Shootern för 400 spelare som utmanar PUBG

Shootern för 400 spelare som utmanar PUBG

Automatons Project X är ett MMO med sin egen twist på PvP-arenastrider.

Av Samuel Roberts

Brittiska studion Automaton Games håller just nu på med en taktisk MMO-shooter, för upp till 1000 spelare, med en värld som formas av deras handlingar. Detta spel har inte utannonserats officiellt än – faktum är att det inte ens har en titel (kodnamnet lyder Project X) – men efter att vi pratat med Automaton-chefen James Thompson finns det ändå en hel del vi kan avslöja om projektet. Bland annat kommer det ha ett PvP-arenaläge för 400 spelare, vilket låter som ett medvetet försök att nå ut till målgruppen som redan omfamnat PUBG och andra battle royale-spel. Förra månaden utannonserade Automaton att de fått 10 miljoner dollar i investeringar för att skapa detta massiva spel.

– Ni befinner er alla på en ö, och det utspelar sig i en nära framtid. Det finns en anledning till att ni är här. Det finns en central huvudstad som styr området. Det finns fyra fraktionsstäder vars invånvare har olika agendor – de vill antningen bo kvar där och göra det bästa av situationen, eller så hoppas de i själva verket kunna ta över. Som spelare är du del av en grupp på ön som har målet att störta regimen – vilket bokstavligt talat är vad som kommer hända i spelet.

– På en global skala kommer hela narrativet utvecklas baserat på vad spelarna gör, men det finns specifika karaktärer och berättelser för alla olika delar av landet. Så det finns en hel del narrativ – det är en stor del av vad som binder ihop den sidan av upplevelsen.

Läs också: Så väljer du den perfekta gaming-monitorn

Project X byggs med hjälp av SpatialOS, en molnbaserad teknik som är till för att låta utvecklare komma runt de traditionella hårdvarubegränsningarna för spelutveckling. Bättre än så kan jag inte förklara det utan att trilla ner i ett kaninhål av teknisk jargong jag själv inte förstår till fullo. Improbable, företaget bakom SpatialOS, skryter om ”massiv skala”, ”meningsfull beständighet” och ”rik simulation” som tre stora fördelar med tekniken. Sandlåde-MMO:t Worlds Adrift baseras också på den. I det spelet kan man bygga ett luftskepp, krascha det någonstans, och sedan kan en annan spelare passera senare och upptäcka vraket, som en form av levande, miljöbaserat berättande – ett litet, läckert exempel på vad Improbable menar med ”meningsfull beständighet”.

Automatons James Thompson beskriver Project X som ett ”fullskaligt MMORPG”, med uppgraderingar av vapen och utrustning, såväl som customisation och perks. Spelarna kommer bilda grupper som kan bestå av två personer, eller upp till 25, med ett slags risk/reward-system som håller det hela balanserat. I det osannolika fallet att någon uppnår en 1000-killstreak kommer andra spelare varnas om detta, samt att det kommer utlysas ett pris på den aktuella spelarens huvud. Med andra ord ser spelarna själva till att ingen får ett för stort övertag, samtidigt som utvecklarna kontinuerligt finjusterar balansen. Innan vi sett spelet i rörelse väger dessa features förstås inte särskilt tungt, men det låter ändå som en intressant premiss, och är så absurt ambitiöst att man omedelbart blir nyfiken på hur det kommer fungera. Allt det här är förlagt till en värld med vilda djur, dynamiskt väder, stigar, skogsbränder, dynamiskt vatten och andra saker som kan vittna om spelarnas framfart. Och denna framfart kan ta sig minst sagt destruktiva former.

– Du kan atombomba hela världen, berättar Thompson.

Detta är förmodligen en killstreak-belöning – och om den låter lite väl extrem kan man även få tillgång till pansarvagnar.

