Alan Wake

Alan Wake

Publicerad

Sent ska syndaren vakna.

Efter sina framgångar med Max Payne-spelen fick finska Remedy välförtjänt status. Att utveckla storslagna spel kostar däremot mycket pengar. För att kunna fortsätta i stor skala sålde man Max Payne-rättigheterna till Take two och lät Microsoft publicera deras nästa titel Alan Wake. Microsoft valde att göra spelet Xbox 360-exklusivt och utlovade ingen som helst pc-release. Till slut tog Remedy saken i sina egna händer och släppte spelet på Steam, till vår stora förtjusning. 48 timmar senare hade man tjänat in omkostnaderna för pc-släppet.

Staden Bright falls spelar en av huvudrollerna.

Alan Wake är en framgångsrik skräckförfattare som drabbats av skrivkramp och sömnlöshet. Tillsammans med sin fru Alice åker han på semester till det lilla samhället Bright falls i hopp om att vila ut. Plötsligt är hans käresta bortförd och landskapet har svepts in i ett onaturligt mörker. Utspritt över orten hittar Alan sidor av ett manuskript han själv skrivit – trots att han inte har något minne av det – och han tvingas leva ut de skräckscenarion sidorna beskriver. Med ficklampa och skjutvapen slåss Alan mot inre demoner och yttre hot i en värld av månskuggor. Hans resa är främst en han gör på egen hand, men de personer han stöter på är välskrivna om än något stereotypa. Alla från kändispsykologen Emil Hartman till sheriff Sarah Breaker känns personliga och det är glädjande att spelets kvinnor porträtteras på ett nyanserat sätt.

Det illasinnade mörkret använder lokalbefolkningen som våldsamma marionettdockor. Inavlade skogshuggare blir i natten en smärre armé av yxmördare och ficklampan blir ett viktigt vapen. Man tvingas pytsa ut det ljus man har tillgång till för att spara på batterierna och på högre svårighetsgrader är det mer regel än undantag att man är får slåss för sitt liv. När poltergeistobjekt börjar härja utbryter en kamp mot fysikmotorn och den lovecraftianska ondskan, vars fotsoldater anfaller i precis lagom mängd för att man ständigt ska tvivla på sin förmåga att överleva.

Världen som Wake tvingas ta sig igenom balanserar på randen mellan igenkänning och förvrängning. Klaustrofobin kommer smygande när man saknar extrabatterier och den täta barrskogen sluter sig runt stigen omkring dig. Ändå är det inte alltför långt till den ensamma lyktan där framme. Man viftar ficklampans ljuskägla fram och tillbaka som en ljussabel och är övertygad om att något kommer att hinna ifatt. Plötsligt hör man röster bakom sig. De svajar onaturligt, våldsamt, i tonart och säger något om hur hälsosamt det är att vara ute i skogen. Varelserna rör sig alltid lite snabbare än författaren och att bara springa är ofta lönlöst. Man motar bort dem med lite ljus och försöker komma närmare ljuskällan. Med bara några meter kvar hör man det omisskännliga ljudet av en glödlampa som går sönder. Man är i en värld av problem.

Myspanik i skitig skog. Alan Wake i ett nötskal.

Skräcken i Alan Wake är inte smutsigt påtaglig och innefattar bara minimala mängder splatter. Det bjuds några jump scares, men ofta tar obehaget sig formen av krypande olust och tvivel på den egna psykiska hälsan. Det blir även stundtals roligt, både genom Twilight zone-pastischerna som visas på olika tv-skärmar och samspelet med Wakes agent Barry Wheeler. Spelet blir aldrig frustrerande svårt utan kunde tvärtom mått bra av en något högre svårighetsgrad. Ofta nöjer man sig dock gott, och vissa bjässar tål trots allt en hög pistolskott innan de lägger av.

Trist marknadsplanering och byråkrati har hållit detta utomordentliga spel borta från pc-plattformen alltför länge. Faktum är att många Xboxägare också missade galenskapen vid första släppet. Nu finns chans till bot och bättring! Pc-Alan skickas också med de två kompetenta extraepisoder som tidigare släppts som dlc. Om Remedy fått som de velat hade vi fått spela det här för länge sedan. Alan Wake har vandrat i mörkret i nästan två år, men har äntligen hittat hem.

PC Gamer logotype

Betyg: 88%

On