Dragon Commander

Dragon Commander

Publicerad

Belgiskt spel om drakar. Med jetpacks.

I Dragon Commander spelar man en drakprins som ser sin far bli dödad på grund av att han inte vill acceptera en ny religion som sprider sig som en löpeld genom Rivellon. Denna religions största förkämpe är drakriddaren Aurora, som påbörjat ett sorts heligt krig mot hela landet. Som drakprins ska du leda motståndstrupperna i strid samtidigt som du hanterar diplomatiska situationer. Då är det fördelaktigt att du kan förvandla dig till en gigantisk drake med jetpack.


http://www.pcgamer.se/bilder/?id=642260
Actionstrategi på lsd är hett i Belgien just nu.


Rivellon är uppdelat mellan spelaren och övriga fem fraktioner. Dwarfs, elfs, imps, lizards och undead är alla arketyper av verkliga nationer och politiska ideologier. Exempelvis är dvärgarna ärkekapitalister med familjevärderingar, de odöda fundamentalistiskt religiösa och imperna ateister som ligger i teknologisk framkant. Dessa premisser ska användas i de val som man tar ställning till, där många är rena fantasy-omskrivningar av historiska och relativt moderna världshändelser. Jag slänger ett getöga på de utstakade händelseförlopp som är färdigskrivna och finner ganska klara referenser till både arabiska vårar och europeiska unioner. Huruvida man lyckas behålla dessa smarta referenser utan att det blir plumpt är en av de oklarheter som inte riktigt går att bena ut på förhand.

Den taktiska kartan över landmassan bjuder in till en sorts förenklat Total War, där spelpjäser flyttas omkring och spelkort med hjälpmedel spelas ut för att hela världen ska kunna räddas från teokratiskt zombiestyre. Varje region har värden för guldintag och huruvida där finns fabriker avgör om du kan bygga enheter eller inte. Varje område tillhör ett folk, som förstås blir kinkiga om du utövar diplomati som de inte tycker om. Att gifta sig med alvernas prinsessa ökar förstås deras goodwill, men vid en eventuell skilsmässa så rasar folket och det blir svårare att behålla makten utan militärstyrkor på plats. Undersköna prinsessor och relationen till dessa är något som utvecklarna gärna beskriver ingående, med pubertal fascination. Det lättklädda dam-tamagotchi-moment som utspelas i moderskeppets sovrum är något som kanske kan skrämma bort spelare som inte regelbundet läser Fhm eller Moore. Förhoppningsvis blir händelseförloppen lite mer mångbottnade än "smila in dig hos den här bruden för att få ligga och få fördelar i strid".


http://www.pcgamer.se/bilder/?id=642255
Ett spel om drakar. Med jetpacks. Vi håller tummarna.


Realtidsstrategi- och actionlägena är det som spelet i slutändan står och faller på. Ett överblicksläge med klassiska hälsomätare över varje enhet gör att det hela känns självklart från början. Flankera fiendens artilleripjäser med mer lättviktiga enheter och skär igenom deras defensiv med stora kanoner. Under striderna är det även viktigt att resa byggnader som gruvor, kanontorn, fabriker och laboratorier. Dessa är temporära och går förlorade efter slaget, men blir otroligt viktiga under större strider. I striderna används en ny pott av pengar, och att slösa bort sitt guld under striden påverkar inte din totala guldreserv. Att leda en armé blir snäppet mer lätthanterligt när man råkar vara en snubbe som kan förvandla sig till en hiskelig drake. Du kan teleportera dig ned till alla områden i dina truppers synfält och spamma eldklot eller skjuta taktiska nukes som man forskat fram. Det är fint som snus att kunna göra något åt saken när man ser sina egna trupper bli upptuggade av hårt motstånd, även om din drakpersona på intet sätt är obalanserat stark.

Larian visar Dragon Commander samtidigt som de avslöjar nästa officiella del i Divinity-serien, Original Sin. Den sistnämnda är ett relativt simplistiskt, isometriskt rollspel men i min bok lyckas det ändå överglänsa sitt systerspel, kanske främst på grund av sitt beprövade koncept. I Dragon Commander försöker man blanda rollspel, realtidsstrategi, turbaserad strategi, shoot 'em up och datingsimulator till något som förhoppningsvis kan bli en klassiker men som känns betydligt vagare, då alla delar måste stämma för att det ska bli riktigt bra. 2013 får vi se om beståndsdelarna i detta ambitiösa projekt kan sammanfogas till en komplett spelupplevelse eller om studion faller på eget grepp.

On
Off

0 kommentarer