Rising Storm 2: Vietnam

Rising Storm 2: Vietnam

Vem hade kunnat ana att Vietnamkriget var mer än bara helikoptrar och rock ’n’ roll?

Det är svårt att se hur någon kan älska doften av napalm när man varit på den mottagande änden, oavsett tid på dygnet.

Visst är min högst simulerade upplevelse inte på långa vägar jämförbar med vad som egentligen hände i en av kalla krigets många proxykonflikter, men Rising Storms övertygande ljudbild är svår att inte ryckas med i.

Rising Storm serien fick sin början som en spin-off av Tripwire Interactives kultförklarade andravärldskrigskjutare Red Orchestra 2, med stillahavsfronten som skådeplats snarare än originalets östfront. Spelens kärna är i mångt och mycket densamma, med fokus på multiplayerstrider med minimalt och ohjälpsamt användargränssnitt, där att sikta kan vara nästan lika svårt som att överleva i mer än ett par minuter.

Men Rising Storm 2 har samtidigt tagit ett par välavvägda steg bort från sina anrika föregångare och infört ett Supremacy-spelläge inte helt olikt Battlefield-spelens berömda Conquest. Det klassiskt linjära, pushbaserade läget finns självklart kvar, men det förstnämnda har visat sig vara där Rising Storm gör sig allra bäst. Med mer utrymme och fler taktiska möjligheter är det långt mer lämpat för ett spel vars realism-imiterande kontroller ofta uppmanar en långsam och försiktig spelstil.

Detsamma gäller de två spelbara lagen, som tack vare sina distinkt olika spelstilar med fördel kan utnyttja Supremacy-lägets extra utrymme och friare anfallsrutter. De bättre utrustade amerikanerna har både attack- och transporthelikoptrar till sitt förfogande, medan de nordvietnamesiska styrkorna kan använda dolda tunnelnätverk för att förflytta sig i säkerhet, och till och med gräva egna tunnlar där gruppmedlemmar kan spawna.

Läs också: Mängder av Paradox-spel på gång

I korthet:

Vad är det?

En ogästvänlig men belönande tolkning av Vietnamkriget

Utvecklare

Antimatter Games, Tripwire Interactive

Utgivare

Tripwire Interactive

Webb

rs2vietnam.com

Cirkapris

200:-

Pegi

18 år

Spelat på

Intel Core i7-4790K @ 4.00 GHz, NVIDIA GeForce GTX 980, 16GB RAM

Kolla även in

Squad, Red Orchestra 2: Heroes of Stalingrad

Tyvärr hålls Rising Storm 2 tillbaka från verklig briljans på ett par fronter, varav den kanske tydligaste är den otroliga bristen på banor, med bara två tillgängliga i Supremacy-läget. Det är även sin beskärda del buggar – inte sällan har jag fastnat i ett träd med ingen annan utväg än självförvållad respawn via handgranat. Ibland är träffregistreringen dessutom frustrerande opålitlig, med fiender som överlever explosioner en knapp halvmeter bort, och skott som träffar osynliga kanter en bra bit ifrån tillförande föremål.

Men allt detta till trots är Rising Storm 2 definitivt sina föregångare värdigt. Kombinationen av större banor, fokus på lagarbete och Tripwires väl beprövade spelmekanik tar serien till nya höjder, även om det tyngs ner av både banbrist och buggar. Rising Storm 2 sätter både färdigheter och samarbete på prov som få andra skjutspel kan.

Läs också: De bästa grafikkorten just nu

Rising Storm 2: Vietnam Reviewed by - .
4.15

Utslag

83
83
Det är opolerat och opålitligt, men Vietnamkrigets intensitet har aldrig gestaltats bättre i spelväg.

Om skribenten

Liknande artiklar