Framstående Fallout 4- och Skyrim-moddare talar ut om Bethesdas Creation Club

Framstående Fallout 4- och Skyrim-moddare talar ut om Bethesdas Creation Club

Betal-moddarna är tillbaka. Men den här gången är inte alla överens om att det är en dålig sak.

Av PC Gamer-redaktionen

Creation Club är Bethesdas mest omtvistade E3-utannonsering i år. Programmet kommer låta tredjepartsutvecklare, inklusive moddare, skapa sanktionerat innehåll till Fallout 4 och Skyrim: Special Edition, och blir därmed ett slags uppföljare till Valves misslyckade satsning på betal-moddar. Innehållet ifråga kommer sedan säljas för Creation Club Credits (vilka kan köpas via Steam) inuti själva spelen.

Den korta versionen är att det är moddar för betalning. Bethesda insisterar på att så inte alls är fallet, men det är det. Men lika viktigt att påpeka är att det är en dramatiskt förbättrad version av betal-moddar. Många frågor är fortfarande obesvarade, men vi vet att Bethesda kommer sålla bland ansökningarna, kurera Creation Club-innehåll och själva optimera allt för att förhindra konflikter mellan moddar. Creation Club-innehåll måste också vara nytt, vilket betyder att existerande moddar inte kommer börja kosta pengar helt plötsligt. Och kanske viktigast av allt: Bethesda säger att ”det kommer finnas gott om gratis-moddar också”.

Om vi antar att Bethesda kommer uppfylla alla dessa löften så kan Creation Club faktiskt innebära en positiva utveckling för moddandet. Visst har vi en del synpunkter – Creation Club-innehåll hade egentligen tjänat på att vara gratis, om affären i sig fungerat som ett sätt att lyfta fram de bästa moddarna och belöna begåvade utvecklare. I vilket fall som helst är detta en sällsynt chans för dessa modd-utvecklare att slå mynt av sin passion.

Med allt detta i åtanke tog vi ett snack med tre av de mest framstående utvecklarna av moddar till Fallout 4 och Skyrim, för att se hur de ställer sig till Creation Club. (Som av en händelse så hade alla tre redan ansökt om att bli Creation Club-utvecklare.)

Läs också: E3 2017 – Bethesdas show var över innan du hann ropa ”Nytt Wolfenstein, gütt!”

Förbättringar och frågor

– Från början var jag emot det, men efter att ha samtalat med några andra moddar-kompisar ändrade jag mig och skickade in en ansökan, säger Troy Irving, mannen bakom Settlement Supplies Expanded-modden till Fallout 4, vilken innehåller över 400 nya objekt och byggnader.

– Först såg jag det som ännu ett system för betalda moddar, vilket var en katastrofal idé första gången, men nu är det faktiskt ganska annorlunda.

För Troy Irving talar två saker till Creation Clubs fördel: Bethesdas förbättra process för kvalitetskontroll, samt faktumet att redan existerande moddar inte kan säljas för pengar. Det här skyddar hans moddar och försäkrar att marknaden inte kommer fyllas med överdrivet dyr dynga som gyllene potatisar för 10 dollar (ja, de fanns i Skyrim). Många moddare känner likadant, inklusive Doug ”Gambit77” Shafer, som är mest känd för sin Armorsmith Extended-modd till Fallout 4.

– Det ser ut som om de faktiskt identifierat alla problemen från Steams program för betal-moddar och försöker eliminera dem. Tack vare kureringsprocessen tror jag inte att folk kommer sno andra människors arbete och försöka sälja det. Bethesdas policy att inte sälja redan existerande material kommer sätta stopp för alla försök till stöld. Folk kan inte sno andras identiteter och sån skit. Det verkar som om Bethesda tänkt igenom det här ganska ordentligt.

Läs också: De bästa Fallout 4-moddarna

Enderal är ett av de mest ambitiösa modd-projekten till Skyrim någonsin, men det kommer inte säljas på Bethesdas Creation Club-plattform. Moddaren Brendan Borthwick tror att det helt enkelt handlar om att Enderal är för för stort och komplicerat.

Det råder inget tvivel om att Creation Club är betydligt bättre än systemet som Valve föreslog 2015. Men det finns fortfarande luckor i Bethesdas förslag. Den största är hur moddare kommer att betalas. Kommer de få royalties baserade på hur bra deras innehåll säljer, eller en fast taxa baserad på hur omfattande deras projekt är? Får de välja själva? Moddarna vi pratat med är kluvna när det gäller vilken betalningsmodell de föredrar. En sak de är överens om är dock vilken sorts innehåll de förväntar sig att se mängder av i Creation Club-butiken, nämligen custom-rustningar och -vapen.

– Det blir inte så mycket konflikt mellan dem och de är enkla att lägga in, säger Brendan ”Expired6978” Borthwick, skaparen av Skyrims RaceMenu-modd, som kraftigt utökare spelets verktyg för att skapa karaktärer.

