Ark: Survival Evolveds prislapp höjdes i förtid på grund av fysiska butiker

Ark: Survival Evolveds prislapp höjdes i förtid på grund av fysiska butiker

För två veckor sedan chockhöjdes priset på överlevnadsspelet Ark: Survival Evolved till 70 euro . Den summan har senare sänkts till 60, men spelet kostar fortfarande skjortan jämfört med vad det brukade göra (man kunde köpa det för så lite som 14 euro under en rea under fjolåret).

Ark: Survival Evolved kommer lämna early access den 8 augusti, och även om fullpris för den ”klara” versionen alltid fanns i planerarna (till och med publikt i produktbeskrivningen på Steam) var det inte meningen att höjningen skulle inträffa innan dess.

För våra internationella kollegor har spelets regissör Jeremy Stieglitz berättat vad som hände.

– Min avsikt, vår avsikt, var visserligen att priset skulle höjas i samband med lanseringen av fullversionen. När spelet släpps i butik det vill säga, inte innan dess. I själva verket visade det sig att – och vi insåg inte det här innan slutskedet av processen att få ut spelet till fysiska butiker – fysiska återförsäljare för både pc- och konsolspel inte ville ta in spelet om de digitala versionerna var billigare än de fysiska. De ansåg att det skulle undergräva deras försäljningspotential.

För att butikerna skulle kunna ta emot förhandsbeställningar ”tvingades” därför en prishöjning igenom redan på förhand. Stieglitz hävdar dock, till skillnad från Day Z-skaparen Dean Hall, att ”mervärdet är där, till största delen, för den prislappen”. Stieglitz fortsätter:

– Eftersom det var nära lanseringen bestämde vi oss för att bita det sura äpplet. Var det rätt beslut? Jag vet inte, men det motiverades av vårt behov att få ut spelet på butikshyllorna och vi tvingades slutligen att ge efter för att få det att hända.

Om skribenten

Finlandssvensk anime-, motorsport- och spelentusiast!

Liknande artiklar