade Monolith, som nu ska försöka trollbinda publiken med Batmanlicensierat mörsande.

Bisarrt är bara förnamnet.

Gotham City Impostors är raka motsatsen till Arkham Citys stilrena smygande. När Batman och Jokern är upptagna på annat håll tar stora grupper fanboys över gatorna och krigar fritt. Dessa ligister har inte tillgång till samma högteknologiska prylar som sina förlagor utan får nöja sig med skjutvapen, björnsaxar och välplacerade studsmattor. Detta gör upplägget kaotiskt och många spelare väljer att hålla sig på marken så lite som möjligt. Glidflyg och änterhakar gör att man ofta blir tvungen att hålla koll på himlen för att inte bli mosad av en framflygande superhjälte. Man är bättre förberedd för Gothams gator om man har fler lirade timmar i Quake och Unreal än Call of Duty eller Battlefield.

Fem kartor och tre spellägen kan tyckas vara lite snålt. Kartorna kompenserar dock sin fåtalighet genom att alla vara distinkta och mångfacetterade. Studsmattor, rullskridskoramper och luftströmmar för glidflygande är placerade med lagom avstånd och choke points och plattformar är lätta att hålla ordning på. Deathmatch, checkpoint och ctf är grundlägen som blivit lagom skruvade genom tematisering. I läget fumation ska lagen försöka ta över tre gasmaskiner för att fylla atmosfären med fladdermöss respektive lustgas. I psych warfare hämtar man ett batteri för att sätta igång en propagandamaskin som försätter motståndarlaget i vapenlös panik, så att det blir fritt fram att plöja ner dem.

Hur Games for windows live lyckats överleva så här länge är ett mysterium. Systemet gör inte annat än att skapa problem och att starta Gotham City Impostors känns nästan lite komiskt. Logga in på Steam och dra igång spelet. Det loggar då in dig på Gfwl och du rekommenderas även att logga in med ett Warner bros-id för att därigenom logga dina framsteg. En halvfärdig matchmaking gör att man ofta kan bli sittande framför en tom lobby i flera minuter, undrande om något gick fel. En match blev något prekär då samtliga mina lagmedlemmar blev utkickade när spelet började. Kvar var jag att slåss ensam mot ett fulltaligt motståndarlag. Dessa problem sätter käppar i hjulen för vad som kunnat vara så mycket trevligare, och när vissa matcher bara varar i några minuter så är väntetiden ofta outhärdlig.

Orutinerat!

Levelsystemet är välgjort där alla vapen tekniskt sett är tillgängliga från början. Man kan inte låsa upp överjävliga vapen direkt så nybörjare slipper våldsamma kallduschar. Det finns även experience-bonusar och annat otyg att köpa för riktiga pengar, vilket dock än så länge inte inkräktar nämnvärt på upplevelsen.
Gotham City Impostors är barnsligt roligt förstapersonsskjutande som fastslår att genren var lite skönare under rocketjumpandets tid. En stor mängd tillbehör, vapen och klassmodifieringar gör att man får experimentera länge för att hitta sin egen spelstil. Det är grafiskt skojfriskt och har en stark personlighet. De tekniska tillkortakommandena gör det däremot svårt att bli riktigt nöjd. En uppdatering som gör det möjligt att komma in i en redan pågående match är på väg men i skrivande stund är det alltför bökigt att få börja spela. Känslan av att spelet vill ha mer av dina pengar naggar också helhetsintrycket i kanten, men grundkonceptet är trots allt tillräckligt bra för att fungera.

Om spelarna inte sviker och man inte börjar ta betalt för fuskfunktioner, kan Gotham City Impostors hålla sig flytande och bli en utmanare till TF2 framöver.

PC Gamer logotype

Betyg: 73%