Ark: Survival Evolved försenas lite grann

Ark: Survival Evolved försenas lite grann

I början av juli höjdes priset på Ark: Survival Evolved plötsligt till massiva 70 euro (numera 60 euro). Detta väckte starka reaktioner här och var på internet, bland annat från Day Z-utvecklaren Dean Hall, och senare skyllde Studio Wildcard den smärre skandalen på fysiska butiker och deras förbokningskampanjer.

Återförsäljarna ville helt enkelt inte ta in ett spel som man kunde inhandla för en billigare summa digitalt, vilket ledde till att den planerade prishöjningen för den digitala versionen genomfördes mycket tidigare än tänkt, en hel månad förrän spelet skulle lämna early access.

Eller ja, stryk det där sista. Två månader är närmare sanningen. Via sin hemsida har Studio Wildcard meddelat att den planerade lanseringen skjutits upp från den 8 augusti till den 29 augusti, återigen på grund av den fysiska handeln och allt som medföljer när man certifierar spel, trycker dem på skiva och skeppar ut dem till butiker.

Det är inte direkt ovanligt att spel råkar ut för smärre förseningar av den här typen, men faktum är att fullpriset numera trätt i kraft nästan två månader innan uttåget ur early access, trots att Studio Wildcards ursprungliga plan var att införa den först på lanseringsdagen för de fysiska utgåvorna.

Förhoppningsvis lär sig någon något av den här beklagliga karusellen.

Om skribenten

Profilbild på Benny Holmström

Finlandssvensk anime-, motorsport- och spelentusiast!

Liknande artiklar