F1 2017

F1 2017

YouTube

No Description

Retrobilarna i F1 2017 får oss att längta efter den tid som flytt.

Sommaren 2005, Ungern. Jag sitter på läktaren i sista kurvan på Hungaroring, och har just fått mitt livs största ljudupplevelse. Marken vibrerar när Minardi-bilens Cosworth-motor varvar upp, och växelknallarna under accelerationen ut på start-och-mål-rakan känns som knytnävsslag rakt i bröstkorgen.

En hel del har hänt inom formel 1 sedan dess. De ilskna V10-motorerna har bytts ut mot betydligt snällare V6:or, och även om själva bilarna är snabbare än någonsin (mycket tack vare de breda däcken som introducerades till årets säsong) känns de inte längre riktigt lika farliga eller attraktiva.

Den största nyheten i F1 2017 är retrobilarna. Codemasters har licenserat 12 klassiska vrålåk (Ayrtons Sennas McLaren Honda MP4/4 är en förköpsbonus, lite smutsigt med tanke på att det förmodligen är den mest ikoniska F1-bilen någonsin) däribland Michael Schumachers Ferrari F2004, som fram till i år fortfarande höll rekordet på många banor.

Jag startar ett time trial-lopp på Monza, väljer F2004:an och konstaterar omedelbart att vissa saker faktiskt var bättre för. Motorljudet är musik för mina öron och jag börjar minnas varför jag blev förälskad i formel 1 till att börja med. Det är så här det ska vara, så här det ska låta. Jag känner mig nästan lite tårögd.

Läs också: En närmare titt på bilarna i Project Cars 2

I korthet:

Vad är det?

Uppföljaren till F1 2016

Utvecklare

Codemasters

Utgivare

Codemasters

Webb

formula1-game.com

Cirkapris

530 kr

Pegi

3 år

Spelat på

Intel Core i5-4690K, Geforce GTX 970, 16 GB RAM

Japp, det här spelet ser bra ut.

Retrobilarna är inte bara en rolig bonus, utan har även integrerats i karriärläget. Mellan de ordinarie tävlingarna bjuds man in till specialevent (som ofta äger rum på alternativa konfigurationer av de ordinarie banorna) där man får möjlighet att provköra de ålderstigna skönheterna under mer avslappnade former. Det kan hända att man måste köra om ett gäng långsammare bilar eller sätta ett så snabbt varv som möjligt.

Retrobilarna är en välkommen nyhet, men de gör ändå inte F1 2017 till ett obligatoriskt köp för någon utom de mest hängivna fansen. Fjolårets spel var fantastiskt, mer eller mindre komplett, och duger gott och väl åt de spelare som inte bryr sig om nostalgisk fanservice.

Allt som finns här fanns även i fjol (det enda riktigt meningsfulla tillägget är karriärlägets uppgraderingsträd) inklusive välgjorda träningsprogram som lär spelare hur man sparar på både däck och bränsle. Man kan aktivera manuella starter, dra ut på uppvärmningsvarv eller sitta och trycka bakom en säkerhetsbil medan funktionärerna städer upp banan efter en olycka.

F1 2017 är fortfarande fantastiskt, men det är inte en lika dramatisk förbättring som fjolårets spel. Resultatet är att jag inte faller riktigt lika hårt den här gången, vilket i sin tur leder till ett något blygsammare betyg. Missförstå mig inte dock: om du har det minsta intresse för formel 1 är det här spelet för dig. Det blir inte mycket bättre än så här.

 

Michael Schumachers Ferrari F2004, den sista bilen han vann ett mästerskap med. Och oj så bra den låter!
F1 2017 Reviewed by - .
4.2

Utslag

84
84
Retrobilarna är roliga, men i övrigt lyser de verkligt meningsfulla nyheterna med sin frånvaro.

Om skribenten

Finlandssvensk anime-, motorsport- och spelentusiast!

Liknande artiklar