Middle-earth: Shadow of War

Middle-earth: Shadow of War

Middle-earth: Shadow of War är allt originalet var och mer därtill. Både på gott och ont.

Middle-earth: Shadow of Mordor var en riktigt hygglig dubbelmacka. Förvisso lite torr och tråkig, och så nådde smöret inte riktigt ända ut till kanterna, men mellan brödskivorna hittade vi något nytt, en smakupplevelse utöver det vanliga som fortfarande saknar motstycke. Fram tills nu, det vill säga.

Middle-earth: Shadow of War har ratat limpskivorna till förmån för en riktigt fyllig rostad fralla, fullproppad till den grad att majonnäsen och dressingen stänker åt alla håll om man är dum nog att försöka pressa ihop härligheten till en hanterbar storlek. Det hela är överväldigande till en början, minst sagt –  och man vet inte riktigt vilken ände man ska börja i –  men bara man tar det lugnt och sväljer ordentligt blir det hela snart mer hanterligt. Och den där specialingrediensen är precis lika smarrig som sist.

OFÖRUTSÄGBARA MÖTEN
När Middle-earth: Shadow of Mordor lanserades 2014 var Nemesis-systemet en uppenbarelse. Jag och många andra räknade med att det skulle kopieras till höger och vänster under de kommande åren, men så blev det inte riktigt. Kanske är Monoliths speldesign för komplicerad att slänga in i vilken motor som helst, men resultatet är att det fortfarande känns väldigt speciellt att stöta på fiender till synes helt spontant, och bygga relationer till dem som är helt och hållet unika för just mig.

Läs också: Så väljer du den perfekta gaming-monitorn

I korthet:

Vad är det?

En något överbelamrad men värdig uppföljare till Shadow of Mordor

Utvecklare

Monolith Productions

Utgivare

WB Games

Webb

shadowofwar.com

Cirkapris

570 kr

Pegi

18 år

Spelat på

Intel Core i5-4690K, Geforce GTX 970, 16 GB RAM

Vad den här flickan heter minns vi inte riktigt, men hon tar rätt mycket plats under mellansekvenserna.

Som sig bör har man expanderat systemet en hel del i uppföljaren. Precis som tidigare har alla orcer olika svagheter, styrkor och och unika egenskaper, så om man vill förbereda sig väl gör man bäst i att förhöra en och annan lägre rankad soldat. Statuseffekter, rank, klass- och stamtillhörighet radar sedan upp sig på varandra, vilket ger oss fina undertitlar i stil med ”Cursed Marauder Berserker (Legendary)”. Ibland kan jag inte låta bli att hålla mig för skratt när jag stöter på det här djupt imponerande ordbajseriet.

Man kan fortfarande mörda eller rekrytera orcer beroende på humör för att avancera högre och högre upp i näringskedjan, men nytt för den här gången är att en fästning väntar i slutet av varje zon.

Det hela påminner inte så lite om självmordsuppdraget i slutet av Mass Effect 2. Man tillbringar en handfull timmar med att rekrytera sina krigare och luckra upp försvaret (genom att undanröja de ansvariga befälhavarna) för att sedan satsa allt på ett kort och störta den lokala krigsherren. Dessa slag är av en skala som vi helt enkelt inte såg i originalspelet, och fortsättningsvis rejält ovanliga inom actionspel överhuvudtaget.

För att ta över en fientlig fästning måste man först ta kontrollen över nyckelområden i borggården. Om fienderna har några kaptener till övers dyker de mer än gärna upp just här, och ställer sig som en köttmur mellan dig och deras fältherre. Men om du förbereder dig tillräckligt väl, exempelvis genom att se till att i stort sett alla orckaptener i zonen är under din kontroll, blir dessa slag ofta lekande lätta. Fortfarande bombastiska som få, men när man intagit sin första fästning känns de påföljande maktkamperna inte fullt lika dramatiska.


Din guide till Mordor

Saurons hemvist bjuder på otaliga sevärdheter!

MINAS MORGUL
Häxmästarens högsäte och en gång i tiden en mäktig gondoriansk stad. Det kräkframkallande gröna ljuset från det stora tornet måste man bara se i egen hög person!

CIRITH UNGOL
Ett regnigt bergspass fullt av skrymslen och vrår. Vi rekommenderar att turister låser upp shadow strike i erfarenhetsträdet för att göra vandringarna lättare.

GORGOROTH
Det steniga landskapet vid foten av Mount Doom kräver bekväma skor och gott humör. Det lär även bo en ilsken balrog i gruvornas djup som ogärna fotograferas utan tillåtelse.

SEREGOST
Ett snöigt landskap för dig som vill fira jullov på traditionellt mordorianskt vis. Den lokala groggen är utsökt, men be gärna en vän att provsmaka den först, annars dör du.

NÚRNEN
Det grönskande Núrnen präglas av ett aktivt djurliv, inte minst om man ger sig in i skogen på jakt efter mystiska röster. Se upp för de efterhängsna trädrötterna bara.

Sidor: 1 2

Om skribenten

Finlandssvensk anime-, motorsport- och spelentusiast!

Liknande artiklar