Läs också: De bästa grafikkorten just nu

Project X skryter dessutom med ett ”maskinlärnings-drivet quest- och event-system”, vilket ska ligga till grund för spelets ”globala narrativ” – även om det är svårt att se framför sig hur detta kommer fungera innan spelet finns att testa. Man ska kunna ta sig an RPG-liknande quests, och baserat på vilka fraktioner man allierar sig med, hur man väljer att klara dessa quests och vad ens klan har för sig, så kommer storyn påverkas på makro-nivån. ”Large global impact”, som Thompson kallar det. Han säger att Automaton gör ett spel som både är förskrivet och ”emergent” på samma gång. Du kan ignorera MMO-delarna om du helt enkelt vill köra solo.

Battle royale för 400?

Ett MMORPG med överlevnadsinslag är vad som kommer knyta ihop hela paketet – men löftet om ett tävlingsläge för 400 spelare är spelets största dragplåster. Framgångarna för PUBG betyder att många studior försöker flytta in på samma område, och hur de väljer att differentiera sig blir en viktig faktor.

– Battle royale är som bekant ett väldigt populärt upplägg just nu, men det har kommit från ett litet annat håll än vi gör, säger Thompson.

– Vi tänker: ”Låt oss göra fantastiska MMO-världar och upplevelser”, medan dagens battle royale-spel snarare tänker ”Låt oss göra en modd till ett existerande spel, men försöka pusha spelarna lite hårdare för att få till en spännande ’last man standing’-upplevelse”, och det har uppenbarligen fått rejält med fotfäste.

Läs också: Vi korar det bästa premium-chassit

– I vårt spel har vi arena-läget där man spelar i det här formatet, men jag skulle säga den stora skillnaden mellan oss och konkurrenterna faktiskt inte är antalet spelare. Det här nivån av simulering, trovärdigheten och mängden information du ser, och hur det påverkar taktiken man använder i spelet.

När det gäller just mängden spelare så förändras den beroende på om man kör solo eller team play.

– Med grupper av fyra spelare fyller vi arenan med 400, medan om man kör solo blir det istället 100 personer – det här handlar mer om tidsbrist, om att säkerställa att det blir en välfungerande spelomgång.

– Vi gör någonting som är progressivt, tycker jag, jämfört med de andra battle royale-spelen där ute, men det är inte hela spelets omfång. Det hela handlar snarare om att verkligen pusha – på specifika sätt – MMORPG-genren framåt, samtidigt som det blir en shooter-upplevelse man kan hoppa in i och ut ur som man vill.

Det övegripande spelet skiljer sig verkligen en hel del från battle royale-spel, försäkra Thompson. Och några av Automatons nya idéer och tillägg låter uppfinningsrika och coola.

Det som gör mig mest intresserad är den detaljerade världssimulationen som agerar grund för hela spelet.

– Vi tycker att det finns ett antal områden där vi kan förbättra en hel del när det gäller hur vår värld funkar, jämfört med andra battle royale-spel, även om man bara tittar på arenan. Säg att du vandrar igenom ett område och att du lämnar spår efter dig, du river ner grenar och buskar, det finns vilda djur där som reagerar på vad du gör – och det kan få andra spelare att ana att du är i närheten.

Jag har fortfarande många frågor om hur Project X kommer funka. Utan att se svaren framför mina egna ögon låter det hela lite väl optimistiskt, och det viktigaste kommer i slutändan bli hur det faktiskt känns att spela som en taktisk shooter. Ambitionsnivån här går bortom alla skalor – särskilt när det gäller hur omgivningarna förändras i takt med att du spelar. Jag är lika skeptisk som nyfiken. Håll utkik efter fler nyheter om Automatons jätteprojekt senare i år.

Om skribenten

Pappa, sambo, gamer, lantis, chefredaktör, skäggig. Några favoritspel: Outcast, Deus Ex, Max Payne, Total War-serien. Har du en vass penna eller vassa idéer, kontakta mig!

Liknande artiklar