– Jag menar, jag skulle inte säga att de är enkla att göra, men de är enkla att lägga in och installera i ditt spel.

Det finns två fördelar med en simpel modd som exempelvis innehåller lite utrustning, förklarar Borthwick. Till att börja med är det bara ett nytt föremål som adderas, så det krockar inte i sig med andra moddar. För det andra så är det lättare att generera omedelbart inne i spelet, vilket är en av Creation Clubs mest omtalade features – att man ska kunna köpa ett coolt nytt svärd och börja svinga det bara sekunder senare.

Med det sagt så är Borthwick själv mer intresserad av att utöka Skyrims centrala features, som dess follower-system. Troy Irving, å sin sida, vill skapa förbättrade och skräddarsydda vapen-animationer till Fallout 4, medan Doug Shafer är intresserad av att bygga rustningar från scratch.

Hur påverkas gratis-moddar?

Bethesda säger att Creation Club kommer innehålla massor av olika sorters innehåll, från vapen och kläder till nya platser och NPC:er. Men de har inte nämnt ”total conversion”-moddar som Enderal: The Shards of Order – trots att denna sorts massiva moddar egentligen är de som mest förtjänar en prislapp. Så varför ignorerar Creation Club de maffigaste moddarna som finns? Tja, enligt Brendan Borthwick kan det helt enkelt vara för att ”total conversion”-moddar är för stora.

– Jag är inte så säker på att vi kommer få se såna saker som DLC. Moddar som grundligt modifierar hur själva motorn fungerar tror jag inte är vad Creation Club är ute efter, eftersom det inte är saker som man enkelt kan stoppa in i sitt spel.

”Total conversion”-moddar bygger i grund och botten ett nytt spel baserat på en existerande motor, så de skulle inte fungera med existerande sparfiler till Fallout 4 och Skyrim. För att kunna erbjuda dessa moddar via Creation Club skulle Bethesda behöva offra kompatibiliteten, vilket är en feature de lyft fram från start. Med andra ord ser ”total conversion”-moddar ut att förbli kostnadsfri passionsprojekt – liksom många andra moddar, enligt alla tre vi pratade med.

– Jag tror inte det kommer påverka gratis-moddar särskilt mycket, säger Borthwick.

– Folk kommer fortfarande göra moddar på Nexus, och det är inte alla som kommer försöka pusha för sina moddar på Creation Club. Jag tror inte att folk kommer byta sida helt plötsligt och börja ladda upp massor av moddar som alla kostar pengar.

Läs också: Enorma modden Beyond Skyrim: Bruma ute nu

Doug Shafer instämmer.

– Jag köper inte riktigt alla domedagsprofetior. Jag vet att i mitt eget fall så finns det gott om projekt jag fortfarande skulle jobba på som skulle vara gratis, även om jag blev en del av Creation Club. Faktum är att det mesta jag gör fortfarande skulle vara kostnadsfritt.

Kontentan av de där domedagsprofetiorna, som följde utannonseringen av Creation Club, är att gratis-moddar kommer bli ett minne blott i takt med att moddarna säljer sina själar till Bethesda. De tre experter vi intervjuat är dock alla måna om att fortsätta skapa gratis-moddar. Det andra vanliga argumentet mot Creation Club, och betal-moddar i allmänhet, är att pengar på något sätt smutsar ner moddandets själ. Inte heller detta skriver modd-utvecklarna vi pratat med under på.

– Vi gör det här på vår fritid. Jag gör det inte för donationer eller pengar, jag gör det för att jag vill göra det, säger Brendan Borthwick.

– Samtidigt så ägnar jag väldigt mycket av min tid åt detta, och jag får bokstavligt talat nästan ingenting tillbaka. De flesta skulle nog säga ”Gå och hitta ett nytt jobb”, men vad är det för fel på att få betalt för det här om man gillar att göra det?

Doug Shafer påpekar att om moddare får betalt så är sannolikheten större att de tar sig an mer omfattande, ambitiösa projekt. Troy Irving förväntar sig på samma sätt att Creation Club kommer locka nya, begåvade skapare till modd-scenen – folk som kan göra fantastiska saker, men inte har tid att göra det gratis. Allt detta kan med andra ord resultera i fler och bättre moddar.

Visst – Steams ansats att införa betal-moddar var en total katastrof. Och ja, Bethesda hade kunnat vara bättre på att sälja in Creation Club till att börja med. Det finns även fortfarande många frågetecken att räta ut. Men å andra sidan är många moddare optimistiska – inte bara för att de till slut kan komma att få betalt för allt sitt slit, utan för att Creation Club mycket väl kan gagna modd-scenen som helhet.

Läs också: Gör Fallout 4 till en skräckfilm med nya modden Pilgrim

Om skribenten

Omunter utvandrare med fäbless för långa promenader, rökiga arkadhallar och korta arbetsdagar. Har fler konsoler än kromosomer. Följ honom för allt i världen inte på Twitter.

Liknande artiklar