Krater

Krater

Publicerad

Världens lummigaste dystopi från solsidan.

Min första tanke är att det här är Diablo med tre bisarra karaktärer. Min andra tanke är att det här spelets värld skulle vara helt perfekt som kampanjvärld i det gamla svenska rollspelet Mutant. Min tredje tanke är att praktiskt taget ingen som läser den här texten kommer att ha en aning om vad Mutant är för något.

http://www.pcgamer.se/bilder/?id=458218
Klassiskt actionrollspelshackande - på svenskt vis.

Precis som Krater var det dock ett spel som utspelade sig efter den stora katastrofen. Det finns förvisso en mängd spel som gör det, men det både Krater och Äventyrsspels gamla papper-och-pennarollspel har gemensamt är en positiv syn på undergången. I den krater som actionrollspelet visar upp syns inga gråbrunröda ödemarker eller förfallna betongskelett så långt ögat når. Här är det istället en lummig värld som möter oss, full av skogar, grässlätter och små byar. Att byarna har namn som Norrmalm och Hesselby förtar inte intrycket av glatt humör och en skvätt humor.

Den korta tid jag tillbringar med alfaversionen tar mig från nybörjarstaden Norrmalm, ingången till kraterns vackra och inkomstbringande land, till övergivna gruvor fulla av vildhundar och brölbjörnar. Jag hjälper den västprydde smugglaren Hans-Olof att leverera lite massförstörelsevapen och träffar märkliga kufar som utan problem skulle smälta in på vilket svenskt torg som helst. Det är svenska Fatshark som gjort spelet och de har satt sin egen unikt svensk-exotiska prägel på alla aspekter av det, från de svengelska namnen till de röda stugor med vita knutar som står utspridda i omgivningarna.

http://www.pcgamer.se/bilder/?id=458217
Baren. Det är givetvis här du får dina första uppdrag i Krater.

Själva spelmekaniken kan egentligen sammanfattas med ett enda ord: enkel. Och på ett bra sätt. De många funktioner som anas under ytan, men som inte verkar fungera i denna tidiga version, kommer garanterat att låta dig skapa nya prylar och annat användbart, men redan nu känns det intuitivt att navigera i Solside (den del av kratern det första kapitlet utspelar sig i) efter bara några minuter. Dina tre glada mannar styrs med ett musklick, attackerar automatiskt och använder specialförmågor med ett snabbt tryck på en siffertangent. Det är möjligt att det blir krångligare när spelet är klart, men det här är verkligen ett spel som är extremt lätt att lära sig.

Jag får också en känsla av att striderna kommer att innebära lite mer taktik än att bara klicka på fienden tills de är döda. Min tank-karaktär går automatiskt fram och slåss, men min helare måste beordras att hålla honom vid liv. Att lägga fällor som man lurar fienden i verkar också löna sig. Det här känns redan nu som bästa sortens actionrollspel: vackert, roligt (the brölbjörn!) och enkelt, men med lagom mycket djup när man skrapat lite på ytan och tagit sig längre ner i djupet.

On
Off

0 kommentarer