Capcom vill göra pc-versionen av Monster Hunter: World ”rätt”

Capcom vill göra pc-versionen av Monster Hunter: World ”rätt”

Under Sonys presskonferens på E3 avslöjades Monster Hunter: World, det första spelet på evigheter i Capcoms högt ansedda långkörare som utvecklas med stationära spelmaskiner i åtanke. Dessa inkluderar pc:n, men vi kommer få vänta lite extra på den här versionen.

Inte för att Capcom slutit ett tidsexklusivitetsavtal med någon av konsolmakarna, utan för att den japanska studion helt enkelt inte har de resurser som krävs för att utveckla en värdig pc-version sida vid sida med konsolspelet.

– Det är en fråga om resurser och arbetskraft, säger producenten Ryozo Tsujimoto i en intervju med VG247. Vi utvecklar spelet med vårt interna Capcom-team i Osaka, Monster Hunter-teamet. Vi har inte utvecklat särskilt mycket internt för pc:n tidigare, så vi ber bara om lite extra tid så att vi kan ge er en mer optimerad, finjusterad version.

– Det här är den första gången någonsin för en Monster Hunter-titel [på pc:n]. Det kommer inte bli någon väntan mellan de japanska och västerländska versionerna, vi behöver bara lite mer tid för att se till att pc-versionen görs rätt.

Med ovanstående menar Ryozo Tsujimoto att de försöker tillgodose behoven hos både de som äger ”superkraftfulla system” och de som äger hårdvara som är någonstans mitt emellan. ”Alla har sina egna unika datorer, så vi undersöker hur vi kan säkerställa att pc-versionen blir så optimerad som möjligt”.

Ett bra ställe att börja på vore ju att låsta upp bildhastigheten på pc (konsolversionen siktar på 30 fps). Du kan läsa mycket mer om Monster Hunter: World i vår feta veckogamla artikel som du kan hitta här.

Om skribenten

Finlandssvensk anime-, motorsport- och spelentusiast!

Liknande artiklar