Forza Motorsport 7

Forza Motorsport 7

Recension: Forza Motorsport 7

Benny rotar bland lootlådor och animeflickor i Turn 10 Studios nya racingspel.

Lyckas med konstycket att vara både fantastiskt och motbjudande. På samma gång!

Jag vill hata Forza Motorsport 7. Jag vill skaka om Microsoft och skrika ”så här gör man bara inte” och tvinga dem att sitta i ett mörkt rum och öppna lootlådor, en efter en i all evighet. Men jag kan ändå inte ljuga för mig själv. Jag älskar ju faktiskt Forza Motorsport 7.

På racingbanan är spelet briljant. Med Xbox One-kontrollen i händerna känner jag varje gupp i vägen, och varje uppväxling och inbromsning dansar som fjärilar i magen. Alla bilar känns fantastiska att köra, oavsett om vi pratar om vanliga Svensson-fordon, frustande racinglastbilar eller uråldriga formelbilsskönheter. Förmodligen finns det andra racingspel där ute som känns bättre att spela med ratt, men med handkontroll är Forza Motorsport 7 svårslaget. Det känns bara så fruktansvärt rätt.

Det är mellan loppen som problemen visar sig. Karriärläget i Forza Motorsport 7 kretsar helt och hållet kring lootlådor. Borta är det gamla och välfungernade systemet där man fick större belöningar ju fler förarhjälpmedel man stängde av. I dess plats hittar vi moddar, olika spelkort som modifierar loppen på mer eller mindre påtagliga sätt, och ger betalt därefter.

Läs också: Så väljer du den perfekta gaming-monitorn

I korthet:

Vad är det?

Det första fullfjädrade Forza Motorsport till pc

Utvecklare

Turn 10 Studios

Utgivare

Microsoft Studios

Webb

forzamotorsport.net

Cirkapris

649 kr

Pegi

3 år

Spelat på

Intel Core i5-4690K, Geforce GTX 970, 16 GB RAM

Murarna ligger nära på många banor.

I grunden en fin idé som bara borde göra spelet mer varierat, men här går det hela till överdrift. Eftersom moddarna är en bruksvara (varje kort håller ett begränsat antal lopp) innebär det att man tillbringar en hel massa tid med att titta på lådöppningsanimationer och ögna igenom utbudet. Det är inte roligt någonstans, bara tradigt.

Tack och lov kan man inte betala riktiga pengar för lootlådorna. Ännu. Turn 10 Studios har avslöjat att mikrotransaktioner kommer introduceras i framtiden, och eftersom lootlådorna redan är en så pass integrerad del av speldesignen är jag rädd att spelare kommer nappa på dem enklare än normalt. Det hela känns smutsigt och bådar ruskigt illa inför framtiden.

Men det är då det. Tills vidare sitter lootlådorna och skaver i kanten av spelupplevelsen istället för att konstant störa. De enda lootlådorna man egentligen tvingas inhandla är de som innehåller moddar, annars delar spelet ut flitigt med belöningar i form av nya bilar och pengar, och det är sällan ett problem att fortsätta spela.

Så jag ställer bilen i min startruta på Brands Hatch. Jag beundrar dess fina lackering föreställande ett gäng leende animeflickor med alltför stora ögon, och tappar andan av de otroligt vackra väder- och ljuseffekterna.

Sedan släcks startljusen. I ett moln av gummirök rusar jag och ett tjugotal andra förare mot banans första, svepande högerkurva. Och jag föreställer mig att vi alla har ett saligt leende på läpparna och en brinnande kärlek i bröstet som inga giriga affärsmodeller i världen kan släcka.

Regnet imponerar stort i Forza Motorsport 7.
Forza Motorsport 7 Reviewed by - .
4.45

Utslag

89
89
Det fenomenala bilkörandet väger upp för den tveksamma strukturen.

Om skribenten

Finlandssvensk anime-, motorsport- och spelentusiast!

Liknande artiklar