Far Cry 3

Far Cry 3

Publicerad

Svenska Massive gjorde sig ett namn med [i]Ground Control[/i]-serien och hyllade [i]World in Conflict[/i] innan de blev uppköpta av speljätten Ubisoft. Under den nya fanan försöker man tvätta bort stämpeln som en hårt nischad rts-studio. De har tidigare gjort multiplayer till [i]Assassin’s Creed[/i] och nu har de fått i uppdrag att göra detsamma till kommande [i]Far Cry 3[/i].

Vi befinner oss i Malmö. Efter en rundtur som bland annat inkluderar "Martins vapenvägg" (de tar sin research på allvar hos Massive) får vi sätta tänderna i två spellägen. Riktigt hur många som kommer att finnas med vid release vill man inte avslöja, men vi får pröva klassiska domination. Där gäller det att ta minst hälften av flaggorna på kartan och hålla dem för att flytta en mätare åt rätt håll och den som får över mätaren helt på sin sida vinner. Det andra läget är firestorm, där båda lagen har två bensinlager och målet är att tända eld på motståndarens diton inom en viss tid från varandra (en nedräkning påbörjas när du tänder på det första lagret, och om den tickar klart utan att du tänt på det andra lagret slocknar elden och du får börja om). Om någon blir av med båda lagren samtidigt byter spelet fokus: delar av kartan är ett eldhav och lagen ska ta över en radio, det vinnande laget för att brandbomba motståndarna, det förlorande laget för att kalla in en vattenbombare som släcker elden och nollställer kartan igen.


http://www.pcgamer.se/bilder/?id=526598
Lummigt är bara förnamnet. Synd att växterna här regelbundet vattnas med spelarblod.


Förutom det sistnämnda spelläget är multiplayer i Far Cry 3 en ganska traditionell historia, på både gott och ont. Mest på gott, faktiskt. Jag känner igen mig, jag fattar snabbt hur man sätter ihop en klass (även om vi bara får spela med fördefinierade sådana den här gången) med de vapen man givetvis låser upp genom att levla med hjälp av poäng som delas ut när man tar flaggor och dödar motståndare. Dessutom får du team support points, som du kan använda till flygbombningar eller gas som förvirrar motståndarna och får vän och fiende att se likadana ut. Du kan också springa tillsammans med dina kompisar, och egga dem vidare med ett battle cry som ger dem mer hälsa, får dem att springa snabbare eller liknande. Det är förstås en fördel om alla i gruppen har olika förmågor så att de kompletterar varandra.

De två banor vi får se är lummiga djungelöar, lagom tighta och med gott om alternativa vägar. Jag önskar mig lite större miljöer att slåss i, men får trots allt bara se två banor.

Känslan är också helt rätt. Det här handlar inte om elitsoldater utan snarare om otränade gerrillamedlemmar med slitna gamla öststatsvapen och jag gillar verkligen stilen efter årtionden av slipade militära shooters. Efter varje match får den bästa spelaren i det vinnande laget dessutom antingen straffa eller skona den bästa spelaren i det förlorande laget, i en interaktiv filmsekvens. Det är roligt, tämligen oblodigt (åtminstone de sekvenser vi får se) och ett kul sätt att hamra hem det faktum att du fick spö och är en på alla vis sämre människa.


http://www.pcgamer.se/bilder/?id=526595
"Modern dans" är ett av de mindre konventionella multiplayer-lägena.


Det både ser bra ut och känns rätt att springa genom gamla bunkrar och över stränder i jakt på fienden. Och poängjakten och de grymma spellägena gör förstås att jag snabbt fastnar och vill vinna, bygga upp min karaktär och spöa de där asen till motståndare.

Det är förbannat kul att spela Far Cry 3 i multiplayer, och det enda smolket i bägaren är att vi inte får se den mytomspunna editorn, som enligt Massive ska vara minst lika bra som i de tidigare spelen. Vi är redan sugna på att både leka med den och att spela mer onlineskjutare av urskånskt märke.

On
Off

1 kommentarer